استانی 15:36 - 29 آذر 1393
به مناسبت هفته پژوهش صورت گرفت
به مناسبت هفته پژوهش همایش جستارهای علمی ـ فرهنگی قزوین‌پژوهی در واحد تاکستان برگزار شد.

برگزاری همایش قزوین‌پژوهی در دانشگاه آزاد تاکستان

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سومین نشست از سلسله همایش جستارهای علمی ـ فرهنگی قزوین‌پژوهی با محوریت تپه‌های تات یک و دو که در فضای آموزشی واحد قرار دارند، با همکاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین ظهر امروز در دانشگاه آزاد تاکستان برگزار شد.

در این همایش محمدعلی حضرتی‌ها، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان قزوین، فاضلی رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان تاکستان، اعضای شورای اسلامی شهر تاکستان و جمعی از اساتید و دانشجویان واحد حضور داشتند.

در این نشست محمد بهرام‌زاده رئیس واحد که سرپرستی عملیات باستان‌شناسی محوطه دانشگاه را نیز به عهده دارد، درباره‌ این کاوش اظهار کرد: با کاوش‌های باستان‌شناختی روی دو تپه‌ تات یک و تات دو آثار قابل توجهی از استقرار جوامع انسانی پیش از تاریخ و همچنین آثاری از فعالیت‌های صنعتی از دوره‌ تاریخی به دست آمد.

وی افزود: تپه تات یک معرف فرهنگ هزاره اول و دوم پیش از میلاد بوده و آثاری از دیواره‌های خشتی و چینه‌ای و فضاهای مسکونی از این دوره به دست آمده است.

این مسئول ادامه داد: از این تپه‌ها عمدتا تکه‌های شکسته ظروف سفالین مربوط به عصر آهن، معروف به سفال خاکستری به دست آمده که از استقراری کوتاه مدت از جوامع انسانی در این مکان بر جای مانده است.

سرپرست تیم کاوش سابقه سکونت در این مکان را به اوایل هزاره دوم پیش از میلاد نسبت داد و تصریح کرد: علاوه‌بر آثاری از عصر آهن، تکه‌های سفالی شکسته مربوط به عصر مفرغ جدید نیز در این محوطه به دست آمده است.

وی اضافه کرد: از جمله‌ این سفال‌ها ظروف مفرغی معروف به «پلی کروم» بوده که روی خاک بکر محوطه به دست آمده و احتمالا سابقه‌ سکونت انسان در این محوطه را به اوایل هزاره‌ دوم پیش از میلاد می‌رساند.

رئیس واحد تاکستان در ادامه افزود: بر اساس مطالعات مقدماتی می‌توان این سازه مربوط به فرآوری محصولات باغی از جمله انگور دانست که نمونه‌های خانگی این سازه نادر امروزه در برخی خانه‌های روستایی در اندازه کوچک‌تر مشاهده شده است.

بهرام‌زاده عنوان کرد: تاریخ‌گذاری این سازه بر اساس داده‌های فرهنگی از جمله تکه‌های شکسته ظروف سفالین با نمونه‌ای از نقش مربوط به علائم کارگاهی یا تجاری و همچنین نمونه‌ای از یک عطردان شیشه‌ای، با قدمت احتمالی اواخر دوره‌ی تاریخی ساسانی بوده است.

این مسئول ادامه داد: عنوان تاریخ دقیق نیازمند مراحل تکمیلی مطالعات و آزمایش‌های لازم است که با پایان کاوش آثار شناسایی شده در هر دو محوطه حفظ و مرمت شده و بنای گچی به دست آمده در تپه «تات دو» نیز برای بازدید علاقه‌مندان ترمیم و ویترین‌گذاری شده است.

گفتنی است، محمد بهرام‌زاده دارای مدرک دکترای باستان‌شناسی است.


5455719
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است