اجتماعی 11:33 - 01 دی 1393
یک پلنگ سالخورده که در روستای تازه قلعه در خراسان شمالی زنده‌گیری شده بود برای طی مراحل درمانی و بهبود شرایط جسمانی به کلینیک حیات وحش پارک پردیسان منتقل شد.

زنده‌گیری پلنگ در منطقه حفاظت شده/ادامه زندگی پلنگ سالخورده در اسارات

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، سید اصغر مطهری در تشریح روند زنده‌گیری و انتقال این پلنگ گفت: از مرداد ماه امسال در روستای تازه قلعه از توابع شهرستان راز و جرگلان در خراسان شمالی پلنگی بارها با حضور در روستا به چندین سگ محله و همچنین اهالی روستا حمله کرده بود که این امر باعث ایجاد ترس و وحشت در اهالی این روستا و روستاهای اطراف شده بود.

وی افزود: با اطلاع موضوع به محیط زیست استان توسط اهالی و با پیگیری و حضور فعالانه محیط بانان خراسان شمالی و همکاری اهالی بارها این پلنگ با شلیک هوایی و روشن کردن آتش و دود باروت موفق شدند حیوان را از روستا فراری دهند، اما متاسفانه پلنگ دوباره به روستا برمی‌گشت.

به گفته مطهری، اداره کل محیط زیست خراسان شمالی با هماهنگی ستاد سازمان حفاظت محیط زیست، از گروهی که تجربه موفق زنده‌گیری و نصب گردنبند ماهواره‌ای روی پلنگ ها را در پارک ملی تندوره داشتند خواست برای زنده‌گیری این پلنگ اقدام کنند.

وی افزود: این گروه زنده‌گیری پس از حضور در منطقه و تحقیقات محلی و بررسی‌های لازم در سه نقطه تله گذاری کرد که پس از چهار روز کمین این پلنگ به دام افتاد و ما موفق به زنده‌گیری آن شدیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی ادامه داد: با انجام معاینات انجام شده برروی پلنگ توسط گروه دامپزشکی تهران به منطقه مشخص شد پلنگ بیش از 12 سال سن و 60 کیلو وزن دارد و بخشی از دندان‌هایش را از دست داده و مابقی دندان‌هایش نیز سائیده شده است  و لذا مشخص شد علت بازگشت پلنگ به حریم روستا نداشتن دندان مناسب و ناتوانی او در شکار بوده است.

مطهری گفت: محیط زیست خراسان شمالی با هماهنگی ستاد سازمان محیط زیست تصمیم گرفتند باتوجه به اینکه امکان رهاسازی این پلنگ سالخورده در منطقه حفاظت شده دیگری وجود ندارد برای درمان و بهبود شرایط جسمانی آن را به کلینیک حیات وحش پارک پردیسان منتقل کنند تا باقی‌مانده عمر خود را در اسارت بگذراند.

انتهای پیام/

 


5464219
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شفیقی از به تعویق افتادن آزمون استخدامی طرح «شهید زین الدین» خبر داد و گفت: زمان آزمون به ۱۱ خرداد ماه موکول شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور از امدادرسانی نیرو‌های عملیاتی هلال احمر به بیش از ۳ هزار متأثر از سیل و آبگرفتگی خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جوهری از برگزاری دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران به صورت تمام الکترونیک خبر داد و گفت: آموزش‌های لازم به مردم و عوامل اجرایی ارائه خواهد شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بازنشستگی کشوری گفت: حقوق فروردین ماه بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق طبق مصوبه هیات دولت همراه با ۲۰ درصد افزایش، پرداخت می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۳ تهران از آغاز نصب تله‌های فرمونی در راستای مدیریت آفت پوستخوار درختان کاج در بوستان جنگلی سرخه حصار خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: جمهوری اسلامی ایران تجاوز به منافع و امنیت خود را بر نمی‌تابد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: جمهوری اسلامی ایران تجاوز به منافع و امنیت خود را بر نمی‌تابد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نخستین جلسه شورای معاونین فنی و عمرانی مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۳، با محوریت ارائه گزارش عملکرد پل‌های عابر مکانیزه سراسر تهران برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: نرخ کرایه تاکسی‌ها تا پیش از آغاز اردیبهشت ماه و اعلام رسمی سازمان تاکسیرانی، تغییر نمی‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: نرخ کرایه تاکسی‌ها تا پیش از آغاز اردیبهشت ماه و اعلام رسمی سازمان تاکسیرانی، تغییر نمی‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است