استانی 00:34 - 01 آبان 1393
رئیس مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی گفت: بازی وسیله طبیعی کودک برای اظهار و بیان «خود» است.

بازی، وسیله اظهار «خود» برای کودک

«طلعت محدث» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: بازی تأثیر زیادی در رشد بدنی و ذهنی کودکان دارد.

وی افزود: یکی از فرضیه‌ها این است که بازی رشد هوشی را تسریع می‌کند، در تأئید این فرضیه آمده است کودکانی که فاقد هرگونه اسباب بازی هستند و یا امکانات اندکی برای بازی دارند، به‌لحاظ شناختی از هم‌سالان خود عقب‌ترند.

رئیس مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بازی وسیله‌ی طبیعی برای بیان و اظهار خود است، افزود: بازی برای کودک مساوی است با صحبت کردن برای یک بزرگسال، بازی و اسباب بازی، کلمات کودکان هستند.

به‌گفته‌ی محدث، کودکان از طریق بازی احساسات، ناکامی‌ها و اضطراب‌های خود را بیان می‌کنند.

وی گفت: کودک در سایه‌ی بازی مفاهیم کار، مسئولیت آزادی و شرایط زندگی با جمع را می‌فهمد هم‌چنین به سبب آنکه بازی فعالیتی ارادی و شوق‌انگیز است که در تخلیه انرژی و پویایی ذهن کودکان نقش موثری دارد.

رئیس مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی درخصوص اینکه چه بازی‌هایی باعث افزایش خلاقیت کودکان می‌شود؟ گفت: بازی سازنده‌ مانند خانه‌سازی با مکعب‌های کوچک – بازی‌های گروهی مانند قائم باشک یا پازل هم‌چنین بازی‌هایی از قبیل خاک‌بازی یا شن‌بازی در صورتی که تحت نظارت و کنترل والدین انجام شود و مواد و اسباب‌بازی‌هایی که حواس کودک را تحریک می‌کنند، موادی از قبیل نقاشی با انگشت، آلات موسیقی و عروسک‌های خیمه شب بازی در شکوفایی خلاقیت تأثیر تعیین‌کننده‌ای دارد.

محدث تصریح کرد: قرار دادن قوانین خشک ودست و پاگیر در منزل، عدم آشنایی والدین با مفهوم واقعی خلاقیت، انتقاد مکرر از رفتارهای کودک، ارزیابی پی‌درپی رفتارهای کودک و زیر ذره‌بین قرار دادن و انتقاد از کارهای او در خانواده، بیهوده شمردن تخیلات کودک، عدم شناسایی علائق درونی کودک، عدم وجود حس شوخ طبعی در محیط منزل، تحمیل نقش بزرگسال به کودک، محدود کردن کنجکاوی کودکان، سرکوب خیالبافی کودکان، تأکید زیاد بر مهارت‌های کلام و تأکید بسیار بر رقابت ازموانع بر سر راه تفکر خلاق کودکان است.

وی با بیان اینکه برای داشتن فرزندان خلاق باید زمینه‌های فعالیتی را فراهم آوریم که درآن‌ها ترتیبی داد تا کودک بیشتر تشویق به دخالت و درگیر شدن شوند، افزود: به جای اسباب بازی‌های پیچیده، اسباب بازی‌های ساده‌ای تهیه شود که با قوه تخیل کودکان تکمیل شود.

رئیس مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: والدین باید کودک خود را به بازی در بیرون از منزل تشویق کرده تا با دنیای طبیعی در تماس بوده و فرصتی برای بازی با شن، خاک، آب و هوا داشته باشند.

انتهای پیام


5018415
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است