گوناگون 17:26 - 10 اسفند 1399

لزوم برنامه ریزی برای رشد روحیه انقلابی و جهادی در حوزه های علمیه

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله اعرافی پیش از ظهر یکشنبه در دیدار مسؤول و کارکنان دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی حوزه‌های علمیه ضمن تسلیت سالروز ارتحال حضرت زینب (سلام الله علیها) و تبریک اعیاد ماه رجب گفت: حضرت زینب (سلام الله علیها) از چهره‌های نادر تاریخ بشریت هستند و شخصیت ایشان از ابعاد گوناگون قابل بررسی است.

وی با توصیف بُعد علمی حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) تصریح کرد: گویاترین توصیف در مقام علمی آن حضرت، فرمایش امام سجاد (علیه السلام)، بعد از خطبه معروف ایشان است که فرمودند «یَا عَمَّة أنتِ بِحَمدِلله عَالِمَة غَیرَ مُعَلّمَة وَ فَهمه غَیر مُفَهّمه» و ریزش دانش الهی از عالم قدس برای اهل بیت (علیهم السلام) ورای دانش اکتسابی است و جایگاه ویژه‌ای دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان مدیریت فوق‌العاده حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) در اوج واقعه بی نظیر عاشورا افزود: حضرات خدیجه، فاطمه و زینب کبری (سلام الله علیهم اجمعین) مدیریت‌های الهام بخشی در بحران‌های تاریخی داشته‌اند و دارا بودن روحیه صبر، استقامت و عدم تسلیم از ویژگی‌های شاخص این سه بانوی بزرگوار بوده است.

آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه عقیله بنی هاشم، اوج شجاعت، مقاومت و توانمندی را در مجلس یزید نشان دادند، گفت: مواضع و بیاناتی که ایشان در مجلس عبیدالله بن زیاد و یزید به نمایش گذاشتند، در طول تاریخ وجود نداشته است و در حقیقت، روح این ظالمان در چنگال حضرت زینب سلام الله علیها قرار داشت و آنها در مقابل این روح بلند، حس شکست را چشیدند.

عضو فقهای شورای نگهبان در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه یک سازمان و نهاد و دستگاه می‌تواند به آسیب‌هایی دچار شود و شناخت این آسیب‌ها و درمان آنها برای ادامه روند آن سازمان حیاتی است، گفت: سازمانی که در جایگاه هدایت جامعه قرار می‌گیرد می‌بایست بیشتر از دیگران نسبت به شناسایی آسیب‌ها و نقاط ضعف خود اهتمام جدی ورزد تا بتواند از همه نهادهای دیگر برتر و پاکیزه‌تر باشد.

وی افزود: دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی حوزه از جایگاهی محوری و حساس برخوردار است و این دفتر از حیث برنامه‌ریزی به مثابه قوه عاقله و متفکره حوزه می‌باشد.

عضو شورای عالی حوزه در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: افرادی که در دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی حوزه فعالیت دارند می‌بایست دارای سعه‌صدر، دانش، مهارت‌های لازم و دقت بالایی باشند تا بتوانند نقش‌های اساسی خود را در اداره حوزه ایفا کنند. افراد این مجموعه نباید به جای افراد دیگر مجموعه فکر کنند بلکه می‌بایست وسیله‌ای جهت تعامل با سایر بخش‌های مدیریتی حوزه بوده و آنان را نیز به تولید طرح و برنامه وادار کنند و در واقع باید نقش مکمل در تفکر و برنامه‌های آنها را ایفا کنند. دفتر برنامه‌ریزی باید مخزنی باشد که همه برنامه‌های بخش‌های مختلف حوزه در آن تجمیع شود و به انسجام برسند تا منظومه‌ای جامع از آنها به دست آید.

آیت الله اعرافی طرح جامع تحولات در حوزه را یک امر واقعی دانست و افزود: این طرح نیاز به تکمیل و تبیین دارد که در این زمینه دچار ضعف‌هایی هستیم و ما باید حوزه را در جایگاهی قرار دهیم که پایگاه اصیل و دانشی در همه قلمروهای علوم و دانش‌های اسلامی داشته باشد که این نقش کلان علمی حوزه در درختواره دانشی آن لحاظ شده است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، رشد روحیه انقلابی و جهادی در حوزه و حضور در عرصه‌های بین‌المللی را از دیگر نقش‌های حوزه برشمرد و گفت: این مسائل در برنامه‌های تحولی حوزه مدنظر قرار داده شده و دفتر برنامه‌ریزی حوزه می‌بایست این نقشه جامع و فلسفه کلی این تحولات را در دستور کار خود قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه کارکرد حوزه‌های علمیه در دو عنوان مهم معنا می‌شود، افزود: اولین عنوان در حوزه‌های علمیه، به معنای مرکز مدیریت کنونی است و دیگر عنوان حوزه به معنای دارنده اندیشه جامعی است که جامعه اسلامی می‌خواهد برای امروز و فردای خود از آن بهره ببرد و قلب تپنده همه سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی و اجتماعی در کشور به شمار آید.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه علم سنجی در حوزه‌های علمیه می‌بایست در برنامه‌ریزی های کلان در نظر گرفته شود گفت: مکانی که باید علوم تولیدی در زمینه علوم اسلامی و علوم انسانی اسلامی را به بوته نقد و سنجش و امتیازدهی بگذارد حوزه‌های علمیه است.

امام جمعه قم افزود: برنامه پنج ساله حوزه‌های علمیه برآمده از چشم‌انداز و منشور حوزه است و باید مورد پیگیری قرار گیرد و این برنامه توانسته است حرکت حوزه را از فضای غبارآلود بیرون آورده و برای آن تعیین مسیر نماید که در این مسیر داشتن تیم قوی، نرم افزارهای خیلی خوب و پیگیری‌های مستمر از ضرورت‌های برنامه پنج ساله حوزه است.

وی تاکید کرد: طرح آمایش حوزه‌های علمیه نیز از مواردی است که باید از سوی دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی حوزه مورد پیگیری قرار گیرد و تکمیل و رتبه بندی واحدهای حوزوی نیز یکی دیگر از موارد مهمی که این دفتر به پیگیری آن بپردازد.


10971108
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است