وبگردی 11:14 - 14 مرداد 1394
دیپلماسی موفق دولت یازدهم در پیگیری حل و فصل مذاکرات هسته ای و حصول توافق وین با گروه 1+5 افق های تازه ای را تامین امنیت پایدار در منطقه گشوده؛ در این مسیر، سفر وزیر امور خارجه ایران (دکتر ظریف) به برخی از کشورهای منطقه و تبیین مواضع کشورمان در مشارکت سازنده برای پی ریزی امنیت مشاع و نیز تلاش انسجام یافته در مبارزه با تروریسیم و افراط گرایی نشانه هایی از تبلور سیاست خارجی دولت روحانی با تمرکز بر اهداف صلح سازی وتهدید زدایی صورت می گیرد.

سفر ظریف به منطقه؛ گام اول در نهایی ساختن خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای

اهداف این سفر و مواضع اصولی که از طریق وزیر امور خارجه در چندین رسانه عربی انعکاس یافت را در دو گزینه اصلی می توان خلاصه کرد:

1- وابستگی کشورهای منطقه به خود از طریق همکاری منطقه ای.

2- عدم وابستگی آنها به حمایت های فرا منطقه ای.

البته شرط اصلی گشایش در روابط منطقه ای و زدودن تجربیات تلخ گذشته و منفی از اذهان افکار عمومی و ایجاد حسن نیت و اعتماد چند سویه هست.

یکی از پیش نیازهای هر طرح موفق برای ایجاد سازوکار جدید امنیت منطقه ای این است که برخی از کشورهای همسایه ایران از انجام خدمات نیابتی برای اسراییل دست بر دارند.

متاسفانه رشد تروریسم و ظهور گروه های سلفی - تکفیری در منطقه تحت عنوان داعش و جبهه النصره و جند الشام... حاصل همفکری و اشتراک منافع برخی قدرت های عربی نظیر عربستان و قطر با اسراییل بوده است.

کشورهایی که برای سرنگونی نظام بشاراسد و مانع تراشی در فرایند دولت - ملت سازی در عراق(در فردای سرنگونی صدام) با محوریت اکثریت جمعیت شیعی در مثلث شومی با اتحاد نیروها و جریانات تندرو سنی و بازماندگان بعثی گروه خشن تکفیری بنام داعش را به گمان خویش برای ممانعت از شکل گیری هلال شیعی در منطقه بوجود آوردند و با این اقدامات مرتکب جنایت فجیع در طول ادوار تاریخ شدند.

در هر صورت، توافق تاریخی وین به رغم دشواری های موجود در اجرا و سنگ اندازی های گروه لابی صهیونیستی معروف به آپیک در سنا و کنگره آمریکا سیاست نخ نمای کهنه (تکرار ایران هراسی) و حفظ تحریم های ظالمانه بین المللی علیه کشورمان بی اثر گشته است و لذا با تصویب نهایی این توافق در مراجع قانونی در ایران و آمریکا شرایط جدیدی بر امنیت منطقه حکمفرما خواهد شد.

اگر دو مانع اصلی در همگرایی و ایجاد اقدامات اعتماد ساز در منطقه بررسی کنیم افراط گرایی مذهبی و ظهور گروههای تکفیری در کنار اسراییل با توانمندی هسته ای همچنان عوامل اصلی ناامنی و بی ثباتی قلمداد می گردند. گر چه تفکر غالبی در چگونگی مبارزه با گروه های تروریستی به دلیل نوع نگاه و تضاد منافع هنوز میان کشورهای منطقه خاورمیانه شکل نگرفته است و همچنان در ادبیات غرب و برخی از کشورهای عربی از واژگان تروریسم خوب و بد و تقسیم بندی مختلف روبرو هستیم .

با این وجود، داعش به عنوان زائده اصلی تفکر سلفی - صهیونیستی حتی امنیت حامیان خویش را هم نشانه رفته است. در تازه ترین رخداد، ترکیه مجبور به اقدام نظامی علیه مواضع داعش در سوریه شد و حتی خطر تسلط این گروه بر برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس جدی است. بنابراین ایران از تغییر جدی مواضع حامیان گروه تروریستی و ایجاد ساز وکارهای منطقه ای برای مقابله با آن حمایت می کند در هرصورت عزم ایران برای هماهنگی بیشتر اقدامات واقعی است.

خطر دیگری که برای امنیت منطقه خاورمیانه همچنان چالش زا است، تلاش گسترده اسراییل برای حفظ برتری نظامی خویش و انباشت سلاح های کشتار دست جمعی است.

این در حالی است که اسراییل در منطقه خاورمیانه نه تنها از عضویت در پیمان NPT سر باز زده؛ بلکه با گسترش و انباشت سلاح های کشتار جمعی امنیت منطقه را نیز در خطر جدی قرار داه است. در این میان هیچ فشار بین المللی را هم برای پذیرش این معاهده احساس نمی کند. از این رو وجود اسراییل هسته ای تاکنون همه تلاش های بین المللی و منطقه ای را برای ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای ناکام گذاشته است. از آنجا که این رژیم فاقد عمق استراتژیک بوده؛ بقای خود را همچنان در تولید سلاح های مخرب و آتش افروزی در منطقه جستجو می کنند. جهان غرب هم نه تنها فشاری را برای پذیرش مقررارت بین المللی و امحای سلاح های کشتار جمعی این رژیم وارد نمی کند؛ بلکه با رویکرد دوگانه نسبت به این موضوع وجود سلاح هسته ای اسراییل را عامل امنیت و صلح می داند. جالب اینجاست که سران تلاویو بارها کشورهای متخاصم با این رژیم را تهدید به بکار گیری سلاح هسته ای نموده و همچنین بانیان این رژیم بر این عقیده بودند که "اگر اعراب نفت دارند ما نیز کبریت داریم".

برای اثبات جنگ طلبی و حفظ موقعیت برتر نظامی خود در وارد کردن ضربه اول؛ این رژیم در سال 1982راکتور اتمی عراق بنام تموز را بمباران کرد و آن را در راستای حفظ موقعیت بازدارندگی منطقه ای خود دانست. امروزه نیز اسراییل بر طبق افشاگری های مراکز جاسوسی غرب و نیز دانشمند فراری خود، مردخای وانونو، در حال حاضر دارای دویست بمب اتمی بوده و شمشین قدرت هسته ای دنیا است. گرچه راهبرد ابهام همچنان بعنوان سیاست کلی اسراییل در ارتباط با برنامه اتمی خود همچنان دنبال می شود؛ با این حال دنیا این رژیم را بعنوان دارنده سلاح هسته ای به رسمیت می شناسد.

نفع اسراییل در منطقه، غالب گشتن فضای بی اعتمادی بین ایران و همسایگان عرب خویش است. در این راستا قدرت رسانه ای این رژیم و لابی پرنفوذ در آمریکا و اروپا همچنان در تلاشند که با ایجاد شک و تردید در مورد نیت ایران در توافق هسته ای با گروه 1+5 کشورمان بعنوان عنصر مداخله گر و برهم زننده امنیت منطقه معرفی کنند و تاسف بار اینکه در هشت سال گذشته همین سیاست در منطقه با توفیق نسبی روبرو گردیده بود و برخی از کشورهای عربی به جای تاکید بر خطر اسراییل با سیاست های منطقه ایِ ضد ایرانی هماهنگی کامل داشتند. بنابراین گام مثبت دیپلماسی هسته ای دولت یازدهم و فعال نمودن دپیلماسی منطقه ای و شکستن جو روانیِ ضد ایرانی و تلاش برای بازگرداندن مجدد فضای اعتماد میان کشورهای منطقه است.

البته به جز واکنش سرد عربستان به این توافق، اشتیاق یا بقول اعراب «هروله» هیات های دیپلماتیک برای مذاکره با مقامات ایران در مورد مسایل منطقه ای، نشان می دهد که با گشوده شدن گره هسته ای ایران، فضای جدیدی برای صلح و آشتی میان ایران و همسایگانش آغاز می شود.

از دیگر سو، اسراییل به عنوان یکی از بازندگان توافق وین، همچنان منافع خویش را در تداوم بحران میان غرب و گروه5+1 می بیند. چرا که با فضای مثبت بین المللی و امکان پذیری مصالحه میان ایران و غرب، موازنه قوا به ضرر این رژیم تغییر خواهد یافت. درست که حفظ مصالح اسراییل از اولویت های اساسی آمریکا در منطقه بوده و هست و اوباما نیز برای تغییر رفتار این کشور در قبال ایران با محدودیت ها و محذوریت هایی روبروست و طیف تندرو کاخ سفید حاضر به عدول از سیاست های خصمانه علیه ایران و تعیین اولویت ها بر اساس خط مشی جدید دولت اوباما نیستند.

بی تردید در صورت صداقت آمریکایی ها و تعیین اولویت سیاست خارجی آن بر اساس منافع ملی این کشور؛ می توان به اجرای دقیق توافق وین در پروسه معین امیدوار بود. بنابراین سیاست جدید ایران و لحن ملایمتر آن برای آشتی با جهان خارج بر اساس اقتدار نظام زمینه ساز انزوای بیشتر اسراییل و فشار های بین المللی برای پذیرش مقررات آژانس از سوی این رژیم خواهد بود. لذا اسراییل نمی تواند برای همیشه با دستاویز قرار دادن برنامه صلح آمیز هسته ای ایران به تداوم سیاست ابهام هسته ای و تهدید منطقه اقدام کند.

البته شرط اصلی صلح سازی و اعتماد آفرینی در خاورمیانه است که آمریکا به عنوان عنصر مداخله گر و از کنشگران اصلی نظام بین الملل، در قبال حسن نیت ایران و تسهیل در بازرسی های بیشتر از مراکز هسته ای به سیاست یک بام و دو هوا پایان دهد. این بدبینی به سیاست های آمریکا هنوز در اذهان عمومی مردم مسلمان منطقه وجود دارد که هر موقع بحث هسته ای به ویژه سلاح های کشتار جمعی اسراییل در سازمان ملل مطرح می شود آمریکا با جانبداری از آن مانع تلاش های بین المللی برای ثمر رسیدن بازرسی های مراکز اتمی در سرزمین های اشغالی می گردد.

آمریکا فرصت چندانی برای تدوین سیاست مستقل در قبال ایران را ندارد. نمی تواند با فرصت طلبی هر دو طرف قضیه را داشته باشد. بنابراین یا باید مثل اسلاف قبلی خود تسلیم سیاست های جاه طلبانه اسراییل و تامین منافع اقلیت متنفذ در قدرت باشد و یا با تدبیر لازم، رویکرد جدیدی را برای پایان دان به انحصار هسته ای اسراییل در خاورمیانه اتخاذ کند..

طرح ایران در قالب عمل به پیشنهاد مشترک سال با مصر 1974 در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای طرح شد همچنان یک نقشه راه مطمئن برای پایان دان به مسابقات پرهزینه نظامی و تحقق صلح و امنیت پایدار در منطقه است، اساس این طرح را می توان بر منافع ملت ها و پرهیز از جنگ ویرانی استوار ساخت همچنین در راستی آزمایی مقامات آمریکا در اتخاذ مواضع منطقی نسبت به سلاح های کشتار جمعی در منطقه خاورمیانه باید به چگونگی برخورد با اسراییل نگریست. بی شک تغییر رویکرد وپرهیز از سیاست دوگانه نسبت به سلاح های کشتار جمعی؛ تضمین گر صلح و نیز اجرای موفق طرح خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای خواهد بود.

پیام رسایی که از زبان وزیر امور خارجه ایران نیز در سفر منطقه ای هم شنیده شد.


6861518
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» ماه رمضان، ماه مغفرت و برآورده شدن آرزوها و دعاهای انسان است؛ اینکه در این ماه که مهمان خداوند باری تعالی هستیم، از خدا چه بخواهیم، پرسشی است که در این نوشتار با استفاده از آیات و روایات به آن پرداخته شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اگر نمی‌توانید خشم خود را کنترل کنید و‌سر هر مسئله‌ای سریع خشمگین می‌شوید خواندن مطلب زیر را برایتان توصیه می‌کنیم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» با تضعیف شدن قدرت آمریکا در کنترل و دیکته کردن امور جهانی، جهان جدیدی در حال ظهور است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در این خبر به نام و ترتیب سوره‌های قرآن پرداخته‌ایم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تغییر عادات غذایی، کم آبی بدن و گرسنگی ناشی از روزه‌داری ممکن است روی خلق و خوی ما اثر بگذارد و زود عصبانی شویم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۲۸ آبان‌ماه سال گذشته طیف جدیدی از دستاوردهای خود را به نمایش گذاشت.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حل معما‌های ریاضی در کنار گذراندن وقت از جمله بهترین گزینه‌ها برای به چالش کشیدن مغز و تقویت آن محسوب می‌شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حقیقت شب‌قدر منشأ و سرچشمه ولایت و حلقه اتصال بین نبوت و امامت حضرت زهرای‌اطهر (سلام الله علیها) است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» برخورد، شناسایی و دستگیری مالخران از جمله برنامه‌های اصلی پلیس آگاهی فراجا است زیرا بی‌شک مالخران در ایجاد انگیزه سارقان نقش مهمی دارند و به چرخه سرقت دامن می‌زنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های ماه مبارک رمضان برخی از افراد در وعده افطار و سحری زیاده روی می‌کنند و بعد از این ایام دچار چاقی و اضافه وزن می‌شوند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است