وبگردی 23:55 - 07 اسفند 1395
هروقت شمار سفرها به منطقه افزایش می‌یابد، نشانه آن است که خبری در پیش است. سفر مقام‌های اروپایی از جمله انگلیسی به منطقه، سفر رجب طیب اردوغان به سه کشور عربی، سفر رئیس جمهوری به عمان و کویت، سفر جیمز ماتیس وزیر دفاع امریکا به بغداد، و ... حالا سفر ناگهانی عادل الجبیر به بغداد که از سال 1999 تاکنون بی‌سابقه بوده است.

هنر دیپلماسی در بزنگاه حادثه

همه قرائن حاکی از اتفاقاتی در آینده دارد که تمهیدات آن از حالا در حال فراهم شدن است. یکی از اصلی‌ترین گمان‌ها مربوط به ائتلافی از اسرائیل، عربستان، امارات و ترکیه با حمایت امریکا علیه ایران است. این ائتلاف اگرچه برنامه برخورد نظامی با ایران را در دستور کار خود ندارد ولی احتمال آن را نیز به طور کامل حتی در سطح محدود رد نمی‌کند. در هفته‌ها و روزهای اخیر تبلیغات و اظهاراتی ضد ایرانی از سوی اعضای ائتلاف هنوز قوام نیافته افزایش یافته است. ممکن است بعد از اجلاس امنیتی مونیخ دستور کاری مبنی بر به راه انداختن جنگ روانی علیه ایران به اجرا در آمده باشد، ولی هرچه هست مفهوم روشنی با خود دارد‌؛ اینکه توافقی جدی برای محدود کردن ایران در منطقه ایجاد شده است. این توافق هم حامل سیاست "تهدید تا لبه جنگ" و هم اقدام‌های عملی برای کاستن یا قطع نفوذ ایران در منطقه است.



سفر عادل الجبیر به بغداد نمی‌تواند خارج از قاعده مخالفت ریاض با حضور فعال ایران در نه تنها عراق، بلکه سوریه؛ لبنان و حتی تأثیر معنوی ایران در یمن باشد. ابتکار ائتلاف در نخستین اقدام، تلاش برای ایجاد منطقه امن در سوریه، عراق و یمن است. هریک از اعضای ائتلاف با تقسیم کار میان خود، بخشی از اقدام را به عهده گرفته‌اند. تل‌آویو با کسب مصونیت از دولت ترامپ در سفر اخیرش به واشنگتن، حالا با دست بازتر نه تنها در سرزمین‌های اشغالی، بلکه افزایش تهدیدات خود در لبنان و سوریه عمل می‌کند. عربستان آمادگی خود را برای اعزام نیرو به سوریه اعلام کرده و بعید نیست همین آمادگی را در باره عراق نیز بیان کند. آنکارا لحن خود را در باره تهران تغییر داده و با ندیدن نقش ایران در ماجرای ژوئن گذشته و نافرجام شدن کودتا علیه دولت اردوغان، تهران را متهم به فرقه‌گرایی می‌کند.



تحرکات اخیر که با پشتیبانی مستقیم واشنگتن انجام می‌شود، نه توافقنامه هسته‌ای را نشانه گرفته و نه دغدغه‌ای به نام تروریسم و حقوق بشر و حتی آزمایش‌های موشکی ایران دارد. به نظر می‌رسد پرداختن به این موضوعات بیشتر ابزاری _ ایذایی است تا دنبال کردن سیاستی روشن در این باره. ‌ هدف در وهله نخست ایجاد اجماع علیه نفوذ ایران در منطقه است. مبارزه با این نفوذ نه با سرکوب سریع داعش، بلکه ایجاد محدودیت‌های میدانی برای ایران و جریان‌های هوادار آن است. کیفیت دور تازه حملات به مواضع داعش در غرب موصل و بلافاصله سفر جیمز ماتیس به بغداد، حالا نیز سفر جبیر به این شهر، نشان از تحرکاتی دارد که از یکسو می‌خواهد بافت نیروهای عمل کننده علیه داعش را تغییر دهد. از طرف دیگر با جلب حمایت "حیدرالعبادی" او را از تهران دور کند. در سوریه نیز وضع به همین منوال است؛ فرصت نود روزه ترامپ به برنامه ریزان نظامی _ امنیتی خود برای تعیین منطقه امن در سوریه، بیش از آنکه موقعیت داعش را دچار تهدید کند، به کم کردن میدان عمل برای جریان‌های همسو با ایران توجه دارد.



تحرک مخالفان ایران در منطقه در دو سطح عملیات روانی و تهدید تا لبه پرتگاه جنگ فعالانه ادامه دارد. در این وضع ایران علاوه بر آمادگی نظامی، بیش از هر زمان به هنر دیپلماسی خود باید تکیه کند. خنثی کردن تحرکات به تلاش برای برهم زدن ائتلاف‌ها‏‏، هنری است که دستگاه دیپلماسی کشور با تکیه بر مشروعیت داخلی و کارامدی خود می‌تواند از پس آن برآید. از این رو لازم است دستگاه دیپلماسی کشور را از جنجال‌های کشدار و فرساینده خلاص کرد. اینکار ممکن است‏، اگر همه جناح‌ها توافق درباره امنیت و منافع ملی را بسیار مهمتر بدانند.


8856798
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تغییر عادات غذایی، کم آبی بدن و گرسنگی ناشی از روزه‌داری ممکن است روی خلق و خوی ما اثر بگذارد و زود عصبانی شویم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۲۸ آبان‌ماه سال گذشته طیف جدیدی از دستاوردهای خود را به نمایش گذاشت.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حل معما‌های ریاضی در کنار گذراندن وقت از جمله بهترین گزینه‌ها برای به چالش کشیدن مغز و تقویت آن محسوب می‌شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حقیقت شب‌قدر منشأ و سرچشمه ولایت و حلقه اتصال بین نبوت و امامت حضرت زهرای‌اطهر (سلام الله علیها) است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» برخورد، شناسایی و دستگیری مالخران از جمله برنامه‌های اصلی پلیس آگاهی فراجا است زیرا بی‌شک مالخران در ایجاد انگیزه سارقان نقش مهمی دارند و به چرخه سرقت دامن می‌زنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های ماه مبارک رمضان برخی از افراد در وعده افطار و سحری زیاده روی می‌کنند و بعد از این ایام دچار چاقی و اضافه وزن می‌شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» سال ۱۴۰۲ درحالی به پایان رسید که شوک‌آورترین حادثه جنایی آن با قتل فجیع داریوش مهرجویی رقم خورد و تلخ‌ترین حادثه آن جنایت تروریستی در چهارمین مراسم شهادت شهید سلیمانی بود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» شهرستان خاتم و شهرستان مروست» در استان یزد از مناطق بکری هستند که کمتر بدان توجه شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» بحث تغییر مالکیت استقلال و پرسپولیس و انتقال دو باشگاه به بانک‌های ملت و تجارت در روز‌های اخیر بسیار جدی شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» جورج دی هیوسی که به دلیل فعالیت‌هایش بر روی عناصر رادیواکتیو مشهور است، اولین کسی بود که مشاهده فرآیند‌های زیستی موجودات زنده را ممکن کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است