گوناگون 09:32 - 03 اردیبهشت 1396
حدود ۱۰ درصد مردم ایران دیابت دارند یا در معرض ابتلا به آن قرار دارند.

 ۱۵میلیون نفر از مردم هم چربی خون بالا دارند که باعث بروز انواع سکته‌ها می‌شود. حدود ۱۶ درصد هم دارای فشار خون هستند و ۵۰ درصد نیز از فشار خون خود اطلاعی ندارند. همچنین ۲۰ درصد از کودکان و نوجوانان مان دچاراضافه وزن و چاقی هستند. از سویی دیگر سرانه مصرف روزانه نمک در کشورمان۱۰ تا ۱۲ گرم است؛ درحالی‌که باید به روزانه 5گرم کاهش یابد. میزان مصرف روزانه روغن نیز در کشور ۴۶ گرم است که باید به ۳۵ گرم کاهش یابد.

این ارقامی که خواندید، تنها بخشی از آمار و ارقام اعلام شده ازسوی مسئولان وزارت بهداشت در زمینه ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در کشور است که نشان می‌دهد شاخص‌های سلامت ایرانیان، وضع مساعدی‌ ندارد. البته وزارت بهداشت درصدد است تا در ۱۰ سال آینده با برنامه‌ریزی مناسب، از وقوع ۲۵ درصد مرگ‌های نابهنگام پیشگیری کند. اما نکته اساسی اینجاست که کارشناسان حوزه سلامت، راه‌حل برون رفت از این بیماری‌ها را «خودمراقبتی» به‌معنای اقداماتی آگاهانه و هدف‌دار می‌دانند که افراد باید برای خود، فرزندان و خانواده‌شان انجام دهند تا تندرست بمانند. اما برای آموزش و توسعه خودمراقبتی، نیاز به تربیت «سفیر سلامت» است؛ اقدامی که از سال گذشته در وزارت بهداشت کلید خورده است و هم‌اکنون هم ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به‌طور داوطلبانه به‌عنوان سفیر سلامت در کشور مشغول به فعالیت هستند.

همه‌ساله و به‌خصوص همزمان با فرارسیدن روز جهانی بهداشت برنامه‌ریزی‌های مدونی برای آگاهی دادن به شهروندان برگزار می‌شود تا افرادی که به‌دلیل نوع تغذیه و زندگی شهرنشینی و صنعتی در معرض بیماری‌های غیرواگیر قرار گرفته‌اند بتوانند برای سالم‌سازی جسم و جان و روحشان تلاش کنند. سفیران سلامت نمونه‌ای از این افراد هستند. علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره هفته سلامت و همایش تغذیه مناسب، سفیران سلامت گفت: هم‌اکنون ۲میلیون و ۵۰۰هزارنفر به‌عنوان سفیر سلامت در کشور مشغول به فعالیت هستند و خوشبختانه هفته سلامت فرصت مناسبی است که با معرفی هر چه بیشتر این افراد در مورد عواملی که سلامت افراد جامعه را به خطر می‌اندازد صحبت شود. ما نیز به سفیران سلامت توصیه می‌کنیم که اگر با کمک‌هایی که در راستای آگاهی‌بخشی و سلامت جامعه انجام می‌دهند بتوانند از مرگ حتی یک نفر پیشگیری کنند این عمل به مثابه نجات جان یک ملت خواهد بود.

  • زندگی سالم داشته باشید

باید گفت که تغذیه ناسالم و کم‌تحرکی ازعلل بروز سکته مغزی، قلبی، دیابت و همچنین افسردگی است. یکی از اصلی‌ترین روش‌های درمان آن این است که سبک زندگی سالمی داشته باشیم و به توصیه پزشکان گوش فرا دهیم. سیاری در این‌باره معتقد است: باید افراد بالای ۵ سال روزانه ۳گرم نمک و افراد زیر ۵‌سال باید ۵گرم نمک مصرف کنند. این در حالی است که برخی افراد این نکته را رعایت نمی‌کنند و ۱۲ تا ۱۳ گرم نمک روزانه استفاده می‌کنند.

وی گفت: میزان مصرف روغن نیز در کشور ما ۴۶ گرم در روز است که باید به‌طور استاندارد ۳۶ گرم روغن استفاده کنیم. روغن خوب روغنی است که به‌صورت مایع باشد و همچنین اسید چرب اشباع آن حداکثر ۱۰ درصد باشد که مردم می‌توانند این نکات را با توجه به برچسبی که روی روغن درج شده است ببینند و با توجه به آن از روغن مناسب استفاده کنند.

معاون وزیر بهداشت درخصوص مصرف قند، هم گفت: اصولا توصیه می‌شود افراد روزانه ۲۵ گرم قند استفاده کنند که این قند می‌تواند از نوع فرآوری شده یا میوه‌ها باشد و به مردم توصیه می‌کنم که از مصرف قند پرهیز کنند. همچنین باید گفت نوشابه یکی از مواد غذایی است که از قند فراوان برخوردار بوده و متأسفانه در رژیم غذایی بسیاری از افراد جامعه مشاهده می‌شود. یک قوطی نوشابه حدود ۳۰ گرم قند دارد که اگر نوشابه را به‌طور روزانه مصرف کنیم سالانه شاهد ۷ کیلوگرم اضافه وزن خواهیم بود همچنین تحقیقات ثابت کرده است کنار گذاشتن نوشابه از وعده‌های غذایی باعث کنترل وزن و فشار خون می‌شود. همچنین مصرف دخانیات، تغذیه نامناسب، کم‌تحرکی و مصرف الکل از عوامل بروز بیماری‌های غیرواگیر است که چند عامل بیولوژیک مانند فشار خون بالا و همچنین چربی خون بالا می‌توانند روند ایجاد بیماری غیرواگیر را تسهیل کنند. به هر حال همانطور که از ۱۳ سال پیش بیماری‌های واگیردار مانند کزاز و فلج‌اطفال دیگر در کشور ما گزارش نشده است این موارد هم می‌تواند کاهش پیدا کند.

  • ۳۰ درصد از افراد جامعه در مسیر ابتلا به دیابت

وزیر بهداشت تعداد بیماران دیابتی کشور را ۵ میلیون نفر عنوان کرد و از مستعد بودن ۵ میلیون نفر دیگر از مردم برای این بیماری خبر داد. دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه همایش سفیران سلامت دانشجویی، افزود: حدود ۱۶ درصد از مردم ایران، دارای فشار خون هستند و ۵۰ درصد از بیماران نیز از فشار خون خود اطلاعی ندارند که اگر وضعیت همین گونه باشد، ۳۰ درصد از جامعه به دیابت مبتلا می‌شوند و از مهم‌ترین دلایل آن، سبک زندگی، نوع تغذیه و کم‌تحرکی است؛ بنابراین اگر می‌خواهیم ۳۰ سال آینده به دیابت مبتلا نشویم، باید از امروز شروع کنیم و پیشگیری، اقدامی فرهنگی است. قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به این سؤال که فشار خون و قند خون خود را هر چند وقت یک‌بار چک می‌کنید؟ گفت: معمولاً فشار خون را به‌طور مرتب چک می‌کنم، اما دیابت را سالانه یک‌بار کنترل می‌کنم؛ زیرا عوامل خطر برای ابتلا به این بیماری در من کمتر است، اما در سنین ما، قند خون باید حداقل هر دو سال یک‌بار کنترل شود.


9034160
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است