استانی 06:57 - 11 بهمن 1393
فارس گزارش می‌دهد
وجود انشعاب غیر مجاز در سطح استان زنجان یکی از مشکلات صنعت برق استان محسوب می‌شود که خدمت‌رسانی به مردم را نیز دچار مشکل کرده است.

انشعابات غیر مجاز برق در زنجان سدی در برابر خدمت‌رسانی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، 100 سال پیش صنعت برق طلوع کرد و توانست در مدت کوتاهی به عنوان کالای لوکس مورد استفاده ثروتمندان جامعه تبدیل شود، در واقع یکی از چشم و همچشمی‌های افراد ثروتمند در آن زمان داشتن برق بوده است، با گسترش این صنعت در کشور مردم عادی نیز از آن بهره‌مند شده و امروز تقریبا همه افراد جامعه از آن برخوردارند، اما موضوع مهم در حال حاضر انشعابات غیر مجازی است که برخی افراد از برق دارند و موجب هدر رفت این سرمایه ملی در جامعه می‌شوند، صنعت برق امروز گام‌های مهمی در روشنایی خانه‌ها، محلات و زندگی مردم دارد اما سوء استفاده برخی از افراد جامعه موجب هدر رفت آن می‌شود.

انشعابات غیر مجاز مشکل تازه‌ای نیست و معمولا گله مسئولان در این زمینه همواره وجود داشته امروز هم شاهد آن هستیم، امروزه برق نه تنها کالای لوکس نیست بلکه به عنوان یک کالای اقتصادی و نیاز اولیه محسوب می‌شود که قطعی آن مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورد، استفاده غیرمجاز از انرژی برق یکی از مشکلات صنعت توزیع برق کشور است که در زنجان نیز مشاهده می‌شود، شرکت توزیع برق منطقه‌ای زنجان نیز با این مشکل مواجه بوده و برای مقابله با چنین اقداماتی دست به کار شده است، اجرای طرح‌های مقابله با انشعابات غیر مجاز و جلوگیری از سرقت تجهیزات برق رسانی از جمله طرح‌هایی است که در این زمینه اجرا می‌شود.

در واقع توسل به شیوه‌های نادرست سرقت برق از سوی برخی افراد جامعه به ویژه افراد حاشیه نشین و ساکنان سکونتگاه‌های غیر رسمی موجب شده تا این شرکت نیز دست به کار شده و با این پدیده مقابله کند، سرقت انرژی برق علاوه بر عواقب و جرائم مادی،عملی غیر شرعی محسوب می‌شود که فتاوی علمای دین نیز در این خصوص قابل توجه است، استفاده غیر مجاز از برق جایز نبوده و نداشتن تمکن مالی مجوز ارتکاب سرقت برق  نیست.

اما متاسفانه برخی افراد به این موضوع توجه نداشته و آخرت خود را به این دنیای مادی می‌فروشند اگر چه داشتن برق نیاز هر یک از افراد جامعه است، اما سرقت آن عواقب بیشماری را به آن فرد و جامعه تحمیل می‌کند.

اگر چه با استفاده از فناوری‌های جدید،روش‌های نظارت و بازرسی از شبکه توزیع برق زنجان توسعه یافته است و در واقع آماده‌سازی زیر ساخت‌های توسعه شبکه همگام با اجرای طرح‌ها از اولویت‌های مورد توجه این شرکت است.

*نصب کنتورهای هوشمند نقطه عطفی در کاهش استفاده  غیرمجاز از برق

نصب کنتورهای هوشمند در استان زنجان موجب شده تا میزان خسارت به برق کاهش یافته و میزان استفاده غیر مجاز نیز از این انرژی کاهش یابد،فراهم کردن شرایط  لازم برای استفاده از فرصت‌های سمت مشترک و اتخاذ راهبردهای مناسب برای ترغیب مشترکان نسبت به مشارکت در تامین برق مطمئن از اهداف صنعت توزیع برق است.

این شرکت با اطلاع‌رسانی ماده‌های قانونی به مشترکان از طرق مناطق برق و فراهم کردن بسترهای لازم برای اعطای انشعابات در مدت زمان کوتاه  کمک شایانی به جلوگیری از استفاده انشعاب غیرمجاز توسط مشترکان کرده است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: انشعابات غیرمجاز ریشه‌های مختلفی دارد که یکی از دلایل آن سکونتگاه‌های غیر رسمی است.

عادل کاظمی ادامه داد: در حاشیه شهرها برخی افراد برای مصرف برق با دسترسی به شبکه به صورت غیر مجاز مبادرت به استفاده می‌کنند که این امر تلفات انرژی را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا کنون تعداد کثیری از این انشعابات جمع‌آوری شده است، افزود: برخی از پرونده‌ها نیز از طریق مراجع حقوقی در حال پیگیری است.

*استفاده از کابل‌های خود نگهدار برای جلوگیری از انشعابات غیر مجاز

این مسئول با بیان اینکه راهکار فنی جلوگیری از انشعابات غیر مجاز را استفاده از کابل‌های خود نگهدار دارای روکش دانست و افزود: از طریق اصلاحاتی که در قانون ماده 8 در کمیسیون انرژی مجلس صورت می‌گیرد، برخی از مشکلات این حوزه حل می‌شود.

 مدیرعامل شرکت توزیع برق منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه وزارت نیرو این موضوع را پیگیری می‌کند، افزود: اگر این قانون اصلاح شود موجب می‌شود این معضل کنترل شده و تقلیل یابد.

کاظمی با بیان اینکه میزان استفاده غیر مجاز منطقه به منطقه متفاوت است، افزود: چون افراد پولی بابت این موضوع پرداخت نمی‌کنند، مصرف بالایی دارند.

وی پل زدن روی کنتور و استفاده از برخی تکنولوژی‌ها را از راه های افراد برای استفاده غیر مجاز عنوان کرد و افزود: از شیوه‌های پیچیده برای مصرف غیر مجاز استفاده می‌شود.

این مسئول با اشاره به تاثیر آشکار و پنهان استفاده غیر مجاز از برق تصریح کرد: افتتاح ساختمان کنترل هوشمند و هدفمند کنتور یکی از پروژه‌های افتتاحی این شرکت است که تجهیزات مورد نیاز برای این کنترل در حال نصب است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان به وجود 6 هزار کنتور برق معیوب در سطح استان زنجان اشاره کرد و گفت: تعویض این کنتورها در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان از وجود 10 هزار انشعاب غیر مجاز در سطح استان زنجان خبر داد و افزود: متاسفانه برداشت‌های غیر مجاز از صنعت برق می‌شود.

کاظمی از وجود 10 هزار حلقه چاه آب مجاز در استان زنجان خبر داد و افزود: 2 هزار چاه غیر مجاز هم در این استان وجود دارد.

وی تعداد چاه‌های برق‌دار را از مجموع 10 هزار حلقه چاه‌ مجاز آب، 5 هزار و 500 حلقه عنوان کرد و گفت: مابقی این چاه‌ها از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند.


5737351
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است