گوناگون 12:20 - 08 خرداد 1401

لازم است فعالیت‌های فرهنگی و هنری به مساجد برگردد

به گزارش خبرنگار مهر، «اختتامیه اولین جشنواره شعر نماز جمعه و دومین جشنواره عکس شکوه جمعه» با حضور محمدمهدی اسماعیلی و حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه تهران برگزار شد.

همچنین ۳۳۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده و این جشنواره با مشارکت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و مرکز موسیقی صدا و سیما برگزار شد.

در ادامه مراسم اختتامیه، حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: واقعیت آن است که نماز جمعه عنایت بزرگ خدا در جامعه بزرگ اسلامی و جامعه مؤمنان است و یک واجب سمبلیک و نمادین بوده که دارای ظرفیت حیرت‌انگیزی در تطهیر و طهارت فکر و ذهن انسان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: نقشی که خطبه‌های نماز جمعه در انسجام بخشی به جامعه مؤمنان و تحقق آرمان‌های مشترک و تمدن اسلامی دارد، امری غیرقابل انکار است.

حاج‌علی‌اکبری افزود: در سال‌های آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، دوران دفاع‌مقدس و بحران‌هایی که جامعه با آن مواجه شد، نقش‌آفرینی نماز جمعه در رفع بحران‌ها و مشکلات حائز اهمیت بود و آثار پربرکتی تابحال داشته است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با تأکید بر اینکه حق نماز جمعه از هر جهت ادا نشده و هنوز فاصله بسیاری با آن داریم، گفت: حق نماز جمعه اقتضا می‌کند که مسئولان، نخبگان و هنرمندان گرد هم بیایند و با همفکری در مسیر تبیین قرار گرفته و تلاش کنند به نماز جمعه تراز دست یابیم و این حق نماز جمعه است.

وی اظهار داشت: مسئله هنر در ترویج، تبیین، ارائه و نفوذ پیام نماز جمعه انکارناپذیر است البته هر هنری به خدمت دین بیاید، اول خودش فیض می‌برد، قدسی، آسمانی و مبارک می‌شود و سپس به رسالتی و مسئولیتی که عهده دارد، عمل می‌کند. جلسه امروز حکایت از رویکردی دارد که دعوت از اصحاب هنر در رشته‌های مختلف است تا به حوزه نماز جمعه ورود کنند و در این عرصه به رسالت خود عمل و در ترویج فرهنگ نماز جمعه مثمرثمر باشند.

در ادامه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نگاه ما به نماز جمعه نگاهی ویژه است. امام در نماز جمعه تنها برگزارکننده نماز جمعه نیست بلکه به عنوان محور یک شهر محسوب می‌شود. قلب یک شهر دینی در نماز جمعه و میعادگاه الله می‌تپد.

وی ادامه داد: متأسفانه افتراقی که امروز در جامعه به وجود آمده، بسیار هزینه‌بر بوده و لازم است فعالیت‌های فرهنگی و هنری به مساجد برگردد و این فاصله‌ها رفع شود چرا که مساجد محور این فعالیت‌ها بوده و امروز کارهای خوبی در مصلی‌ها صورت می‌گیرد و فعالیت‌های فرهنگی و هنری قابل تقدیری به انجام می‌رسانند.

اسماعیلی افزود: شأن هنر آن است که ابزار مناسبی برای رساندن پیام دین باشد. برای مثال می‌توان از شعر برای بهره بردن انتقال پیام دین بهره برد؛ همان چیزی که امروز شاهد آن هستیم. موضوع نماز جمعه در قالب شعر و عکس کار ستایش‌آمیز و خوبی بود و نشان داد که باید از این ابزار در راستای انتقال مفاهیم دین بهره برد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همه تلاش ما این است که در حاکمیت دینی، مردم به سعادت برسند و این امر با بهره‌گیری از ابزارهای گوناگون انجام می‌شود و ابزارهای هنر باید در خدمت دین قرار گیرند.

در حال تکمیل…


11576964
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است