علمی فناوری 15:27 - 21 اسفند 1396
با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی؛
به منظور توانبخشی بیماران و درمان برخی از بیماری‌های مرتبط با حوزه علوم شناختی، ستاد توسعه علوم شناختی از اجرای پروژه‌های مرتبط با طراحی مدارهای واسط مغز و ماشین بطور همه جانبه حمایت بعمل می‌آورد.

پروژه‌های طراحی مدارهای واسط مغز و ماشین برای توانبخشی بیماران اجرایی می‌شود

به گزارش ایسنا، دکتر محمدحسین مقامی، کارشناس ارشد گروه پژوهش، فناوری و زیر ساخت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی اظهار کرد: واسط مغز و ماشین به سامانه‌ای گفته می‌شود که با کمک آن می‌توان با دریافت سیگنال‌های قشر حرکتی مغز فرد و تشخیص اراده وی، یک بازوی رباتیک را بدون استفاده از اعضای بدن به حرکت درآورد.

وی گفت: با ساخت و آزمایش موفقیت آمیز گونه‌های ساده و ابتدایی واسط‌های "مغز – ماشین"، کارایی این گونه سامانه‌ها در موارد گوناگون عمومی و تخصصی روشن شده است، بطوری که از این ابزارها می‌توان در بخش‌های پژوهشی از جمله در حوزه‌های علوم شناختی برای مقابله با بسیاری از ناهنجاری‌های شناختی مانند اختلال توجه، درمان برخی بیماری‌های شناختی مانند اوتیسم و گونه‌هایی از روش‌های آموزشی برای تقویت یادگیری، توجه و حافظه استفاده شود.

وی همچنین افزود: واسط‌های مغز و ماشین ابزارهایی توانمند برای کمک به افرادی که از ناتوانی‌های شناختی یا حرکتی رنج می‌برند، به حساب می‌آیند و به کمک این ابزارها، بیماران یا افراد ناتوان می‌توانند بر بخشی از مشکلات و محدودیت‌های خود غلبه کرده و تا حدودی به زندگی عادی خود بازگردند.

دکتر مقامی تصریح کرد: امروزه در جنبه‌های مختلف زندگی و حوزه‌های گوناگون فعالیت فردی و اجتماعی شاهد طیفی از کاربردهای جدید واسط‌های مغز - ماشین هستیم که هدف بسیاری از آن‌ها توانبخشی بیماران است.

به گفته دکتر مقامی، واسط مغز – ماشین ارتباط متقابل و بازخوردی میان مغز و ماشین و نیز ثبت سیگنال‌های عصبی برای تحریک عصبی را فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: سیستم عصبی یکی از ناشناخته‌ترین و پیچیده‌­ترین قسمت‌های بدن است و درمان بیماری‌های مرتبط با سیستم عصبی از دشوارترین معالجات پزشکی به حساب می‌آید.

انتهای پیام


9711814
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون زبان انگلیسی پیشرفته تولیمو در دوره‌های ۲۲۰ تا ۲۳۱ به روش الکترونیکی برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گروه جدیدی از ماهواره‌های «استارلینک» شرکت «اسپیس‌ایکس» قرار بود روز پنجشنبه ۲۸ مارس از کالیفرنیا پرتاب شوند، اما این پرتاب یک روز به تعویق افتاد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگران نانوحسگر زیست‌الکترونیکی ساختند که می‌تواند به صورت مستمر روی سلول‌های قلب نظارت داشته باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه جدید Grok از ۱۲۸ هزار توکن پشتیبانی می‌کند و عملکردش به GPT-4 نزدیک‌تر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بیدارشدن از خواب با دست‌های سفت یک مشکل نسبتا شایع است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به‌زودی با یک قابلیت جدید می‌توانید میزان رم مصرفی مرورگر مایکروسافت اج را محدود کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» برای اولین‌بار فیلمی از ربات انسان‌نما Unitree که بدون عملگرهای هیدرولیک پشتک می‌زند را مشاهده می‌کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پذیرش یک دانشجوی ایرانی در پردیس‌ها‌ی بین المللی به ازای هر ۴ دانشجوی خارجی است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است