اقتصادی 20:12 - 27 فروردین 1397
برای قبولی در آزمون نظام مهندسی ابتدا باید آن را شناخت و اطلاعات کافی در مورد این آزمون داشت و سپس شروع به خواند و برنامه ریزی کرد.این آزمون که نام اصلی آن آزمون ورود به حرفه مهندسان است، معمولا سالی دو بار و در 6 ماهه اول و دوم سال برگزار میشود. البته معمولا هر از چندگاهی یک بار در سال هم برگزار میشود مثل سال 96 یا 92 و....

برای قبولی در آزمون نظام مهندسی ابتدا باید آن را شناخت و اطلاعات کافی در مورد این آزمون داشت و سپس شروع به خواند و برنامه ریزی کرد.این آزمون که نام اصلی آن آزمون ورود به حرفه مهندسان است، معمولا سالی دو بار و در 6 ماهه اول و دوم سال برگزار میشود. البته معمولا هر از چندگاهی یک بار در سال هم برگزار میشود مثل سال 96 یا 92 و....

آزمون نظام مهندسی برای همه رشته ها جزوه باز (open book) بوده و با کمی تلاش میشود طعم قبولی در آن را چشید.البته خیلی از داوطلبان هم متاسفانه سالها در قبولی ناموفق بوده انده و برایشان سد محکمی ایجاد شده که باعث یاس و نا امیدی آنها شده، ما در اینجا سعی میکنیم راهکارهایی ارائه کنیم که دوستان با استفاده از این راهکارها بتوانند این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارند.

ابتدا باید بدانیم اصلا برای چه در این آزمون شرکت میکنیم؟، با قبولی در آزمون نظام مهندسی به مهندس قبول شده پروانه اشتغال به کار در سازمان نظام مهندسی که در بین عموم به حق امضاء مهندس ناظر معروف است میدهند و قبول شدگان میتوانند طراحی،محاسبات، نظارت و اجرای ساختمان های مسکونی  را بسته به رشته قبولی انجام دهند، در سالهای پیش به خاطر رونق مسکن در آمد مهندسان از این کار بسیار خوب و بالا بود اما در سالهای اخیر با توجه به رکود در بازار مسکن و کم شدن ساخت و ساز ها  از یک طرف و دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسان جدید که تعداد زیادی به بازار کار وارد شدند از طرف دیگر باعث پایین آمدن زیاد این درآمد شده است.ولی در کل داشتن حق امضا برای هر مهندسی به نظر ضروری میباشد، جدای از بحث درآمدی این حق امضا به مهندس شخصیت رسمی تر و قابل اعتماد تر در بین آحاد جامعه میدهد پس باید برای قبولی در آزمون تلاش کرد.

اما آزمون نظام مهندسی دارای معایب و مزایای زیر است و با شناخت این معایب و مزایا میتواند بهتر برنامه ریزی کرد

مزایای آزمون نظام مهندسی:

1: آزمون جزوه باز است و داوطلب هر کتاب و جزوه آموزشی و کمک آموزشی را میتواند همراه خود به جلسه آزمون ببرد

2: آزمون داری محدودیت قبولی نیست و شما فقط کافیست حد نصاب نمره قبولی(50%) را بگیرید. در بعضی آزمون محدودیت قبولی دارند و رقابت سخت تر میباشد که در آنها تعداد قبولی سهیمیه بندی می باشد که مثلا 100 نفر برتر قبول میشوند ولی در آزمون نظام مهندسی اگر کل داوطلبان هم حد نصاب را بیاورند به آنها پروانه اشتغال تعلق میگیرد.

معایب آزمون نظام مهندسی:

1:تعداد منابع آزمون در بیشتر رشته ها زیاد است و این باعث سردرگمی داوطلب در جلسه آزمون میشود

2:با توجه به جزوه باز بودن آزمون سطح سوالات معمولا بالاست

3:وقت آزمون کم است و 90% داوطلبان از کمبود وقت گلایه دارند.

خب با توجه به مزایا و معایب آزمون نظام مهندسی باید تصمیم درست گرفت تا بتوان موفق تر بود، مهمترین عیب آزمون کمبود وقت است و بعد از آن ازدیاد منابع که ما به شما 2 راه حل پیشنهاد میدهیم، یکی استفاده از کلید واژه آزمون نظام مهندسی در جلسه آزمون و یکی استفاده از نمونه سوالات تالیفی  قبل از آزمون و مزایای هر یک رو هم مختصر توضیح خواهیم داد.

ابتدا مزایای استفاده از کلید واژه آزمون نظام مهندسی رو بررسی کنیم، در بالا گفتیم یکی از معایب آزمون تعداد منابع زیاد آزمون می باشد مثلا برای رشته های نظارت و اجرای معماری و عمران بالای 20 کتاب شما باید همراه خود داشته باشید. خب مثلما این حجم منابع باعث سردرگمی خواهد شد و شاید سوالی باشد که شما اصلا ندانید از کدام مبحث و کتاب آورده شده است. کلید واژه به شما این امکان را میدهد تا از سردرگمی در بین منابع نجات پیدا کنین، به عنوان مثال سوالی با این مضمون می آید که : ابعاد چاه آسانسور چقدر میباشد؟ خب در این سوال "چاه آسانسور"  یا "ابعاد چاه آسانسور" کلمه کلیدی شما میباشد.و شما با سرچ سریع در کلید واژه که کلمات به ترتیب حروف الفبا مرتب شده اند و پیدا کرن آن راحت می باشد و با این واژه ها مواجه خواهید شد:

ابعادچاهآسانسور:م15 ص15

چاهآسانسور:م15 ص5،15،18،29،12،37

از واژه های بالا مشخص است که جواب سوال در مبحث 15 و صفحه 15 میباشد به همین راحتی، بدین ترتیب کلید واژه هم شمارو از سردرگمی و جستجو داخل انبوهی کتاب راحت کرد هم در زمان پاسخدهی شماتاثیر گذار بود و بدین ترتیب به دو تا از معایب آزمون به راحتی میتوان غلبه کرد.

اما در مورد تست زنی با تست های تالیفی مباحث به صورت تفکیکی قبل آزمون باید بگویم که شما در هر کاری وقتی چند بار آنرا تکرار کنید در آن کار خبره خواهید شد، از بازی های کامپیوتری گرفته تا کارهای بیرونی و... مثلا کسانی که برای اولین بار با صفحه کلید کامپیوتر یا موبایل کار میکنند در تایپ خیلی کند هستن و برای تایپ هر حرفی چندین ثانیه دنبال آن میگردند ولی یک تایپیست حرفه ای اصلا به صفحه کلید نگاه نمیکند چون به اندازه ای این کار را تکرار کرده که محل کلید ها در ذهنش هک شده و ناخوداگاه انگشتان اون در محل دقیق حروف پیدا میکنند، تست زنی هم بدین صورت است، اگر شما کل کتاب را هم 10 بار بخوانید اما تست زیادی قبل آزمون نزده باشید در زدن تست کند هستید و دیر جواب را پیدا خواهید کرد اما وقتی از هر مبحث 100 یا 200 تست قبل آزمون زده باشین و تمرین کرده باشین ناخوداگاه سرعت تست زنی شما افزایش پیدا میکند و این سرعت عمل شما بر کمبود وقت آزمون غلبه خواهد کرد.

نکته مهم دیگری که بعضی داوطلبان رعایت نمیکنند اینکه به خاطر ازدیاد مباحث، مباحثی که کم اهمیت تر است را خریداری نکرده و با خود به جلسه آزمون نمیبرند، این یک اشتباه بزرگ است به چند دلیل، گاهی شده از یک مبحث کم اهمیت 2 یا 3 سال ساده و دقیقا از یک صفحه آورده شده یعنی شما با باز کردن یک صفحه در عرض چند ثانیه جواب 3 سوال را پیدا خواهید کرد،دوم اینکه خیلی از داوطلبان با یک یا 2 سوال کمتر و با نمره 49 و 48 از آزمون باز میمانند و زدن حتی یک تست هم در این آزمون خیلی اهمیت دارد پس نباید در مورد تهیه منابع آزمون هرگز خساست به خرج داد

با امید موفقیت شما دوستان در آزمون نظام مهندسی


9747674
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سیاح گفت: مجوز‌های کاغذی ۲۶ اردیبهشت ماه امسال پایان می‌پذیرد و دستگاه‌های اجرایی و صاحبان مجوز‌های کاغذی، مکلفند مجوز‌های خود به الکترونیکی و شناسه یکتا را تسریع کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودرو‌های شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: طی سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۴ میلیون تن نهاده (جو، ذرت و کنجاله سویا) به نظام بهره برداری دام و طیور کشور توسط این شرکت عرضه شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور سازمان راهداری گفت: مسافران با توجه به وقوع سیل و انسداد مسیر‌ها از سفر به جنوب کشور پرهیز کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران گفت: سال گذشته بیش از ۲ هزار واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان پایش و مورد بررسی قرار گرفتند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مالیات بر عوارض گمرکی واردات و ارزش افزوده کالا‌های اساسی همچنان یک درصد تعیین شده و هرگونه افزایش قیمتی تخلف محسوب می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت گفت: ۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شده که در سه ماه آینده ۸ تا ۱۰ هزار خودرو‌های برقی در معرض واگذاری قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۲.۳۷ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: گندم به عنوان یک غله مهم و استراتژیک در کشور بیش از ۴۰ درصد انرژی و پروتئین مورد نیاز را تامین می‌کند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس صنعت طیور گفت: بنابر آمار ماهانه ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزارتن مرغ مورد نیاز کشور است که براین اساس ۱۳۰ میلیون قطعه جوابگوی بازار است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است