علمی فناوری 09:01 - 01 دی 1393
تهران-ایرنا-برخی پرواز با هواپیمای شخصی را رواج تجمل گرایی می دانند اما به اعتقاد فعالان حوزه هوا فضا ساخت هواپیمای سبک می تواند اولین پایه ورود به ساخت هواپیمای مدرن و پیشرفته تر باشد و توانمندی در ساخت هواپیماهای کوچک که بیشتر در هوانوردی عمومی مورد استفاده قرار می گیرد زیربنای رسیدن به طراحی و ساخت هواپیماهای با ظرفیت بالاتر باشد.

به گزارش گروه علمی ایرنا، بر اساس تعریف سازمان بین المللی هوانوردی غیر نظامی (ICAO) هوانوردی عمومی هر نوع بهره برداری از هواپیما، غیر از حمل و نقل تجاری است.



در حقیقت یکی از حوزه های پربازده و روبه رشد در صنعت هوانوردی دردیا، بخش هوانوردی عمومی (GENERAL AVIATION ) یا GA است که امروزه درصد قابل توجهی از حجم فعالیت های هوانوردی به این حوزه اختصاص یافته و سهم قابل توجهی را در تامین نیازهای مربوط به حمل و نقل افراد و بعضا کالا در کشورهای پیشرفته و به ویژه در کشورهای در حال توسعه به خود اختصاص می دهد.



نظر به پراکندگی و وسعت جغرافیایی برخی کشورها و محدودیت های موجود در بستر حمل و نقل زمینی، هوانوردی عمومی توانسته است با گذشت بیش از چهار دهه از آغاز فعالیت های خود فرصت مناسبی برای توسعه این حوزه در دنیا فراهم آورد.



همچنین هوانوردی عمومی یکی از مهمترین منابع درآمد برای دولت ها به شمار می رود به گونه ای که در برخی کشورهای توسعه یافته، بخش وسیعی از ناوگان هوایی غیر نظامی (CIVIL) متعلق به بخش خصوصی ( هوانوردی عمومی ) بوده و درصدی از تولید ناخالص ملی این کشورها از طریق این صنعت ایجاد می شود.



به عنوان مثال در میان هواپیماهای غیرنظامی موجود در کشورهای یپیشرفته بیشترین تعداد هواپیماها در بخش هوانوردی عمومی قرار دارد به عنوان نمونه در آمریکا از بین 260 هزار فروند هواپیما، 240 هزار فروند متعلق به این بخش و 20 هزار فروند متعلق به خطوط هوایی است.







***بدون وجود ایجاد زیرساخت های لازم در هوانوردی عمومی انتظار ساخت هواپیماهای صد نفره یا پهن پیکر بیهوده است



ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز به منظور توسعه هوانوردی عمومی پرواز با هواپیماهای شخصی را به عنوان یک هدف و رویکرد جدید مورد توجه قرار داده است.



دکتر منوچهر منطقی با اشاره به افزایش مراکز هوانوردی و سازندگان هواپیما در بخش خصوصی و فاینانس معاونت علمی و فناوری از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش هوانوردی عمومی ابراز امیدواری کرد که این بخش تا 5 سال آینده رشد جهشی داشته باشد.



وی در باره وضعیت زیر ساخت های کشور برای توسعه هوانوردی عمومی گفت: زیر ساخت های کشور را باید در سه مقطع قبل از اینکه معاونت به بحث توسعه هوانوردی عمومی ورود کند، مقطع فعلی و چشم انداز سه سال آینده تقسیم و بررسی کرد.



وی اظهار کرد: در دوره معاونت قبلی با همکاری سازمان صنایع هوایی برنامه توسعه هوانوردی عمومی منجر به راه اندازی 15 مرکز شد و اکنون با توجه ویژه دکتر ستاری به این موضوع روند آن تسریع شده است.



وی با اشاره به رشد مناسب کشور در بخش های مختلف،گفت: کشور در بخش های مختلف رشد چشمگیری داشته اما نسبت به کشورهای منطقه در بخش هوانوردی عمومی از رشد ضعیفی برخوردار بوده است.به گفته وی در گذشته هیچ کدام از دولتمردان در این بخش تمرکز نکرده بودند.



وی در باره شرکت های دانش بنیان فعال در این زمینه گفت:حدود 6 شرکت در این بخش فعال هستند که با احتساب شرکت های خدماتی، آموزشی و پشتیبانی در مجموع 30 شرکت در این حوزه فعال می باشند.



وی با بیان اینکه هوانوردی عمومی فعالیتی علمی و تخصصی است، گفت:توجه و توسعه هوانوردی عمومی علاوه بر افزایش اشتغال بر رشد صنعت هوایی تاثیر دارد و برای رشد این صنعت ابتدا باید به این بخش توجه شود.







***ساخت هواپیمای سبک و فوق سبک دریچه ای به سوی تولید هواپیماهای بزرگ و پهن پیکر



شرکت دانش بنیان هوافضایی 'درنا' جزو معدود شرکت های فعال در حوزه هوانوردی عمومی است که معتقد است با آغاز ساخت هواپیماهای سبک و فوق سبک می توان به سمت تولید هواپیماهای بزرگ تر و سپس پهن پیکر رفت و تکنولوژی این بخش را بدست آورد و ارتقا داد.



یعقوب انتصاری کارشناس ارشد مهندسی هوا فضا و مدیرعامل شرکت هوافضایی درنا در تشریح دستاورد این مجموعه به خبرنگار علمی ایرنا گفت: این شرکت با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هواپیمای فوق سبک تمام کامپوزیت 'پیکا 2 ' ( زاغی ) را به منظور توسعه هوانوردی عمومی ،فناوری صنایع هوایی و ایجاد اشتغال طراحی و ساخته است.



وی افزود:در این شرکت دانش بنیان توانستیم، هواپیمای فوق سبک پیکا 2 را با وزن 600 کیلوگرم طراحی نموده و در نهایت بسازیم.



هواپیمای فوق سبک pica2 در هفتمین نمایشگاه صنعایع هوایی و هوانوردی کیش به معرض دید عموم گذاشته شد.



وی با بیان این که درنا اولین شرکتی است که در زمینه طراحی، ساخت و تولید هواپیما فعالیت می کند، گفت:حوزه هوایی و هوانوردی عمومی دارای بازار گسترده ای در جهان است و این حوزه در ایران نیز یکی از بازارهای مهم و تاثیرگذار در صنعت داخلی خواهد بود و براساس تحقیقات جهانی بازار آینده این صنایع، آسیا و خاورمیانه است.



ایران بر اساس سند چشم انداز 1404 نیاز به بیش از چهارهزار هواپیمای سبک اسپورت و فوق سبک دارد که این به معنای یک بازار بزرگ برای تولید کنندگان و به ویژه فعالان صنعت هوایی و هواپیمایی در کشورخواهد بود البته در صورت حمایت از آنها به مانند دیگر کشور ها.



وی با توضیح این که این هواپیما با حمایت معاونت علمی و فناوری ساخته شده است، گفت: هواپیمای فوق سبک و اسپورت و خیلی سبک برای آموزش خلبانی، تفریحی وکنترل مرزها و ترافیک با نصب تجهیزات قابل کاربرد است.



مدیرعامل شرکت هوافضای درنا با بیان اینکه این شرکت در حال حاضر دو نوع هواپیمای آموزش خلبانی به نام پیکا 1 و پیکا 2 در دست تولید دارد، گفت:نوع فناورانه هواپیمای پیکا 2 تا پیش از پایان سال 93 رونمایی خواهد شد.



انتصاری در باره شروع فعالیت های این شرکت گفت: شرکت هوافضایی درنا نزدیک به 27 سابقه فعالیت دارد و تنها شرکت دانش بنیان خصوصی در کشور است که به تحقیق و طراحی، ساخت و تولید هواپیماهای سبک، خیلی سبک و اسپورت و فوق سبک مشغول و به عنوان تنها تولید کننده در فهرست و کتاب سازمان جهانی هواپیمایی کشوری (ایکائو) به ثبت رسیده است .



*** تشکیل کمیته هوانوردی عمومی



مدیرعامل شرکت هوافضای درنا افزود: با توجه به حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و نیز شکل گیری ستادی به نام ستاد توسعه صنایع هوایی و هوانوردی در این معاونت، برنامه گسترش هوانوردی عمومی در کشور در دستور کار معاونت قرار گرفته تا افراد بتوانند بیشتر از هواپیمای شخصی برای تفریح وگردشگری آموزش استفاده کنند.



وی ادامه داد:در زیر مجموعه ستاد هوایی و هوانوردی کمیته ای به نام کمیته هوانوردی عمومی از خرداد 92 به منظور توسعه و گسترش هوانوردی عمومی تشکیل شد.



انتصاری که خود مسئول این کمیته است گفت: فعالیت این کمیته در جهت توسعه هوانوردی عمومی، گسترش و همگانی کردن آن است؛ به گونه ای که علاوه بر رفع نیاز بتوان صادرات هم انجام داد.



وی تصریح کرد: در واقع این بخش فعالیت مربوط به طراحان و سازندگان است که بتوانند وسایلی را که هوانوردی عمومی GENERAL AVIATION به آن نیاز دارد از هواپیمای دو نفره تا 19 نفره طی یک برنامه 5 ساله تولید کنند.



انتصاری ادامه داد: در ضمن ما کاربرانی هم داریم مانند مراکز آموزش خلبانی ، تفریحی و گردشگری و عموم مردم که می خواهند هواپیمای شخصی داشته باشند تا بتوانند با این هواپیماها در تمامی نقاط کشور فعالیت داشته باشند.



وی تصریح کرد:از جمله مصوبات این کمیته حمایت از محصولات شرکت های دانش بنیان تولید کننده هواپیما با تسهیلات بسیارکم بهره و دوره تنفس و بازپرداخت مناسب است که توسط صندوق نوآوری و شکوفایی در صورتی که از تولیدات شرکت های دانش بنیان خریداری کنند اعطا می شود.



انتصاری افزود:علاوه بر این مراکز آموزش خلبانی و کاربران از تخفیف 40% تا 50% در اجاره اماکن و هزینه ناوبری و فرودگاهی شرکت فرودگاه ها استفاده خواهند کرد.







**** جایگاه ایران در هوانوردی عمومی در منطقه



انتصاری در باره جایگاه ایران از نظر هوانوردی عمومی گفت: از جایگاه خیلی ممتازی در این حوزه برخوردار نیستیم و متاسفانه کشورمان در حوزه ی هوانوردی عمومی جزو کشورهای جهان چهارم محسوب می شود. یعنی ما حتی از کشورهای توسعه نیافته هم عقب ترهستیم .



وی تصریح کرد: امیدوارم با اقداماتی که به تازگی شروع شده است، نخست در منطقه و بعد در سطح جهانی به جایگاه ممتازی دست پیدا کنیم .



انتصاری تصریح کرد: محدودیت هایی از جمله زیرساخت های فضای پروازی باعث شده نسبت استفاده از پتانسیل های موجود در بخش هوانوردی عمومی در ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه و همچنین کشورهای مشابه خود در دنیا، رقم بسیار ناچیزی شود.







*** فرودگاه های کم ترافیک مناسب برای رشد فعالیت هوانوردی عمومی



وی ادامه داد:در کشور فرودگاه های کم ترافیک مناسبی برای رشد فعالیت هوانوردی عمومی



وجود دارد که باتوجه آمادگی های اعلام شده توسط شرکت فرودگاه ها می توان از این فرودگاه ها با شرایط اعلام شده استفاده کرد.



وی با اشاره به اینکه برای توسعه این صنعت نیاز به زیر ساخت است، گفت: از حدود 70 الی 80 فرودگاهی که در کشور داریم برخی از آنها تقریبا غیر فعال هستند و ما می خواهیم این زیرساخت ها را برای توسعه هوانوردی عمومی به کار بگیریم.



*** مزایای توسعه هوانوردی عمومی



وی در باره مزایای توسعه هوانوردی گفت: بالا بردن فرهنگ هوانوردی عمومی در جامعه، زمینه سازی برای توسعه و پیشرفت صنایع هواپیمایی نظامی و غیرنظامی، بالا بردن توان علمی ، صنعتی ، فنی و تکنولوژی باعث ایجاد اشتغال در سطوح مختلف جامعه می شود.



وی تصریح کرد: با توسعه هوانوردی عمومی ظرف یک دهه می توان 10 تا 20 هزار شغل ایجاد کرد. در این نوع هوانوردی عموم مردم می توانند خلبان شوند و چون پرواز در آسمان از هیجان انگیز ترین ورزش ها به شمار می رود جاذبه آن برای جوانان بیشتر است.



*** انجام اولین پرواز با هواپیمای سبک مطابق با مقررات ایکائو



کاپیتان محمد رضا ذاکر اصفهانی عضو کمیته هوانوردی ستاد توسعه هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که در زمان برپایی هفتمین نمایشگاه صنایع هوایی و هوانوردی برای اولین بار تحت قوانین ایکائو پرواز با هواپیمای سبک که از تولیدات کشوراست از اصفهان به کیش را انجام داده است، می گوید :هرچند محدودیتهایی برای پرواز در برخی نقاط کشور وجود دارد اما بیشتر فضاهای کشور قابل پرواز است.



وی تصریح کرد:در کمیته هوانوردی عمومی معاونت علمی و فناوردی ریاست جمهوری پیشنهادهای خوبی توسط کارشناسان و فعالان بخش هوانوردی عمومی ارائه شده است که پس از بررسی و تصویب بهره برداری از هواپیما در حوزه هوانورد عمومی سهل تر خواهد شد.



وی گفت:حدود 100 فروند هواپیمای سبک در کشور وجود دارد که عمده آنها زیر نظر مدارس خلبانی است.



وی با بیان اینکه پرواز هواپیماهای سبک و فوق سبک نیز مانند سایر هواپیماها در مسیرهای تعریف شده انجام می شود، گفت:بطور متوسط کف پرواز هواپیماهای مسافربری در ایران در حدود 14 هزار پا است و از اینرو تداخلی در این زمینه وجود ندارد .



*** پیکا 1و پیکا 2 صددرصد هواپیمای طراحی و تولید ایرانی است



وی با بیان اینکه هواپیمای پیکا1 و 2 صد درصد بومی هستند در این باره توضیح داد:هواپیما از 3 قسمت اصلی، بدنه (Air frame) ، موتور (engine)و ارابه فرود (landing gear ) تشکیل شده است که مهمترین قسمت آن بدنه است که در ایران طراحی و ساخته شده است .



وی در باره مزیت های پیکا 1&2 گفت: معمولا هواپیماهایی که بال آنها به زیر بدنه نصب می شود و اصطلاحا بال پایین نامیده می شوند معمولاهر بال جداگانه به یک طرف بدنه متصل می شود که در موارد نادر اتفاق افتاده است که در اثر فشار مانورها یک بال از محل اتصال جداشده و باعث سانحه شده است اما هواپیمای پیکا 1&2 نوع بال یکسره است و از زیر به بدنه متصل شده است که این امر یکی از امتیاز این هواپیما نسبت به نمونه خارجی آن است.



** پرواز در کدام مناطق ممنوع است



در حالی که برخی می گویند پرواز و فرود آمدن با هواپیماهای سبک و فوق سبک به راحتی انجام می شود اما برخی اعتقاد دارند این امر با وسواس خاصی بررسی می شود .در هر صورت اینکه این هواپیماها مجاز به پرواز در کدام نقاط هستند یک سوال اساسی است .



کاپیتان ذاکر درباره تقسیم بندی فضای پروازی کشور گفت : فضاهایی که محدودیت و یا ممنوعیت پروازی دارند به چهار منطقه تقسیم بندی شده اند که عبارتند از :



DANGER AREA منطقه ای است با ابعاد مشخص و تعریف شده که پرواز در آن برای ایمنی هواپیما می تواند خطرناک باشد ومعمولا در این گونه مناطق تمرینات تیر اندازی نظامی انجام می شود .



CAUTION AREA منطقه ای است با ابعاد مشخص و تعریف شده که در آن معمولا پروازهای آموزشی نظامی انجام می شود این گونه مناطق اگر چه خطرناک نیستند، اما بهتر است از پرواز در محدوده آن خودداری شود .



البته این محدودیت ها دائمی نیست و زمان ممنوعیت و یا محدودیت و همچنین محدودیت پرواز بر روی این مناطق از لحاظ ارتفاع بصورت NOTAM اطلاعیه هوانوردی برای هوانوردان ( notice to air man ) اعلام می شود .



RESTRICTED ARIA وPROHIBITED AREA مناطقی هستند که پرواز در این مناطق در هر زمان با هر ارتفاعی مطلقا ممنوع می باشد.مانند پالایشگاه ها،سدها و تاسیسات هسته ای .



*** هر یک ساعت پرواز 400 هزار تومان



داشتن دیپلم، تسلط به زبان انگلیسی ازجمله شروطی است که باید برای گرفتن گواهی نامه خلبانی و پرواز کردن داشته باشید.



کاپیتان ذاکر با اشاره به میزان آموزش و نوع مدرک خلبانی،گفت:مدرک خلبانی شخصی (Private Pilot License - PPL) است که برای داشتن این مدرک حدود 50 ساعت پرواز و 300 ساعت کلاس گرند (زمینی) است که حدود 6 ماه طول می کشد و دارنده این نوع گواهینامه فقط در طول روز یعنی از طلوع تا غروب آفتاب می تواند پرواز کند و در شرایط آب وهوایی کاملا ایده آل می تواند شخصا و با هواپیمای شخصی خود پرواز کند.



وی ادامه داد: مدرک خلبانی تجاری (Commercial Pilot License)- CPL) که علاوه بر 50 ساعت آموزش 100 ساعت دیگر دارد و حدود 300 ساعت آموزش گرند(ground) نیز دارد .



شرایط آب وهوایی همان ppl است اما می تواند با خود مسافر ببرد . دروه تکمیلی یا instrument محدودیت دید ندارد و می تواند در 24 ساعت پرواز کند. 40 ساعت آموزش و 300 آموزش زمینی است .



ذاکر تصریح کرد:اگر کسی این سه مدرک را داشته باشد می تواند به عنوان کمک خلبان جذب شرکت های هواپیمایی شود .



وی ادامه داد:در مجموع اگر برای خلبان شدن 200ساعت پرواز در نظر بگیریم حدود 80 میلیون و با کلاس های زمینی حدود 100 میلیون تومان هزینه دارد و البته مدرک ایران معتبر و بین المللی است .



*** هزینه نگهداری و بیمه



با توجه به رونق استفاده از هواپیمای فوق سبک در کشورمان چه برای مصارف خصوصی یا تفریحی بدون تردید مسئله نگهداری و تامین قطعات نیز یکی از دغدغه های اصلی مالکان آنهاست که در صورت استفاده از تولیدات کشور این مشکل قابل حل است .



کاپیتان ذاکر در باره هزینه بیمه Insurance این نوع هواپیماها گفت:بیمه این هواپیماها تقریبا ماهیانه حدود یک میلیون تومان است . همچنین هزینه پارکینگ حدود 500 هزارتومان در ماه است و تعمیر ونگهداری یا بهتر بگویم هزینه هر ساعت پرواز بطور کلی Direct Operating Cost DOC برای هواپیماهای فوق سبک و اسپورت و سبک که شامل هزینه های تعمیر اساسی موتور و ملخ و هواپیما و کلیه اقلام مصرفی و سوخت و دیگر اقلام مصرفی برای این سه نوع هواپیما از 30 و 35 و 45 یورو است .



به هر تقدیر ایران مناظر بدیع و دیدنی زیادی دارد که با پرواز با هواپیماهای سبک می توان از این چشم انداز ها لذت برد، گفت:علاوه بر مردم کشور خودمان گردشگران کشورهای خارجی نیز می توانند به ایران بیایند و از این منظره های بدیع استفاده کنند.



البته از این موضوع نباید غافل شد که برای توسعه مشارکت بخش خصوصی در حوزه تولید مصنوعات هوانوردی عمومی، حمایت دولت در جایگاه سیاست گذاری و نظارت عالیه، از جمله عوامل مهم توسعه صنعت هوانوردی در کشور به شمار می آید.



گزارش از: گلشن



**** علمی **1440

انتهای پیام /*


5462650
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک مدعی است که فضاپیمای Starship شرکت او در نهایت قادر خواهد بود تا انسان را به مریخ ببرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است