اجتماعی 11:02 - 26 تیر 1397
وزیر کشور:
وزیر کشور گفت: حل آسیب‌های اجتماعی باید مردم محور باشد یعنی موضوعات اجتماعی فقط با اجتماعی شدن قابل حل است.

مسائل اجتماعی فقط با اجتماعی شدن قابل حل است/ابتلای موسسات تحقیقاتی به سندرم کلی‌گویی

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در نخستین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام که صبح امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد با بیان اینکه امیدوارم همه مطالعات و تحقیقات ناظر بر حل مسائل باشد، اظهارکرد: موسسات، بنگاه‌ها و مجموعه‌های علمی و تحقیقاتی در کشور دچار سندرم کارهای نظری و تئوری و کلی گویی شده‌اند. برای همین علی رغم همه مطالعات صورت گرفته اما این مطالعات خیلی اثرگذار نیستند. مشکل بدتر هم این است که میان کسی که می‌خواهد مشکلی را برطرف کند و کسی که تحقیق انجام دهد ارتباطی برقرار نمی‌شود و اگر تصادفی هم ارتباطی برقرار شود فهم و درک مشترکی وجود ندارد.

وی ادامه داد: بنده علاقه‌مند به کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی هستم و ۴۰ سال است که کار اجرایی می‌کنم و معتقدم باید از یافته‌های علمی و تحقیقاتی در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ... استفاده کنیم. از نظر من بزرگترین مشکل کشور یعنی آسیب‌های اجتماعی قابل حل هستند و این آسیب‌ها مختص کشور ما نیست. اگر به آمارها در دنیا نگاه کنیم متوجه می‌شویم که در حوزه آسیب اجتماعی مواد مخدر تولید آن از ۲۰ نوع مواد مصرفی به ۷۰۰ نوع رسیده است و برای تمام نیازهای انسان مواد مخدر تولید شده است.

وزیر کشور اضافه کرد: به طور دقیق‌تر فقط تولید تریاک امسال در کشور افغانستان از حدود ۲۰۰۰ تن به ۱۰ هزار تن رسیده است. به عبارت دیگر میزان شیوع در دنیا بیشتر شده است و این اقتضاء شرایط زندگی ما بوده که توسط خود ما ایجاد شده است. به عبارت دیگر حرص، طمع، لذت جویی، قدرت طلبی موجب شده است که انسان از تعادل خارج شود. وقتی که از تعادل خارج شد یا درگیر افراط می‌شود یا تفریط .

به گفته وی در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی راه‌های بسیاری طی شده است که هیچکدام از آنها به صورت ۱۰۰ درصد موفق نبوده‌اند البته موفقیت‌های نسبی حاصل شده است و نتیجه آن این است که در حوزه مواد مخدر در بهترین شرایط ۲۰ درصد کسانی که معتاد می‌شوند قدرت پاک شدن و سالم ماندن را دارند و ۸۰ درصد باقیمانده همیشه در این چرخه باقی می‌مانند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه باید در همه امور تمامی راه‌های رفته شده را مرور و از آنچه منطبق بر شرایط ما است استفاده کنیم، گفت: تغییر نسل و تغییر سبک زندگی امری است که علت آسیب‌های اجتماعی است البته این امر فقط مختص به آسیب اجتماعی نیست. به عبارتی دیگر ما با دو مسئله بسیار مهم تحت یک عنوان مواجه‌ایم. تغییرنسل و سبک زندگی از موضوعاتی است که مقام معظم رهبری حدود ۱۲ سال قبل طی سخنرانی به صورت مفصل به آن اشاره کردند.

وزیر کشور در ادامه تصریح کرد:  ۶۰ سال قبل نسبت به ۴۰ سال قبلش تغییر زیادی نکرده بود و دوره‌های قبل‌تر نیز نسبت به دوره‌های قبل‌ترش هم تغییرات بسیاری نکرد اما  شرایط کنونی با سرعت غیرقابل وصفی در تغییرات مواجه‌ایم‌ به طوریکه هم سرعت، هم عمق و هم ابعاد به شدت در حال تغییر است و متاسفانه محور، سازمان یافتگی و برنامه ریزی این تغییرات بر پایه تفکرات لیبرالیستی، پوزیستیویستی و مادی‌گرایانه است و کسانی که به‌صورت سازمان یافته این تغییرات را انجام می‌دهند یا به عبارت دیگر قدرتمندان صاحب ابزار به دنبال منافع و مصالح هستند.

به گفته وی محور تغییرات بر مبنای جهان‌بینی مادی بر پایه لیبرالیسم و با هدف منفعت‌جویی است، به طوری‌که تجارت مواد مخدر در دنیا ۶۰ میلیارد دلاراست و این رقم قابل چشم‌پوشی نیست.

وی با اشاره به اینکه کشور ما متاثر از این تغییرات است، گفت: در قوی‌ترین حوزه یعنی در حوزه علمی که به خود می‌بالیم باید ببینیم که چند درصد تئوری علوم ما در حوزه‌های انسانی، اجتماعی، فرهنگی و ... تولید خودمان است یا در حوزه رسانه چه تسلطی بر محتویات آن داریم و چه کسانی مسئول هماهنگ کردن، سازماندهی کردن، مقابله کردن، خنثی کردن آسیب‌های رسانه‌ای در جامعه ما هستند؟ بنابراین ما باید به تغییرات پاسخ دهیم.

 ادامه دارد


9844516
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرتضوی با بیان اینکه با جدیت پیگیر بحث امنیت شغلی کارگران هستیم، گفت: کار جوهره توسعه اقتصاد هر کشوری است و ما به کارگران ایران اسلامی افتخار می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حج مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر گفت: استطاعت ۹۸ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص و کمیسیون‌های تخصصی پزشکی استانی و کشوری برای برخی زائران برگزار شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده انتظامی شهرستان ری از دستگیری یک قاچاقچی حرفه‌ای موادمخدر در جنوب تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سردار احمدرضا رادان گفت: پلیس در موضوع خودروهای توقیفی که در طرح نور دستور توقیف دارند اصراری به انتقال با جرثقیل ندارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سردار احمدرضا رادان گفت: پلیس در موضوع خودروهای توقیفی که در طرح نور دستور توقیف دارند اصراری به انتقال با جرثقیل ندارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع شهر تهران گفت: در حال حاضر پنج هزار دستفروش در بازار‌های محلی شناسایی و کد‌ ملی آنها و اطلاعاتشان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا تمهیدات این یگان در مورد اعزام زائران به عمره را تشریح کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال اعلام کرد: در سال ۱۴۰۲ میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری به ترتیب ۳۲/۱ و ۲۷/۳ سال بوده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» طبق پژوهشی افراد در اواسط دهه ۶۰ سالگی معتقدند که پیری از ۷۵ سالگی شروع می‌شود، در حالی که افراد مسن‌تر فکر می‌کنند سن پیری دیرتر از این شروع می‌شوند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس اداره دانشجویی سازمان جوانان از برگزاری انتخابات کنگره سراسری اعضای شورای مرکزی جوانان هلال احمر خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است