استانی 22:20 - 26 خرداد 1398

حکاری ترکیه از ظرفیت کشورزی ایران استفاده می کند

به گزارش خبرنگار مهر، وهاب شمشک عصر یکشنبه در دیدار با رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ۵۲ درصد از زمین‌های منطقه حکاری به چراگاهها اختصاص داده شده است، گفت: این شهر در زمینه دامداری و زنبور داری فعال بوده و صادر کننده سالانه ۲ هزار تن عسل است.

وی با اشاره به وجود ۱۵۱ هزار کندوی عسل اعم از مدرن و سنتی در حکاری بیان کرد: ۲۵ هزار کندوی عسل سنتی نیز در این شهر وجود دارد و به ازای هر کندو به زنبورداران ۱۰ لیر ترکیه به عنوان کمک مالی پرداخت و وسایل مورد نیاز نیز به آنان ارائه می‌شود.

شمشک اظهار داشت: در زمینه تولید گردو نیز ارقام آمریکایی و فرانسه در باغ‌های این شهر کشت و از طرف وزارت کشاورزی حمایت می‌شود و نهال‌ها به صورت تعاونی فروخته می‌شود.

وی افزود: سیاست‌های حمایت از کشاورزان در شهر حکاری اعمال می‌شود و تولیدات هر منطقه در ترکیه بسیار متفاوت‌تر از سایر مناطق است و در زمینه کشاورزی و پروژه‌های گلخانه‌ای فرمانداری حمایتهای مطلوبی دارد.

شمشک اضافه کرد: هم اکنون مردمی که در روستاها و خارج شهرها هستند، در حال مهاجرت به داخل شهرها هستند و ۱۰ درصد کشاورزان حکاری در داخل روستاها هستند و بقیه در شهرها زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه سفر به ایران با هدف کسب تجربیاتی در زمینه حمایت از روستاییان بوده است، افزود: جهاد کشاورزی به عنوان نماینده دولت فقط روستاییان را حمایت می‌کند و کار ما زمینه سازی برای فعالیت این افراد نیست.

معاون فرماندار استان حکاری ترکیه نیز در این نشست گفت: استان آذربایجان غربی در کشور دوست و برادر ایران به لحاظ پتانسیل های کشاورزی و نزدیکی اقلیمی با استان حکاری ترکیه شرایط مساعدی برای افزایش همکاری های کشاورزی و اقتصادی دارد که این همکاری های مشترک در راستای انتقال تجربیات و دانش فنی انجام شود.

عزیز گل باشی با بیان اینکه توسعه همکاری های بخش خصوصی در بخش کشاورزی و صنایع وابسته در دستور کار است افزود: استفاده از تجربیات آذربایجان غربی در حوزه توسعه روستایی و کشاورزی از اهداف سفر این هیت است.

در این سفر معاون فرماندار حکاری و رئیس اداره کشاورزی و جنگلکاری این شهر از مؤسسه کشت بافت گیاهی رویان پژوهش ارومیه بازدید کردند.

آذربایجان غربی با سه کشور ترکیه، آذربایجان و عراق ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد.


10151467
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است