گوناگون 10:05 - 01 مهر 1396
معصومه حیدری پارسا:طرح نذر اهدای خون چند سالی است در کنار تمام نذوراتی که در‌ماه محرم انجام می‌شود توسط اهداکنندگان برای نجات بیماران نیازمندانجام می‌شود.

امسال نیز سازمان انتقال خون کشور با اجرای طرح نذر اهدای خون از ابتدای محرم امکان اهدای خون عزاداران را فراهم کرده است. مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در گفت‌وگو با همشهری با اعلام رسمی آمادگی مراکز اهدای خون از شهروندان تهرانی خواست به‌علت ازدحام جمعیت داوطلبان اهدای خون از ابتدای‌ماه محرم نسبت به طرح بزرگ نذر خون اقدام کنند.

  • خون را هدر ندهیم

یکی از اتفاق‌های نادرست در‌ماه محرم قمه زنی است. با وجود اینکه این‌همه سعی در فرهنگسازی‌ برای جلوگیری این موضوع شده اما باز هم شاهد دسته‌هایی هستیم که قمه زنی در آنها اتفاق می‌افتد. به همین دلیل از مردم تقاضا داریم با توجه به اینکه این کار از جانب بزرگان دینی ما کاری مذموم شناخته شده این کار را انجام ندهند. از طرفی ما هم به‌عنوان بخشی از متولیان بهداشت کشور به مردم توصیه می‌کنیم قمه نزنند؛ چرا‌که این کار باعث انتقال بیماری‌های شدید ویروسی در فرد می‌شود و کاری غیربهداشتی است. توصیه می‌کنیم به جای قمه‌زنی، خون اهدا کنند. البته باید توجه کرد که برای اهدای خون حتما باید از قمه زدن افراد یک سال گذشته باشد.

  • اهداکنندگان مستمر؛ قابل اعتمادترین اهدا کنندگان

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه تدوین گایدلاین یا راهنمای ملی مصرف خون ما را به سمت مصرف بهینه خون پیش می‌برد، گفت: به کیفیت خون و مصرف بهینه آن می‌اندیشیم و در این زمینه تلاش‌های بسیاری کرده و می‌کنیم. همچنین در تلاش هستیم که خون اهداکنندگان بار اول را به طریق دیگری ساماندهی کنیم که احتمال آلودگی در آن کاهش یابد. دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله در توضیح اهدا‌کنندگان مستمر هم افزود: مستمرها، سالم‌ترین و قابل اعتمادترین گروه اهدا‌کنندگان هستند که می‌توانند حداقل 2بار در سال خون اهدا کنند. به‌طور مثال با اینکه ۵۲ درصد اهداکنندگان خون در کشور کسانی هستند که به‌صورت مستمر خون اهدا می‌کنند، اما براساس انجام مطالعات ۵ساله هیچ موردی از هپاتیت بی‌و سی و اچ‌ آی وی مثبت در میان اهداکنندگان نداشته‌ایم.

  • مصرف‌کنندگان اصلی خون اهدایی

اما مصرف‌کنندگان اصلی خون و فرآورده‌های آن در ایران، چه کسانی هستند؟ پورفتح‌الله گفت: مصرف‌کنندگان اصلی خون بیماران تالاسمی، بیماران مبتلا به انواع هموفیلی، بیماران دیالیزی، بیماران نیازمند به جراحی‌های بزرگ (قلب، کلیه، مغز استخوان، ریه)، نوزادان مبتلا به زردی ناشی از ناسازگاری خون مادر و جنین، بیماران پیوند اعضا، سوختگی‌های شدید، کم خونی‌های مزمن و انواع سرطان‌ها به‌ویژه در مرحله شیمی درمانی هستند.

  • فقط تاسوعا و عاشورا خون اهدا نکنید

دکتر بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران: طی سال‌های اخیر اهدای خون هیجانی در کشور ما جای خود را به اهدای خون مسئولانه و آگاهانه داده است. خوشبختانه در سال 1395نزدیک به 2.5میلیون نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 2میلیون و 100هزار نفر موفق به اهدای خون شده‌اند. همچنین در سال گذشته نزدیک به 3میلیون و 600واحد خون و فرآورده‌های آن نظیر پلاسما، پلاکت و گلبول قرمز و... در مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شد که با توجه به نیاز مبرم بیمارستان‌ها به پلاکت برای بیماران سرطانی و بیماری‌های خونریزی‌دهنده ارثی تقاضای ما این است که در این ایام به جای اهدای خون کامل، پلاکت به روش پلاکت فرزیس تولیدی اهدا شود(یعنی فقط پلاکت از خون جدا می‌شود و بقیه اجزای خون مانند گلبول‌های قرمز و سفید، به بدن و جریان خون بر‌می‌گردد.) همچنین باید اشاره کرد که نیاز بیماران به خون و فرآورده‌های خونی همیشگی است و مختص به زمان خاصی نیست. تقاضای ما این است که به‌دلیل تکریم ارباب رجوع و اینکه کیفیت در کار فدای کمیت نشود اهدا‌کنندگان به جای ازدحام در ایام خاص مانند تاسوعا و عاشورا با برنامه‌ریزی و ثبت نام در همه روزهای محرم این کار را انجام دهند.


9431735
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است