فرهنگی‌هنری 08:36 - 03 اسفند 1398

بیست‌وهفتمین جلد دانشنامه جهان اسلام منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، جلد بیست‌وهفتم دانشنامه جهان اسلام حاوی بخشی از مقالات حرف «ش» از مدخل «شرق شناسی» تا «شهادت ۱» به‌تازگی با سرویراستاری غلامعلی حداد عادل، مشارکت اعضای علمی بنیاد دایرة‌المعارف اسلامی و همراهی جمع کثیری از استادان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه منتشر شده است.

تعداد مقالات منتشر شده در جلد بیست‌وهفتم ۳۰۹ مقاله است که ذیل ۲۷۷ مدخل اصلی و ۳۲ مدخل فرعی تدوین شده و۸۹ مدخل در این مجلد، ارجاعی است. از مجموع ۳۰۹ مقاله، ۱۴۰ مقاله توسط اعضای هیئت علمی بنیاد، ۱۲۹ مقاله توسط پژوهشگران سراسر کشور و ۸ مقاله توسط مؤلفان ایرانی غیر مقیم و ۱۰ مقاله توسط مؤلفان غیر ایرانی  و ۲۲ مقاله مشترک بین مؤلفان داخل و خارج بنیاد تدوین شده‌اند. همه مقالات منتشر شده در این مجلد تألیفی است.

میانگین تعداد کلمات مقالات در جلد بیست‌وهفتم دانشنامه جهان اسلام ۱۶۲۳ کلمه و مجموع کلمات آن بالغ بر ۶۰۳‌هزار کلمه است. علاوه بر محققان ایرانی مقیم و غیر مقیم، پژوهشگرانی از کشورهای آلمان، اسپانیا، امریکا، پاکستان، ترکیه، چین، لبنان و هند تألیف مقالات این مجلد را برعهده داشته‏‌اند.

برخی از مقالات مجلد بیست‌ و هفتم که در ۱۷ حوزه موضوعی تدوین شده‌‏اند، عبارتند از:

اسلام معاصر: ، شریعتی(محمد تقی)، شریعتی(علی)، شقاقی(فتحی)، شناسنامه(تاریخ شکل‌گیری نظام صدور شناسنامه در کشورهای اسلامی)؛ آسیای صغیر و بالکان: شمدینان، شُمنی؛ تاریخ اجتماعی: شرق‌شناسی، شطرنج، شمشیر، شنا؛ تاریخ علم: شفق و فلق، شکسته‌بندی، شهاب؛ تاریخ: شهابی(خاندان)، شمیم(علی اصغر)، شروانشاهان؛ ادبیات و زبانها: شعر و شعر نو(فارسی، عربی، ترکی، اردو)، شوشتر (گویش شوشتری) ؛ زبان و ادبیات عربی: شعر(مجله)، شوقی (احمد)، شریف رضی(حیات ادبی) ؛ تاریخ اسلام: شعب ابی طالب، شمائل النبی(کتابها)؛ جغرافیا: شمیرانات، شوش، شمکور؛ شبه قاره هند و جنوب شرق آسیا: شوکت علی جوهر، شوئه ون بو، شمس النهار(نشریه‌ای در افغانستان)، شورای ملی گسترش زبان اردو؛ عرفان: شکر(در عرفان و تصوف)، شطح، شمس مغربی؛ فقه و حقوق: شرکت، شطرنج، شعبده، شک، شفعه؛ فلسفه: شعر (در منطق و فلسفه)، شعرانی(ابوالحسن)؛ قرآن و حدیث: شریعت، شعرا(سوره)، شق القمر، شورا؛ کلام و فرق: شرک، شفاعت، شوارق الالهام(کتاب)؛ مطالعات غرب جهان اسلام: شریش(شهری در اندلس)، شقنا بن عبدالواحد مکناسی؛ هنر و معماری: شش مقام، شکسته نستعلیق(خط)، شمایل، شمعدان، شور(دستگاه موسیقی).

منشورات این بنیاد تاکنون، شامل ۲۷ جلد دانشنامه جهان اسلام و ۵۴ عنوان کتاب به زبان فارسی، ۱۱ جلد ترجمه دانشنامه جهان اسلام به زبان عربی و ۲۲ عنوان کتاب به زبان انگلیسی است. از مجلد بیستم دانشنامه به این سو، همراه با انتشار هر مجلد، نمایه تفصیلی و معرفی مهمترین مقالات آن مجلد به تفکیک حوزه‌های موضوعی، برای سهولت اطلاع‌یابی از محتوا تهیه شده است.

بیست‌وهفتمین جلد دانشنامه جهان اسلام با ۸۵۸ صفحه منتشر شده است.


10406355
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حسین‌نژاد گفت: موضوع شهروند - رسانه و بلاگری در فضای مجازی فراگیر شده و احساس می‌کنم طنز رسمی از طنز غیر رسمی عقب افتاده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فصل دوم مجموعه «آقای قاضی» با عنوان «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» به زودی روانه آنتن شبکه دو سیما می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» صارمی گفت: بهترین ارتباط کودکان با سینما اقتباس است. از این رو ما باید به روش‌های گوناگون، بچه‌ها را عادت دهیم تا در حوزه اقتباس ورود کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، غزلی را که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یک بیت از آن را در آستانه عملیات وعده صادق خوانده بودند، منتشر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، غزلی را که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یک بیت از آن را در آستانه عملیات وعده صادق خوانده بودند، منتشر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، غزلی را که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یک بیت از آن را در آستانه عملیات وعده صادق خوانده بودند، منتشر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رادیو ۸۴ سال پیش (سال ۱۳۱۹) در ایران با این جمله کوتاه متولد شد: «اینجا تهران است، رادیو ایران» و تا امروز به کار خود ادامه داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: ساخت فیلم مشترک را در دستور کار قرار دادیم که اولین فیلم نیز درباره مرحوم اقبال لاهوری است که مقدمات آن در حال انجام است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کارگردان فیلم «اخراجی‌ها» گفت: حاجی گرینوف‌ها از مخالفان سر سختم هستند. بله، با آدم‌های مذهبی‌نما مشکل دارم! آنها شعارشان با عملشان نمی‌خواند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر فرهنگ و ارشاد درمورد مزایای تصویب اولیه‌ی سند ملی سبک پوشش اسلامی برای صنعت پوشاک کشور توضیحاتی داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است