علمی فناوری 11:04 - 07 دی 1393
توسط شورایعالی اظلاع رسانی صورت گرفت
نسخه الکترونیکی کتاب «پیکره نحوی زبان فارسی، پژوهشی بر اساس دستور وابستگی» در وب‌گاه SCICT. IR منتشر شد.

به گزارش خبرنگار اورژانس IT باشگاه خبرنگاران؛ دکتر حمید شهریاری، دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی با اشاره به اهمیت انتشار کتاب یاد شده، اظهار داشت: این دبیرخانه چند سالی است که متناسب با بضاعت محدود اجرایی و سیاست‌گذارانه خود، در چارچوب فعالیت‌های جاری توسعه خط و زبان فارسی در فضای مجازی، اهتمام ویژه‌ای به شناسایی، تجزیه و تحلیل مقدماتی پروژه‌های پردازشی خط و زبان فارسی داشته است. 


وی این اهتمام را ابتدا متوجه طرح‌های زیرساختی، زمان‌بر و حجیم مورد نیاز برای فعالیت‌های پردازشی خط و زبان فارسی دانست و گفت: به همین دلایل، پیاده‌سازی و تأمین آن‌ها یک وظیفه حاکمیتی محسوب می‌شود و سپس متوجه توسعه ابزارهایی است که بخش خصوصی در این سال‌ها به هر دلیل امکان توسعه آن‌ها را ندارد. 


دکتر شهریاری با ذکر اینکه در فعالیت‌های زیرساختی برای تکمیل پروژه‌های پردازشی خط و زبان فارسی، سال‌ها سخن از ضرورت ایجاد پیکره‌های زبانی مبتنی بر تحلیل نحوی، معنایی و حتی گفتمانی زبان فارسی بود، خاطرنشان کرد: برای دست‌یابی به این مهم، ابتدا باید نقشه راه فعالیت‌های دادگانی فراهم و پروژه‌های مستقلی به منظور تولید پیکره‌های نحوی و معنایی زبان فارسی تعریف می‌شد. 


وی اضافه کرد: نقشه راه طرح‌هایی که به دلایل مختلف فنی، اجرایی و‌گاه مالی، طرح‌های زیربنایی محسوب می‌شدند و حمایتی حاکمیتی می‌طلبیدند؛ لذا پروژه پردازشی آموزشی «پیکره نحوی وابستگی زبان فارسی» با پشتیبانی دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی و به همت «گروه پژوهشی دادگان» که متشکل از پژوهشگران حوزه‌های پردازش زبان طبیعی و زبان‌شناسی است، با اهداف توسعه‌ای و ترویجی گفته شده در بالا و با اولویت پردازشی به ثمر نشست و نسخه تکمیل‌شده آن برای استفاده پژوهشگران طرح‌های پردازشی خط و زبان فارسی و دیگر کاربران عرضه شد. 


گفتنی است کتاب «پیکره نحوی زبان فارسی، پژوهشی بر اساس دستور وابستگی» پژوهشنامه‌ای است از مراحل پژوهشی و ملاحظات علمی حاکم بر تولید «نخستین پیکره نحوی وابستگی زبان فارسی»، «نخستین فرهنگ ظرفیت فعل در زبان فارسی» و همین طور «سامانه برخط جستجوی پیکره نحوی» که پیش از این با حمایت دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی تهیه و برای استفاده محققان عرضه شده بودند. 


این کتاب در ۱۳۳ صفحه، توسط محمدصادق رسولی، منوچهر کوهستانی و امیرسعید مولودی در سال جاری نگاشته شده است.








انتهای پیام/

5499456
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر فاش‌شده منتسب به پیکسل ۹ پرو، از تخت‌شدن لبه‌های این گوشی حکایت دارند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تراشه جدید مدیاتک از نظر گرافیکی بیشتر از ۵۰ درصد از نسل قبلی سریع‌تر است و CPU آن نیز ۱۰ درصد سرعت بیشتری دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت گفت: به زودی با اجرای پویش ملی غربالگری بیماران سرطانی، افراد مشکوک به این بیماری، رایگان تحت مراقبت‌های درمانی قرار می‌گیرند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی آپدیت HyperOS را برای گوشی‌های میان‌رده سری ردمی نوت ۱۳ 5G منتشر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زاکربرگ از توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک توسط متا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدل استاندارد کیهان‌شناسی می‌گوید قدرت انرژی تاریک باید ثابت باشد؛ اما یافته‌های غیرقطعی نشان می‌دهند که این نیرو ممکن است ضعیف شده باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس اداره کل آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره مصرف ضد آفتاب توسط مادران باردار و کودکان مطالبی بیان کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ از روز شنبه اول اردیبهشت ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: تحلیل شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تهدیدات صهیونیست‌ها و اتفاقات امروز نتایج جالبی در پی داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا به‌ تازگی به مأموریت پهپاد «سنجاقک» برای حضور در بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است