فرهنگی‌هنری 10:09 - 07 فروردین 1396
تأملی بر اجرای دو طرح نوروزی؛
«عیدیِ کتاب» و «عیدانه کتاب» طرح‌هایی است که همزمان با نوروز96 برای گسترش فرهنگ کتابخوانی اجرایی شد تا کتاب به عنوان سنگر مهم هویت فرهنگی جامعه به حیات خود ادامه دهد.

«کتاب» سنگر مهم هویت و ستون ساختمان فرهنگ است

خبرگزاری مهر – گروه فرهنگ: درباره کتاب، شاید جمله‌ای مهمتر از این جمله رهبر انقلاب وجود نداشته باشد که می‌فرمایند: «هیچ چیز، جای کتاب را نمی‌گیرد.»

در نوروز ۱۳۹۶ هم مانند سال گذشته، طرح‌هایی برای اهدای کتاب به عنوان عیدی کلید خورد و اجرایی شد. یکی از این طرح‌ها، طرح «عیدانه کتاب» است که از پانزدهم اسفندماه آغاز شد و تا پانزدهم فروردین ماه ادامه دارد.

این طرح با شعار «امسال هم کتاب عیدی بدهیم» تاکنون با مشارکت بیش از ۷۵۰ کتابفروشی از سراسر کشور در حال اجراست که در آن کتاب‌های حوزه سنی بزرگسالان با ۲۰ و کتاب‌های حوزه سنی کودک و نوجوان با ۲۵ درصد تخفیف عرضه می‌شود و امید می‌رود که علاوه بر استان‌هایی مانند تهران، قم و اصفهان به عنوان پیشتازان استقبال از این طرح، سایر استان‌ها هم در استقبال از آن بکوشند.

طرح دیگر، پویش «کتابِ عیدی» به همت انتشارات سوره مهر است. در این طرح از مدیران نهادها، موسسات و شرکت‌ها دعوت شد تا با پیوستن به این پویش و به جای چاپ سررسیدهای تبلیغاتی، کتاب‌هایی از این انتشارات را انتخاب کنند تا ضمن بهره مندی از تخفیف ۲۵ درصدی، لوگو و آرم خود را هم بر کتابها نقش ببندند.

شاید نیازی به توضیح نباشد که سررسیدهای تبلیغاتی، با این فرض که مورد استفاده مخاطبان خود قرار گیرد، حداکثر برای یک نفر و تنها در طول یک سال قابل استفاده است؛ در حالی که یک کتاب می تواند بیش از یک مخاطب و گاهی تا ده‌ها مخاطب را هدف قرار دهد و این در حالی است که کتاب‌ها، به نوعی تاریخ انقضاء هم ندارند.

بنابراین انتقال سرمایه‌گذاری نهادها و شرکت‌ها از سررسیدهای تبلیغاتی به کتاب‌های تبلیغاتی، قطعا هزینه‌های کمتر و البته اثرگذاری بیشتر را در پی خواهد داشت و مخاطبان این کتابها پس از استفاده خود و خانواده و دوستان، می توانند با اهدای همان کتاب به کتابخانه‌های عمومی، آن را در معرض استفاده مخاطبان میلیونی هم قرار دهند.

همزمان با اجرای این طرح‌ها شاید لازم باشد باردیگر همگان و بویژه مدیران و مسئولان نهادها و موسسات را به تأمل در این پرسش مهم و حیاتی دعوت کنیم که ضرورت گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی چیست و چرا باید کتاب بخوانیم و چرا باید کتاب را ترویج کنیم؟

این پرسش راهبردی، البته پاسخ‌های گوناگونی می‌تواند داشته باشد؛

یک. کتاب سنگر مهمی در دفاع از بودنِ ما و هویت فرهنگی ماست؛ چراکه کتاب، پدیده‌ای است که در فرهنگ ما بوده، هست و البته می‌توان امیدوار بود که در آینده هم باشد. بنابراین چون بودنِ ما به کتاب و فرهنگ و ادبیات ما گره خورده است، نباید فراموش کرد که کتاب، ستون ساختمان فرهنگی ماست و باید آن را پاس داشت تا ستون این ساختمان، به عنوان پایه و اساس آن، دستخوش حادثه نشود.

دو. کتاب، جهان وسیع‌تری از واقعیت را برای ما به ارمغان می‌آورد؛ به بیان دیگر زیبایی‌های حقیقی موجود در تعابیر و کلمات، بسیار بیشتر از زیبایی‌های ظاهری و واقعی است. پس از آنجا که بر اساس خاصیت این دنیا، شنیدن‌ها همیشه زیباتر از دیدن‌هاست، پس می توان با کتاب و با گسترش و تعمیق فرهنگ کتابخوانی، به جهانی وسیعتر از واقعیات دست یافت و زندگی را زیباتر دید.

سه. نیاز به کتاب، نیاز قطعی زندگی ماست؛ حتی اگر این نیاز را در خود احساس نکنیم. ما برای تمرین چگونه زندگی کردن، به کتاب و کتابخوانی نیاز داریم. باید دانست که مرز زبان فارسی، اگر مهمتر از مرزهای جغرافیایی نباشد، کم اهمیت تر از آن نیست و به تعبیر آن شاعر تاجیکستانی، «شاهنامه، وطن است» و این زبان فارسی، همیشه با کتاب گره خورده است و این پیوستگی زلف زبان فارسی با کتاب، همیشه تداوم خواهد داشت.


8951616
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری ضروری است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» رادیو جوان برای شب‌های قدر به مدت پنج شب از حرم مطهر رضوی با حضور کارشناسان مذهبی و مداحان پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در روایتی به بندگانی اشاره می‌کنند که از رحمت الهی دور می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از سوالات و شبهاتی که ممکن است برای خیلی از افراد به وجود آید این است که آیا واقعاً اسلام دین آسانی است؟ که در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است