استانی 23:44 - 21 مرداد 1399

افتتاح ۲ تصفیه‌خانه در خوزستان/ ساخت ۵ تصفیه‌خانه در استان

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا شریعتی عصر امروز در جلسه نشست با انجمن سمن‌ها و تشکل‌های زیست‌محیطی استان، به مبحث انتقال آب و با در نظر داشتن اهمیت منافع استان و کشور اشاره کرد و گفت: عملکرد ما باید به نوعی باشد که منافع و برکات ملی نسبت به منافع منطقه‌ای در اولویت بالاتری قرار گیرد.

وی افزود: همیشه مبنا کیفیت آب در پایین‌دست است و باید دقت کرد اگر در هر پروژه و برنامه شرایط پایین‌ترین نقطه آبریز به نحوی غیرقابل زندگی باشد، آن طرح از رد خواهد بود و غیرقابل اجراست.

شریعتی در رابطه با شرایط تصفیه‌خانه‌ها نیز گفت: کارهای تصفیه‌خانه شرق انجام شده است و با اجرای برنامه‌ای میان‌مدت کلکتورهای آن نیز متصل می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر این تصفیه‌خانه با ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب میزان ورودی، فاضلاب ۲۰ هزار مترمکعب را تجربه می‌کند و با اجرایی شدن این طرح ورودی این تصفیه‌خانه به ۸۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز افزایش پیدا می‌کند و به امید خدا با اعتباری که در سال ۱۳۹۹ برای توسعه و تسریع در روند تکمیل سازی این تصفیه‌خانه در نظر گرفته شده و انجام چند طرح دیگر می‌توان از تمام ظرفیت این تصفیه‌خانه استفاده کرد.

استاندار خوزستان بیان کرد: با عملی کردن فاینانس چین برای تصفیه‌خانه غرب و وصول قسط اول آن و رفع مشکلاتی که در این مسیر وجود داشت، در آینده‌ای نزدیک و با انجام توافقی مابین کارفرما و پیمانکار، عملاً می‌توان پروژه را شروع کرد و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده به مدت چهار سال باید ساخته شود.

شریعتی به توسعه تصفیه‌خانه در پنج شهر استان اشاره کرد و گفت: کارهای پنج تصفیه‌خانه دیگر نیز در شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان، بندر امام خمینی (ره) و ماهشهر با پیشرفت ۹۰ درصدی انجام شد که امید است تا پایان امسال شاهد افتتاح دو تصفیه‌خانه باشیم.

وی با جدی شمردن بحث فاضلاب در استان و اهمیت جمع‌آوری فاضلاب شهری گفت: قرار است ظرف چند سال آینده پنج تصفیه‌خانه دیگر هم در شهرهای بهبهان، بستان، شوش، اندیمشک و ایذه ساخته شود تا بتوان وضعیت جمع‌آوری فاضلاب استان را به یک استاندارد مناسب برسانیم.

استاندار خوزستان به وضعیت مناسب تالاب‌های استان اشاره کرد و گفت: حقابه ۲ تالاب اصلی استان حفظ است و تلاش داریم تا با تلاش و پیگیری حقابه تالاب‌های فصلی را که در برنامه قرار دارند، اخذ کنیم.

شریعتی همچنین به ملی بودن موضوع مالچ پاشی و نقش نداشتن استان در موضوعات ملی اشاره کرد و افزود: مالچ پاشی موضوع ملی و متولی آن هم محیط زیست کشور است و در صورتی که آنها تصمیم به انجام یا عدم انجام بگیرند این اتفاق خواهد افتاد. ما در تعیین چنین سیاست‌گذاری‌هایی نقشی نداریم و این تصمیمات به تشخیص محیط زیست کشور و با توجه به میزان ضرر و نفع موضوع برای کل کشور گرفته می‌شود.

وی در مورد حقابه کارون گفت: در مورد سند امنیت آب استان اقدام‌های فراوانی شد و تقریباً در مورد رودخانه کرخه و مارون و زهره به توافقات خوبی با وزارت نیرو رسیدیم اما با نظر وزارت نیرو در مورد سهم حقابه کارون که در سند امنیت آب استان به توافق نرسیدیم. البته این اختلاف در حد نیم تا یک درصد است اما برای ما حیاتی است و همچنان پیگیر هستیم تا به نتیجه مناسب برسیم.

استاندار خوزستان با بیان اینکه طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت در استان به خوبی پیش می‌رود، گفت: قراردادی به ارزش ۳.۲ میلیارد دلار بین هلدینگ خلیج‌فارس، پتروشیمی مارون و مناطق نفت‌خیز برای اجرای این طرح منعقد شد و اکنون در حال انجام است.

وی افزود: یک میلیارد دلار نیز برای جمع‌آوری فلرهای شرکت‌های نفت و گاز مارون، آغاجاری و بیدبلند ۲ اختصاص یافته است که ۷۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه و بقیه را شرکت هلدینگ خلیج‌فارس تأمین می‌کند.

شریعتی اضافه کرد: تقریباً عمده فلرهای نفتی به جز در شهرستان‌های مسجدسلیمان و لالی تعیین تکلیف شد زیرا قرار است در این شهرستان‌ها یک شرکت پتروپالایش توسط بخش خصوصی احداث شود و گازهای همراه نفت به آنجا انتقال یابد.

وی با اشاره به لزوم جمع‌آوری گازهای همراه نفت و تبدیل آن به ثروت، بیان کرد: هم اکنون صنایع پتروشیمی در ماهشهر و بندر امام با ۶۰ درصد ظرفیت و بیدبلند ۲ با ۴۰ درصد ظرفیت کار می‌کند که در صورت ایجاد حلقه واسط و انتقال گازهای همراه نفت به ظرفیت صددرصدی می رسند.


10663150
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است