فرهنگی‌هنری 09:45 - 30 آذر 1393
حجت الاسلام حائری زاده در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران؛
تاریخ اسلام بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) شاهد تلخ ترین روزهای خود بودکه وصایت و جانشینی حضرت علی (ع) ،غصب فدک و ... را می توان در زمره این جریانات عنوان نمود.

حجت السلام سید مهدی حائری زاده استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران : پیامبر اکرم (ص) در عید غدیرخم امیرالمومنین علی (ع) را بعنوان جانشین انتخاب نمود اما با رحلت پیامبراکرم برعکس وصایا عمل شد و ولایت را نفی نمودند و خودشان به انتخاب ولی پرداختند و این در صورتی است که ولایت امری انتسابی از جانب خداوند متعال است.



حجت الاسلام حائری زاده پژوهشگر دینی کشورمان در ادامه افزود: علیرغم تلاش های بی وقفه پیامبراکرم (ص) در دوران کوتاه رسالتش هنوز تعصبات قبیله ای و هواپرستی و دنیاپرستی و ریاست طلبی به اندازه ای بود که سفارش پیامبراکرم (ص) عملی نشد. مسلمین از ولایت امیرالمومنین علی(ع) محروم شدند و جریان خلافت نسل به نسل  موروثی شد که امروزه شاهد این خلافت در کشورهای خلیج فارس نیز هستیم.



وی در ادامه گفت: استدلال اطرافیان پیامبر اکرم (ص) نسبت به آیه من کنت مولی فهذا علی مولاه را دوستی امیرالمومنین اتلاق نمود و افزود: اطرافیانی که ولایت پذیر اهل بیت نبودند امیرالمومنین را دوست پیامبر خطاب نمودند و ولایت امام علی را نفی نمودند و امر پیامبر در غدیر را امر ارشادی دانستند یعنی گفتند پیامبر تنها نظرشخصی خود را اعلام نموده و با این دلیل فردی غیر از امام علی(ع) را خلیفه شیعیان معرفی کردند .



حجت الاسلام حایری زاده در خصوص بحث فدک نیز فرمود: حضرت زهرا سلام الله علیها در فرازهایی از خطبه فدکیه به گروه های فرصت طلب که منتظر بودند تا بعد از رحلت پیامبر از موقعیت ‏بهره برند پرداخته است اشاره نموده است و این خطبه بعد از رحلت پیامبراکرم و غضب خلافت اتفاق افتاد اما بحث فدک در زمان حیات پیامبراکرم( ص) اتفاق افتاد و فدک ملک شخصی پیامبر اکرم(ص) بود و در جنگ به دست نیامده بود وبا این نیت که پشتوانه مالی اهل بیت و بازو و اهرم پیشبرد مقاصد امامت و ولایت بماند به حضرت زهرا و به عنوان سهم الارث  واگذار شده بود اما با زیاده خواهی اطرافیان به اختلاف افتاد و این حق از اهل بیت سلب شد.



وی بااشاره به آیات و روایات متعدد (( و ات ذالقربی حقه و المسکین و ابن السبیل و لاتبذر و تبذیرا)) افزود: ذاالقربی در این آیه به حضرت زهرا (س) اشاره دارد که باز هم با زیاده خواهی از دست حضرت گرفته شد و سدراهی برای درآمدزایی فقرای شیعه ایجاد نمودند.



وی در پایان و ضمن تسلیت بمناسبت رحلت پیامبر اکرم رحمه للعالمین بهره گیری از اخلاق و سیره نبوی را امری مهم در گره گشایی از مشکلات امروز و همیشه جامعه دانست و افزود:گشاده رویی،رابظه اجتماعی قوی با مردم، نرمخویی،عیب زدایی به جای عیب زایی برخی از صفات پسندیده پیامبر اکرم(ص) است که با تلفبق آن در جامعه می توان به توفیقات متعددی دست یافت./س

5458637
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سی‌ویک نویسنده و مترجم در حمایت از غزه آثار خود را از جوایز سال ۲۰۲۴ «انجمن قلم آمریکا» خارج کردند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد» بازگردانده شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس اعلام دبیرخانه هشتمین جشنواره ملی رسانه و طنز، مهلت ارسال آثار به این دوره از جشنواره تا ظهر فردا یکشنبه ۲ اردیبهشت تمدید شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جشنواره فیلم کن از پوستر رسمی هفتاد و هفتمین دوره خود در سال۲۰۲۴ رونمایی کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» طی سی روز، بیش از ۴۶۹۰ ساعت از سوی کاربران کتابخانه‌های عمومی به طرح بهار در بهار اختصاص یافت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه‌ای از مستند‌های تک قسمتی یا مجموعه مستند با موضوعات اجتماعی، فرهنگ مقاومت و تاریخی در این هفته از شبکه افق سیما پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جامعه صنفی تهیه‌کنندگان علیه برخی سینمادارانی که بیشتر از قدرالسهم توافقی، عایدی دارند، بیانیه‌ای صادر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مستند «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه جشنواره محیط زیستی آسیا CMS VATAVARAN در سال ۲۰۲۴ در دهلی نو هند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» صحرا اسدالهی جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را از جشنواره بین‌المللی زنان بیروت دریافت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران گفت: حریم کوشک امیر سلیمانی واقع در منطقه ۱۵ تهران پس از مدت‌ها تعیین شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است