بین‌الملل 13:49 - 01 اردیبهشت 1393
با هدف حل بحران بی‌ثباتی در لیبی
یک مقام وزارت خارجه تونس گفت کشورش برای آغاز گفت‌وگوی ملی بین گروه‌های لیبیایی برای دستیابی به راه حل توافقی در پایان دادن به بحران بی ثباتی و ناامنی تلاش می‌کند.

تونس گفت‌وگوی ملی بین گروه‌های لیبیایی را رهبری می‌کند

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری العربیه، مختار الشواشی، سخنگوی رسمی وزارت خارجه تونس به خبرگزاری دولتی این کشور گفت:تونس تلاش های خود را برای آغاز گفت وگوی ملی بین همه طرف های لیبیایی آغاز کرده است تا راه حلی مسالمت آمیز و توافقی برای حل بحران بدست آید.

الواشی افزود:این اقدام در چارچوب اهتمام دیپلماتیک تونس برای کمک به کشور برادر لیبی در پشت سر گذاشتن اوضاع بحرانی و مقابله با پیامدهای این بحران بر کشور تونس انجام می شود.

 وجود اختلاف های عمیق بین گروه های سیاسی لیبی و همچنین حضور شبه نظامیان قبیله ای در گوشه گوشه کشور، بی ثباتی و خشونت گسترده را دامن زده و نارضایتی عمومی از دولت را افزایش داده است.

مرزهای شرق تونس با لیبی با تحرک شبه نظامیان مسلح لیبیایی و تلاش آنها برای تسلط بر گذرگاه ها اخیرا دچار تنش شده است.

گذرگاه مرزی راس جدیر بین تونس و لیبی بیش از یک بار به خاطر اوضاع امنیتی و قاچاق و اعتراضات اجتماعی در شهرهای جنوب تونس و همچنین درگیری ها بین دو گروه مسلح لیبیایی بسته شده است.

از سوی دیگر یک نیروی نظامی و امنیتی بزرگ لیبی عصر دیروز با حمله به یک بازار مخصوص فروش سلاح و مواد مخدر در شهر بنغازی ده ها تن از فروشندگانش را دستگیر کرد.

سه سال از سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور معدوم لیبی، می گذرد اما این کشور همچنان از بی ثباتی و فرقه گرایی گروه های قبیله ای رنج می برد و دولت هنوز نتوانسته است آرامش را باز گرداند و تدوین قانون اساسی تازه همچنان در حال تعلیق است.

ارتش لیبی هم نشان داد از توانایی و تخصص کافی برای اداره امور کشور برخوردار نیست و در عوض برای تامین امنیت بخش های گوناگون کشور به شبه نظامیان مسلح و مستقل تکیه کرده است.

حکومت در لیبی همچنان شکننده بوده و دولت هنوز نتوانسته است بر گروه های شبه نظامی که در انقلاب علیه قذافی شرکت داشتند مسلط شود و سلاح را از آنها بگیرد.

یکی از چالش های اصلی لیبی وجود اختلاف های بنیادین بین گروه های سیاسی و گروه های شبه نظامی درباره با چگونگی اداره کشور اس،. برخی برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس را می خواهند و دولت کنونی را قبول ندارند، دیگران نیز از گسترش حوزه فعالیت مجلس فعلی و افزایش شمار نمایندگان پشتیبانی می کنند.

قدرت خواهی گروه های قبیله ای در شهرهای گوناگون نیز عاملی مضاعف در تداوم بی ثباتی و کشمکش های مسلحانه است.

نتیجه پیوند این 2 عامل سیاسی و اجتماعی، تداوم بی ثباتی ها و ضعف شکننده نظام سیاسی حاکم در لیبی است؛ به گونه ای که سه سال پس از سرنگونی قذافی، لیبی همچنان ناآرام است.


3538691
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رومانی از شناسایی قطعات پهپاد متلاشی شده در نزدیکی مرز خود با اوکراین خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی حمله بامدادی رژیم صهیونیستی به شمال سوریه، ۴۲ نفر که برخی از آنان غیرنظامی بودند به شهادت رسیده و ده‌ها نفر زخمی شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگر فلسطینی دانشگاه اکستر گفت سالهاست اسرائیل طرح پاک سازی قومی را در سر دارد، اما ما این سرزمین را با خون شهیدانمان بازسازی خواهیم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کره جنوبی قصد دارد با راه‌اندازی قطار‌های سریع‌السیر و انتقال جمعیت به خارج شهر، افراد بیشتری را خانه‌دار کرده و تشویق به ازدواج کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف با بیان اینکه طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رسانه‌ای آژانس آنروا گفت که هیچ جایگزینی برای گذرگاه‌های زمینی به‌منظور رساندن کمک به شمال غزه وجود ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره ۴۵ نفر جان باختند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دولت ژاپن اعلام کرد در حال آماده شدن برای از سرگیری کمک‌های مالی به آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا) است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه روسیه گفت: طرح صلح پیشنهادی اوکراین از آن جهت بی‌معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی، چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است