سیاسی 13:13 - 18 بهمن 1394
وزیر خارجه با بیان اینکه آمریکا ابرقدرت نیست، گفت: نباید توهم داشته باشیم که اگر آمریکا چیزی را پذیرفت حتما به ضرر ماست. باید بپذیریم که توان داریم و توان مقاومت و مذاکره ما به برکت انقلاب اسلامی و گفتمان اصیل آن است.

ظریف: آمریکا ابرقدرت نیست/ در مقام اجرا، باید سیاست‌های طراحی شده دولت و نظام را اجراء کنم

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در مراسم تودیع و معارفه روسای جدید و سابق دانشکده مطالعات جهان و تقدیر از محمد مرندی رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران که امروز یکشنبه در محل این دانشکده برگزار شد، طی سخنانی گفت: ارادتم به دکتر مرندی و عاملی به 15 سال پیش برمی‌گردد و بسیار خوشحالم که در بین دوستان شخصی این دو نفر را می‌توانم نام ببرم که هر دو از استوانه‌های علمی کشور و توانمندترین افرادی هستند که در حوزه سیاست خارجی و فهم بین الملل نقش دارند.

 

وی دانشکده مطالعات جهان را یک فرصت استثنایی خواند و گفت:‌ همه چیز در عالم سیاست بر تصور استوار است و تصور است که سیاست را شکل می‌دهد که در دانشکده مطالعات جهان در دو بعد تصور خوب عمل می‌کنیم.

 

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: دانشکده مطالعات جهان در یک حوزه به فهم و درک تحولات کمک می‌کند تا تصورات‌مان در عالم خارج به واقعیت نزدیک باشد.

 

ظریف با ذکر این نکته که ما در فهم و تحلیل مستقل هستیم و تقلید نمی‌کنیم، یادآور شد: تحلیل ما باید مبتنی بر یک برداشت صادقانه و عالمانه از شرایط واقعی باشد و خودمان مانند ملانصرالدین در صف آش خودمان قرار نگیریم.

 

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم از شخصیت‌های علمی و دانشگاهی خود استفاده کنیم تا تصور را به واقعیت نزدیک کنیم رسالت اول ما این است که مقلد نباشیم و آن را بر اساس کرسی آزاداندیشی بنا بگذاریم.

 

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه دانشکده مطالعات جهان این امکان را به ما می‌دهد که بتوانیم فهم خوبی از شرایط داشته باشیم، اظهار داشت: این دانشکده یک ویژگی خوب دارد که در صحنه اصلاح تصور طرف مقابل از ما نیز فعال بوده است. ایراد اساسی ما در سیاستگذاری ایراد فهمی و ادراکی است.

 

ظریف ادامه داد:ما باید در انعکاس واقعیت، تخریب بنای ایران هراسی را دنبال کنیم. ایران هراسی بنایی است که سال‌ها و دهه‌ها بر آن سرمایه‌گذاری شد و به نظر شخصی من امروز فروریخته است، اما به طور کلی یک شکاف عمیق برداشته است.

 

وی طراحی‌های امروز منطقه شامل آتش‌افروزی، تفرقه‌اندازی‌ها و فرقه‌گرایی‌ها را به خاطر ایجاد توهم خطر از ایران خواند و یادآور شد: دانشکده مطالعات جهان در برهم ریختن فضای دروغین ایران هراسی و اسلام هراسی پیش می‌رود و نقش‌آفرینی می‌کند.

 

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به دورانی که در وزارت خارجه حضور نداشته گفت: زمانی که فرصت داشتم می‌دیدم که یک صدای منطقی از ایران مانع می‌شود که یک فضای تمام قد علیه ایران شکل بگیرد و به همین دلیل به شجاعت مرندی غبطه می‌خوردم.

 

وی همچنین به دور آخر مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: در طول مذاکرات مرندی و دانشجویان دانشکده به همراه وی آمدند و نقش بسیار مهمی داشتند و ما در همه ادوار گذشته در حوزه رسانه‌ای آنقدر موفق نبودیم که در دور آخر بودیم و یکی از عوامل اخیر این موفقیت، شخص مرندی بود.

 

ظریف نسبت به ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین وزارت خارجه و دانشکده مطالعات جهان ابراز امیدواری کرد.

 

وی همچنین با اشاره به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت:‌سربلندی و قدرت ملی ما ناشی از تفکر اصیل انقلاب و فرهنگ خودباوری و استقلال است که یادگار امام می‌باشد.

 

وزیر خارجه با بیان اینکه آمریکا ابرقدرت نیست و نباید توهم داشته باشیم که اگر چیزی را پذیرفت حتما به ضرر ماست، یادآور شد: چنین  تصوری معطوف به این است که آمریکا ابرقدرت است و هیچ چیز را نمی‌توان با آن مذاکره کرد و به نتیجه رساند. باید بپذیریم که توان داریم و توان مقاومت، مبارزه و مذاکره ما به برکت انقلاب اسلامی و گفتمان اصیل آن است./فارس

 

 

135


7661086
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر عبداللهیان از سفر رئیس‌جمهور به عشق‌آباد در آینده خبر داد و گفت: امیدواریم در هفته‌های آینده شاهد جهشی در حجم تبادل تجاری بین دو کشور باشیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه که به منظور رایزنی با مقامات عالی ترکمنستان عازم این کشور شده بود، پنجشنبه شب نهم فروردین ماه عشق‌آباد را به مقصد تهران ترک کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ترکمنستان سفر کرده است، با سردار بردی محمدف رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نوروزی گفت: ایران یکی از معدود کشور‌هایی است که دانش و فناوری جداسازی ایزوتوپ‌ها را به شکل بومی توسط دانشمندان جوان خود کسب کرده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رییس جمهور گفت:مردم غزه نه تنها منتظر حمایت برخی دولت‌های اسلامی نماندند بلکه با مقاومت بی‌نظیر خود بی‌خاصیت بودن نهادها، تشکل‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر را ثابت کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قالیباف گفت: هیمنه رژیم صهیونیستی با تمام راهبرد‌های تکنیکی و تاکتیکی در حوزه داخلی و خارجی در همان هفته نخست پس از عملیات طوفان الاقصی فرو ریخت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار شکارچی گفت:از بسیاری از دولت‌ها ناامید هستیم، چون نه تنها به مردم مظلوم و بی پناه غزه کمک نمی‌کنند بلکه به اسرائیل کمک هم می‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است