اقتصادی 08:37 - 19 تیر 1393
رشت - ایرنا - نماینده عالی دولت در گیلان گفت: ارایه اطلاعات و داده های کشاورزان به آمارگیران مبنای تصمیم گیری و برنامه ریزی برای کشاورزی استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ˈمحمدعلی نجفیˈ عصر چهارشنبه در جلسه هماهنگی سرشماری عمومی کشاورزی گیلان، با اشاره به سرشماری کشاورزی در سالجاری، این سرشماری را آغازی برای حرکت و توسعه کشاورزی در استان دانست.



وی با تاکید بر لزوم ارائه آمار واقعی توسط کشاورزان افزود: این آمار برای برنامه ریزی کشاورزی استان و اشتغال و صادرات در این بخش اهمیت ویژه ای دارد.



نجفی با بیان این که تصمیم گیری در بخش کشاورزی بر اساس داده ها و آمار است، جمع آوری اطلاعات واقعی را نیازمند همکاری همه جانبه دانست.



وی با ابراز نگرانی درباره واقعی بودن آمار گفت: تفکیک اراضی برای ما بسیار مهم است و این سرشماری به ما برای بررسی تغییر برخی کشت ها و اقتصادی کردن محصولات و اشتغال و صادرات کمک شایانی می کند.



استاندار گیلان بر ضرورت آموزش آمارگیران تاکید و تصریح کرد: اهمیت سرشماری برای آمارگیران می تواند در ارایه آمار واقعی نقش موثری داشته باشد و دقت آنها را در جمع آوری اطلاعات افزایش دهد.



وی اظهار کرد: علاوه بر اطلاع رسانی از طریق رسانه ها، برای آگاهی و همکاری کشاورزان باید از ظرفیت ائمه جمعه، دهیاران، شوراهای اسلامی و جهاد سازندگی برای تشویق مردم به همکاری و ارایه آمار صحیح کمک گرفت.



نجفی با بیان این که اراضی زیرکشت زراعی و باغات کشاورزی استان از طریق ماهواره ها و نقشه های هوایی نیز قابل بررسی است، گفت: علاوه بر سرشماری، مجموع این اراضی استان از این طریق بدست می آید.



وی همچنین آموزش کشاورزان و بهره برداران در ارایه واقعی آمار را موثر خواند و گفت: استفاده از تجهیزات روز، در جمع آوری اطلاعات و سرعت دادن به کار به ما کمک می کند.







** آغاز چهارمین مرحله سرشماری کشاوری از پنجم مهرماه امسال



معاون برنامه ریزی استاندار گیلان نیز در این جلسه با اشاره به انجام سرشماری کشاورزی هر 10 سال یکبار در ایران، از چهارمین مرحله آغاز سرشماری کشاورزی از پنجم مهرماه تا هجدهم آبان ماه به مدت 40 روز خبر داد.



ˈ محمدحسین اصغریانˈ افزود: این سرشماری به منظور پاسخگویی به نیازهای روز به آمار و اطلاعات در بخش کشاورزی برای تسهیل در تحلیل وضعیت گذشته و حال و برنامه ریزی و پیش بینی برای آینده است.







** سرشماری الکترونیکی انجام می شود



سرپرست دفتر آمار و اطلاعات استانداری گیلان نیز یکی از ویژگی های این سرشماری را استفاده از فرم ها و نقشه های الکترونیکی دانست و بالا رفتن دقت اطلاعات جمع آوری شده، کاهش زمان انتشار نتایج و کاهش هزینه ها را از مزایای این طرح عنوان کرد.



ˈوحید طیفوریˈ با اشاره به اهداف این سرشماری اظهار کرد: بخش کشاورزی به دلیل تامین غذای مورد نیاز جامعه، یکی از مهم ترین حوزه های اقتصادی کشور محسوب می شود.



وی یکی از شیوه های تولید آمار کشاورزی را اجرای سرشماری کشاورزی با روش شمارش تمام واحدهای کشاورزی دانست و افزود: در این سرشماری از دو زمان آماری روز آمارگیری و سال زراعی استفاده می شود.



طیفوری تهیه چارچوب آماری برای طرح های نمونه گیری بین سرشماری، تهیه اطلاعات ساختاری و پایه ای از بخش کشاورزی که در سطوح جغرافیایی کوچک (آبادی ها) قابل ارائه باشد و فراهم کردن داده هایی که به عنوان محک آمارگیری های جاری کشاورزی بین سرشماری ها مورد استفاده قرار گیرند را از جمله اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.



وی قدیمی شدن چارچوب حاصل از سرشماری کشاورزی 1382 و نیاز به چارچوب بهنگام برای اجرای طرح های نمونه گیری و هماهنگی با روند بین المللی و همگامی با برنامه سرشماری جهانی کشاورزی 2010 ، تولید آمارهای ملی به منظور معیاری برای سنجش برآوردهای حاصل از آمارگیری های نمونه ای بین دو سرشماری و تولید آمارهای ساختاری و پایه ای برای استفاده در برنامه ریز ی های منطقه ای و ملی را از ضروریات سرشماری کشاورزی ذکر کرد.



نخستین ستاد هماهنگی سرشماری کشاورزی در مهرماه با حضور فرمانداران استان برگزار شد.ک/2



7296/695

انتهای پیام /*




4201180
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر راه و شهرسازی از عزم ایران و پاکستان برای توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و بندری به منظور دستیابی به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری دو کشور خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی گفت: سکوهای انتشار آگهی ملک در شیپور و دیوار، اگر تا هفته آینده وب سرویس مشخص شده (احراز هویت مالک و کد پستی ملک) را انجام ندهند، بخش مسکن‌شان مسدود خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در ابتدای معاملات امروز چهارم اردیبهشت، شاخص کل بورس ۴۴۶ واحد کاهش یافت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: بنابر آمار در فروردین ماه ۲۰ هزارتن تخم مرغ به بازار‌های هدف صادر شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» روز گذشته سرانجام ۸۵ درصد از سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس به گروه بانک‌ها و هلدینگ خلیج‌فارس واگذار شد؛ فرآیندی که موافقان و مخالفان بسیاری را داشت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه وشهرسازی از صدور ۴۴ هزار و ۸۰۰ بسته تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده در ۲۶۱ محله کشور خبر داد و گفت: تمامی این بسته‌ها به صورت چهره به چهره به متقاضیان واگذار شده است
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» باوجود بارش‌های یک هفته اخیر به ویژه در نواحی جنوبی کشور، همچنان شاهد کاهش بارندگی‌ها نسبت به وضعیت نرمال هستیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست سازمان خصوصی‌سازی گفت: متقاضیان خرید سرخابی‌ها قبل از ورود برای معامله نخست صلاحیت‌شان بررسی شد و سپس اجازه حضور در بازار سهام را پیدا کردند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در فروردین امسال شاخص قیمت مصرف کننده خانوار‌های کشور به عدد ۲۳۶.۳ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ۲.۶ درصد افزایش داشته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز بهبود محیط کسب و کار گفت: صدور مجوزهای الکترونیکی و شناسه یکتا با پیگیری‌های انجام شده از ۴۰۰ هزار فقره عبور کرده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است