بین‌الملل 17:29 - 01 آذر 1393
۲/ نویسنده و تحلیلگر آمریکایی در گفت‌وگو با فارس:
کارشناس و تحلیلگر آمریکایی درباره مذاکرات هسته‌ای وین گفت که مذاکره با ایران باید به موفقیت برسد. حتی مأموران اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل توافق دارند که ایران تسلیحات هسته‌ای نمی‌سازد بنابراین این مسئله می‌بایست هرچه سریعتر حل شود.

مذاکرات هسته‌ای باید به موفقیت ختم شود/اروپا به دنبال از سرگیری روابط تجاری با ایران است

در حالی که زمان اندکی تا ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 باقی مانده، گمانه‌زنی‌های متعددی در مورد روند مذاکرات و همچنین سرنوشت این گفت‌وگوها مطرح شده است. به همین بهانه خبرگزاری فارس مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها را با کارشناسان و تحلیلگران مطلع از مسئله هسته‌ای ترتیب داده است، که در سلسله گزارش‌هایی منتشر می‌شود:

پروفسور «کوین برت» کارشناس و تحلیلگر آمریکایی در خصوص مذاکرات کنونی در وین می‌گوید: «مذاکرات هسته‌ای بین گروه 1+5 و ایران باید به موفقیت برسد. حتی مأموران اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل توافق دارند که ایران تسلیحات هسته‌ای نمی‌سازد بنابراین این مسئله می‌بایست هرچه سریعتر حل شود.»

 

وی ادامه داد که تمامی اعضای شرکت‌کننده در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 دلایلی را دارند که طبق آن خواستار موفق شدن مذاکرات هستند. اروپایی‌ها خواستار آن هستند که بتوانند با ایران وارد تجارت شوند. روسیه و چین به طور کلی از حق ایران برای داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حمایت می‌کنند و دولت باراک اوباما (دستکم حزب دموکرات) تمایل دارد عادی‌سازی روابط با ایران را بعنوان بخشی از میراث خود برجای گذارد.

برت در ارتباط با اختلافات موجود در این مذاکرات ادامه داد: «تنها نیروی جدی مخالف توافق با ایران، اسرائیل و عاملان آنها در کشورهای گروه 1+5 به ویژه جمهوری‌خواهان در آمریکا که تحت سلطه صهیونیست‌ها هستند و کنترل کنگره را به دست آورده‌اند، می‌باشند که همین امر چشم‌انداز اوباما برای رسیدن به توافقی که نتانیاهو از آن بسیار ناخشنود است و کنگره آن را تأیید نمی‌کند را دشوار می‌کند. باید صبر کرد و دید که آیا اسرائیل این ابتکار عمل مهم را تقریباً مورد حمایت همه در سطح جهان است، را با مشکل مواجه می‌کند یا خیر.»

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 در حالی روز سه‌شنبه در شهر وین اتریش آغاز شد که طرفین برای رسیدن به توافق جامع تنها تا روز سوم آذر زمان دارند. گفته می‌شود خودداری آمریکا از پذیرش لغو تحریم‌ها، آنطور که در توافق موقت ژنو مطرح شده بود، از جمله اصلی‌ترین موارد مورد اختلاف طرفین است.

پابرجا بودن اختلافات موجب شده تا بسیاری از تحلیلگران مسئله احتمال تمدید گفت‌وگوها را مطرح کنند. از آنجا که در توافق موقتی که در تیر ماه امسال تمدید شد، تنها یک بار امکان تمدید گفت‌وگوها پیش‌بینی شده، هنوز ساز و کار ادامه احتمالی مذاکرات پس از سوم آذر مشخص نیست.


5242745
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی از فرماندهان ارتش صهیونیستی به سربازان خود قول داد که به رفح حمله کرده و همان جنایاتی که در بیمارستان الشفاء مرتکب شدند، در آنجا هم انجام دهند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» حزب‌الله لبنان روز پنجشنبه از حمله موشکی به پایگاه صهیونیستی المالکیه خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک خبرنگار ایرلندی حین سخنرانی اورسولا فون در لاین که حامی نسل‌کشی در غزه است، فریاد زد که او جنایتکار جنگی است و باید دستگیر شود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بلینکن توصیه‌های کارکنان خود برای مجازات واحد‌های نظامی صهیونیستی را که متهم به ارتکاب قتل و تجاوز در کرانه باختری هستند، نادیده می‌گیرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دارایی کابینه رژیم اشغالگر اعلام کرد که پس از طوفان الاقصی دیگر به نهاد‌های امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی اعتماد ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه چین تاکید کرد که آمریکا نباید خود را بالاتر از هر چیز تلقی کند و باید به درخواست جامعه بین المللی پاسخ دهد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» از زمانی‌ که رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطین تاسیس شد، فلسطینی‌ها وجود تهدید‌های آمریکا در تلاش برای عضویت در سازمان ملل هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» اداره توانبخشی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی تایید کرد که از ابتلا حمله ارتش اشغالگر به غزه تاکنون بیش از ۷۰۰۰ هزار سرباز و افسر دچار اختلال روانی شده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سازمان یونیسف تایید کرد از ابتدای شروع جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه تاکنون بیش از ۱۳۸۰۰ کودک به شهادت رسیده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بازتاب‌های حمله ایران در رژیم اشغالگر همچنان ادامه دارد و رسانه‌های صهیونیست عملیات ایران را عملیاتی بی سابقه در جهان تلقی می‌کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است