استانی 06:26 - 01 آبان 1393
معاون جهاد کشاورزی مازندران خبر داد
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران گفت: نخستین جشنواره عسل امروز در شیرگاه برگزار می‌شود.

برگزاری نخستین جشنواره عسل در مازندران

بهروز عطائی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری اظهارداشت: از همان روزهایی که تاریخ بشریت رقم زده شده زنبور عسل مورد توجه انسان قرار گرفت به‌دلیل اینکه زنبور عسل موجودی ‌است که نخستین ماده شیرین را در اختیار آدمیان قرار داده ‌است.

وی با بیان اینکه ارزش غذایی و دارویی محصولات زنبوران عسل از بدو تاریخ تاکنون مورد توجه بوده ‌است، گفت: زنبور عسل علاوه بر تولیداتی نظیر عسل، موم  و ژله رویال از طریق گرده ‌افشانی گیاهان بیشترین استفاده را به انسان می‌رساند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه طبق تحقیقات انجام شده، حدود یک سوم کل غذای روزانه انسان‌ها به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به فعالیت این حشره گرده‌افشان بستگی دارد، افزود: به عبارت دیگر گرده افشانی 47 درصد محصولات کشاورزی وابسته به زنبور عسل است از این رو ارزش اقتصادی گرده‌افشانی زنبور عسل را در دنیا 25 تا 100 برابر ارزش عسل تولید شده در سال می‌دانند.

عطائی‌نژاد تصریح کرد: براساس سرشماری سال گذشته در 20 شهرستان استان 419 هزار و 38 کلنی زنبور عسل مدرن و بومی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر 99 درصد کلنی‌های زنبور عسل در مازندران مدرن هستند، افزود: از این تعداد تنها 365 کلنی بومی و بقیه یعنی 418 هزار و 673 کلنی مدرن هستند. 

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه براساس آخرین سرشماری میانگین تولید عسل هر کلنی 9.23 کیلوگرم بوده است، گفت: در  سال گذشته 3 هزار و 863 تن عسل در مازندران تولید شد.

عطائی‌نژاد یادآور شد: در حال حاضر زنبورستان‌های مازندران توسط 5 هزار و 151 نفر زنبوردار پرورش و نگهداری می‌شوند و تعداد 5 هزار و 918 نفر نیز به ‌عنوان زنبوربان و یا کارگر جذب این حرفه شدند.

وی بیان‌ داشت: هر چند ارزش و اهمیت زنبور عسل و تاثیر آن در زندگی انسان برای عموم مردم به اندازه کافی مشخص نیست ولی باید اذعان داشت که خدمات اصلی و اساسی زنبور عسل و اثرات مثبت آن برای خود انسان، محصولات کشاورزی، محیط زیست، جنگل‌ها و مراتع به مراتب  بیشتر و گرانبهاتر از تولید عسل است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: بررسی منابع علمی نشان می‌دهد که حدود 30 درصد تغذیه انسان به گرده‌افشانی حشرات بستگی دارد در بین حشراتی که در عمل گرده‌ افشانی نقش دارند زنبور عسل از اهمیت بیشتری برخوردار است.

عطائی‌نژاد با اشاره به اینکه ایران رتبه هشتم تولید عسل در جهان را به خود اختصاص داده‌است، اظهار داشت: مازندران رتبه پنجم تولید عسل را در کشور دارد.

وی با تاکید بر اینکه تعویض ملکه هر دو سال امری ضروری است، گفت: امسال با مشارکت بخش خصوصی 24 هزار و 470 فروند ملکه زنبور عسل در مازندران بین زنبورداران توزیع شد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: نخستین جشنواره عسل مازندران به محوریت سوادکوه شمالی امروز در شهرستان شیرگاه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین نمایشگاه عسل تا چند روز در محل برگزاری جشنواره دایر است.


5018845
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است