فرهنگی‌هنری 14:15 - 10 آبان 1393
مظلوم نمایی برای یک اتفاق تلخ در نمایش
معاونت هنری وزارت ارشاد باید در خصوص دلایل اجرای نمایشنامه خوانی «هذا من حبیب الله» نوشته عباس نعلبندیان و به کارگردانی رئیس شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر که به امام حسین (ع) توهین می کند و اثری ضدمذهب است پاسخ دهد. اینکه صورت مساله را با جلوگیری از نمایشنامه خوانی پاک کنید و وقتی اوضاع آرام شد دوباره آن را اجرا کنید قابل قبول نیست.

گروه فرهنگی مشرق - این سومین بار است که نمایشی متوقف می شود، اتفاقی که تا پیش از این به ندرت رخ می داد. زیرا همواره در ادوار گذشته افرادی در راس شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نماشی قرار داشتند که با درایت و فهم درست از نظام جمهوری اسلامی مانع اجرای نمایش‌هایی مغایر قانون و بروز  اتفاقاتی همچون توقیف و یا ورود دستگاه های قضایی می شدند.



رضا دادویی رئیس شورای نظارت همان فردی است که در انتخابات خانه تئاتر با کنایه، انتخابات سال 88 را زیر سوال برد، او مترجم نمایشنامه های مسائله دار نویسنده ای به نام پینتر است. در چند ماه گذشته هم که آرامش تئاتر با برخی ماجراجویی‌ها به خطر افتاد، محمد یعقوبی، محمد رحمانیان، هادی مرزبان و مهدی شمسایی و ... با مجوز رضا دادویی آثار خود را به صحنه بردند که پیرو آن ، آرام آرام بحث  تک خوانی زن، تمسخر حجاب و ... روی صحنه تئاتر باب شد.



جالب اینجاست که همین مجوزها بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی غیر قانونی است زیرا شورای مرکزی شورای نظارت در دولت جدید هنوز تشکیل نشده است و حتی اعضای جدید هم معرفی نشده اند. در واقع قوانین شورای عالی انقلاب فرهنگی نادیده گرفته شده است. بنابراین لازم است تا دیوان عدالت اداری اقدامات غیرقانونی را مورد بررسی قرار دهد.



آیا شورای نظارت به سوی اجرای نمایشی ضد دین می‌رود؟



دادویی حالا پس از تمام این نوگرایی ها در تئاتر،چند شب قبل  قصد داشت نمایشنامه ضد مذهب «هذا من حبیب الله» نوشته عباس نعلبندیان را خوانش کند. نمایشنامه ای که در پایان آن شخصیتی به نام فریدون که انگار حسین زمانه خود و فردی دائم‌الخمر و زن‌باره است به گونه‌ای توسط همسایگان کشته می‌شود که انگار شهید شده و شهید زمانه خودش به حساب می‌آید.



بدتر از همه این است که در این نمایشنامه اینگونه القاء شده است که مبارزه امام حسین(ع) و قیام او یک تصمیم غلط بوده است و حضرت با چنین تصمیمی خود و خانواده‌اش را به کشتن داده است.

حالا و چند روز بعد از توقیف این کار، رضا دادویی طی یادداشتی برای تنویر افکار عمومی عباس نعلبندیان را فردی اهل نماز و روزه خوانده که به امام حسین (ع) ارادت ویژه‏‌ای داشته و در ایام محرم به محله قدیم خود برمی‏‌گشته و در دسته‏‌های عزاداری شرکت می‏‌کرده است.

 

تکلیف همه آنها که حتی اندک مطالعه‌ای در آثار نمایشی داشته‌اند با عباس نعلبندیان و آثارش مشخص است اما این‌که  چه چیز باعث شده تا رئیس شورای نظارت تئاتر افکار عمومی را خلاف تاریخ و منطق  تنویر کند جای سوال است. آیا هدف از نوشتن این یادداشت ثابت کردن عقاید نعلبندیان است یا اینکه رضا دادویی رئیس شورای نظارت قصد دارد با فرافکنی، بر روی تمام مشکلاتی  که در طول مدیریت خود در تئاتر کشور انجام داده سرپوش بگذارد؟

 

امیدواریم رضا دادویی فراموش نکرده باشد که روزی از شورای نظارت خواهد رفت و تاوان این مشکلات را خانواده تئاتر باید بپردازد. یقینا او می داند که اگر کارگردانی حساس ترین پست تئاتر یعنی ریاست شورای نظارت را قبول می کند نباید فعالیتی انجام دهد که تاوانش را دیگران بدهند. با این وجود به‌راستی چه اتفاقی می‌تواند بدتر از توقیف  نمایشی به کارگردانی« رئیس شورای نظارت تئاتر کشور» باشد؟



عده‌ای گمان دارند تمام این اتفاقات از انتخاب های نادرست حسین طاهری رئیس تئاتر در مرکز هنرهای نمایشی نشات می‌گیرد.گروهی دیگر نیز آن را به سیاسی‌کاری‌های مقام بالادست او- علی مرادخانی- نسبت می‌دهند.



معاونت هنری وزارت ارشاد باید در خصوص دلایل اجرای نمایشنامه خوانی «هذا من حبیب الله» نوشته عباس نعلبندیان و به کارگردانی رئیس شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر که به امام حسین (ع) توهین می کند و اثری کاملا ضدمذهب است پاسخ دهد. اینکه صورت مساله را با جلوگیری از نمایشنامه خوانی پاک کنید و وقتی اوضاع آرام شد دوباره آن را اجرا کنید قابل قبول نیست.



به‌طور کلی شاید حالا دیگر وقت آن رسیده باشد، در سالی که توسط مقام معظم رهبری با عنوان «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگداری شده است، وزارت ارشاد قطار از ریل خارج شده و درحال واژگونی تئاتر را به مسیر درست بازگرداند.



کیوان امجدیان




5090362
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است