اقتصادی 10:38 - 04 آبان 1393
یاسوج- ایرنا- بیش از 20 سال از آغاز اکتشاف معدن فسافات چرام می گذرد، اما برغم تصور معقول این طرح با پیشرفت کمتر از 10 درصد در این دو دهه زمینه لغو پروانه بهره برداری آن فراهم شده است.

نیاز به واردات مشتقات و کنسانتره فسفات از خارج کشور ،هزینه های ارزی بسیار برای تامین این محصولات ،جلوگیری از خروج ارز به میزان حداقل 100 میلیون دلار در سال و ایجاد سه هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم در استان ،بهترین توجیه اقتصادی بهره برداری از معادن و فسفات کوه لار چرام است.



کار اکتشاف این معدن حیاتی از سال 1349 آغاز و سال 72 به اتمام رسید تا روزنه امیدی برای خروج از بیکاری در استانی باشد که برغم ظرفیت های فراوان بیشترین میزان بیکاری را در کشور دارد.



بعد از کش و قوس های فراوان و پیشرفت ناچیز در طول بیش از 20 سال با آغاز بکار دولت یازدهم تلاش های مسوولان برای به سرانجام رسیدن این طرح صنعتی مهم دو چندان شد.



اشتغال مستقیم بیش از 800 نفر موجی از شادی و سرور مردم استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه شهرستان چرام شد تا جوانان این مرزبوم آینده شغلی خود را روشن ببینند.



مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد میزان ذخیره این معدن را بیش از 88 میلیون تن بیان کرد و گفت : این معدن به بیش از 120 میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد.



داریوش دیودیده ذخیره احتمالی این معدن را 127 میلیون تن اعلام کرد و افزود: ظرفیت نهایی کارخانه 450 هزار تن کنستانتره فسفات در سال است.



وی بیان کرد : مجتمع صنعتی و معدنی فسفات آیرما ، بزرگ ترین تولید کننده کنستانتره فسفات و کودهای شیمیایی در ایران است که همه مجوزهای آب ، برق ، گاز و محیط زیست در رابطه با این طرح عظیم اخذ شده است.



دیودیده اظهار کرد: ذخایر فسفات کهگیلویه و بویراحمد شامل شش محدوده معدنی است که ذخیره احتمالی این شش محدوده معدنی 282 میلیون و 94 هزار تن است.



وی عنوان کرد: این محدوده ها شامل کوه لار چرام با ظرفیت 213 میلیون و 800 هزار تن، کوه زراورد با ذخیره احتمالی 23 میلیون و 500 هزار تن ،کوه کومه 22 میلیون تن ، کوه نیل 3 میلیون و 696 هزار تن و کوه شیخ هابیل یک میلیون و 298 هزار تن ذخیره احتمالی ماده معدنی فسفات است .



اما در حالی که هزاران جوان بیکار در کهگیلویه و بویراحمد چشم براه اشتغال در این طرح صنعتی بودند، زمزمه های مبنی بر اینکه سرمایه گذار این واحد صنعتی نیز از ادامه فعالیت منصرف شده است، به گوش می رسد.



نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: سرمایه گذار معدن فسفات چرام به دلایل گوناگون از کار شانه خالی می کند.



حجت الاسلام سید علی محمد بزرگواری افزود: تا جایی که توانستیم از وزارت صنعت ومعدن وتجارت زمینه کار را برای راه اندازی فسفات چرام فراهم کردیم و حتی اعتباراتی از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شد.



وی بیان کرد: با وجود تمام همکاری های استانی و کشوری، سرمایه گذار معدن فسفات چرام به دلایل گوناگون از کار شانه خالی می کند و این سرمایه گذار به دنبال بهانه بوده که 50 هکتار زمین طرح را به نامش سند زده شود و تسهیلات را بگیرد و برود.



بزرگواری تصریح کرد: با تلاش مسئولان شهرستان چرام زیر ساخت ها و آب و برق برای شروع کار فراهم شده اما سرمایه گذار اجرای کار را به تعویق می اندازد و به دنبال این بوده که این طرح را به نام خود برای آینده داشته باشد.



وی ابراز داشت: در جلساتی که با مدیران سازمان اقتصادی کوثر، استاندار و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان استانی داشتیم مقرر شد که اگر سرمایه گذار قبلی به تعهدات خود پایبند نباشد سرمایه گذار جدید مخارج آنها را تسویه کند وکار را به این سازمان معتبر جهت راه اندازی سریع بزرگترین معدن فسفات خاورمیانه واگذار کنیم.



مدیرکل صنعت معدن و تجارت کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه احتمال لغو پروانه بهره برداری معدن فسفات چرام وجود دارد گفت: وضعیت راه اندازی معدن فسفات چرام بزودی مشخص می شود.



داریوش دیودیده افزود: روند اجرایی معدن فسفات چرام کند می باشد وضعیت نهایی اجرای آن در آینده نزدیک مشخص می شود.



وی افزود: با توجه به انتظاراتی که مردم برای راه اندازی این معدن برای اشتغال دارند در پی این هستیم که هرچه زودتر تکلیف آن مشخص شود ومردم بیش از این منتظر نمانند.



دیودیده با بیان اینکه چند شرکت برای سرمایه گذاری در این طرح مهم اعلام آمادگی کرده اند، افزود: با توجه به عیار پائین و هشت درصدی این معدن استخراج و فرآوری پیچیده ی آن نیاز به سرمایه گذاری کلان دارد.



وی خاطرنشان کرد: چنانچه کسی حاضر به سرمایه گذاری نباشد بیش از این مردم را منتظر نمی گذاریم و تعطیلی پروژه فسفات چرام را اعلام می کنیم.



اما صحبت های سرمایه گذار این معدن رنگ و بوی دیگری دارد و به نوعی با اظهار و نظر های مسوولان کهگیلویه و بویراحمد تناقض دارد.



شهرام شریعتی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: در نشست های مختلف مسوولان استانی و شهرستانی وعده های که دادند به هیچ کدام عمل نکرده اند.



وی افزود: به علت عیار پایین این معدن نیاز به سرمایه گذاری کلان دارد و مسولان تاکنون هیچ کدام از زیر ساخت های اصلی، از جمله جاده دسترسی، گاز، زمین مورد نیاز را تامین نکرده اند.



شریعتی اظهار کرد: در سال 88 استاندار وقت قول تامین تملک 206 هکتار زمین مورد نیاز این طرح به دادند که تا کنون فقط 50 هکتار آن هم با معارض های محلی تامین شده است.



وی با تایید روند کند و پیشرفت 10 درصدی این طرح گفت: در صورتی که معارض های محلی رفع و زیرساخت های مورد نیاز مهیا شود کار با جدیت دنبال می شود.



شهرستان چرام از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد است که به قطب برنج کاری استان معروف و باغ و چشمه تاریخی بلقیس نیز در این منطقه واقع است



گفتنی است این شهرستان در فاصله 60 کیلومتری دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران و شهر باشت مرکز شهرستان باشت و در فاصله 15 کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه و 100 کیلومتری بهبهان در خوزستان و 170کیلومتری یاسوج واقع شده است .



7529/671

انتهای پیام /*


5041133
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای تامین کنندگان دام از توزیع روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ گفت: ضعف در عرضه و پخش مویرگی منجر به فروش قارچ بالاتر از کیلویی ۱۰۰ هزارتومان در برخی مغازه‌ها شده که این امر کاملا گرانفروشی است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد ملی گندم کاران گفت: با توجه به شرایط مساعد بارش و پیش بینی ۱۲ میلیون تن خرید تضمینی گندم انتظار می رود که هرچه سریع تر جایزه تحویل اعلام شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد گفت: ایران در راستای دستیابی به حفاظت، احیا و توسعه پایدار سرزمین، اقدامات بنیادین مختلفی در زمینه مدیریت پایدار مراتع، حفظ و صیانت از جنگل‌ها و به طور ویژه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را در دستور کار خود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: انسداد محور‌های شریانی و غیر شریانی بر اثر سیل در شهر‌های جنوبی کشور به ۱۰ محور رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی از صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به شتاب‌گیری روند جمع‌آوری گاز‌های همراه و مشعل در سال ۱۴۰۳، گفت: تا پایان امسال مشعل‌های گازی واحد‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز مبادله گفت: بیست و یکمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران، قرار است هفته آینده یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه برگزار شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور– فروردین ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: براساس قولی که داده شده بود ۵۰۰۰ میلیارد ریال اول اردیبهشت به بورس انرژی تزریق شده بود و اکنون در هفته‌ی دوم اردیبهشت نیز ۵۰۰۰ میلیارد ریال دوم نیز تزریق شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است