سیاسی 07:55 - 02 اردیبهشت 1394
سپاه در هیچ جریان سیاسی و اقتصادی سهم خواهی نمی کند، البته شاید تخلفات فردی باشد ولی در همه انقلاب‌ها این اتفاق‌ها وجود دارد. ولی سپاه نگفته است که من اسلحه به دست گرفته‌ام که این سهم سیاسی را داشته باشم،

سپاه به دنبال نقش آفرینی در بحث‌های فرهنگی است. به کارمندان وزارت نفت بیشتر از سپاه رسیدگی می‌شود. تشکیل سپاه برای این بودکه نظام یک فرزند خلفی نیاز داشت که باید همپای انقلاب رشد می‌کرد. سپاه در هیچ جریان سیاسی و اقتصادی سهم خواهی نمی کند.


به گزارش قانون، بسیاری از ارگان‌ها و نهادهایی بودند که امام خمینی(س) در ابتدای انقلاب اسلامی با توجه به ماهیتی که اوایل انقلاب داشت ،دستور تاسیس آنها را صادر کرد و لی رفته رفته با گذشت زمان آنها از حالت اصلی خود خارج شده و به نوعی رو به افول رفتند.از میان نهادهای تاثیرگذار در اوایل انقلاب این سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که با جدیت و بدون هیچ وقفه ای به کار خود ادامه داد و در بیشتر مواقع، هم از لحاظ اقتصادی و هم امنیتی و سیاسی به کمک نظام آمد.امروز روز تاسیس سپاه است، به همین مناسبت به سراغ یکی از سرداران سپاه رفتیم که هم  در این ارگان و هم  در دفاع مقدس از دلسوزان و تلاشگران نظام بوده است.


سردارحسن رستگار پناه، جانشین مرکز مطالعات و امنیت پایدار ملی ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با قانون از روند شکل‌گیری سپاه از زمان تاسیس تا به امروز سخن گفت. رستگار پناه اعتقاد دارد سپاه هیچگاه از نظام سهم خواهی نکرد و فرزند خلف این انقلاب است.متن گفت‌وگو را در زیر می خوانید:


  ابتدا برای نسل‌های جوان توضیح دهید که چه فرآیندی به شکل‌گیری سپاه پاسداران منجر شد؟


سپاه همزمان با انقلاب متولد شد و این انقلاب در بستری از زمان و مکان به وجود آمد که وقوع آن مورد پیش‌بینی نبود. ولی رهبری و شکل دهنده این انقلاب که امام(س) بود از سال ۴۲ مبارزات خود را شروع کرد. امام(س) برای این انقلاب، تفکر و مربیان شکل گیری این تفکر را تشکیل داد و می‌گفت باید عناصری را تربیت کرد که شکل دهنده انقلاب باشند. سال ۴۲ بستر عمومی جامعه این آمادگی را نداشت و امام(س) بیش از 20 سال روی شاکله انقلاب کار کرد و تلاش خود را از حوزه‌ها آغاز کرد. شاید جوانی در سال ۵۶ و ۵۵ هیچ تصویری از امام(س) نداشت ولی تفکر ایشان به عنوان تفکر بر‌تر از طرف او پذیرفته شده بود. در آن روزها هر کسی که قصد ورود به صحنه سیاسی را داشت باید از تفکر و ایدئولوژی مارکسیسم اعلام وجود می‌کرد تا یک نیروی انقلابی و بر‌تر تلقی می‌شد. ولی امام(س) با شرایط آن روز‌ها فرا‌تر از آن اندیشه فرهنگ اسلامی را با بیانی خیلی ساده و همه پسند ارائه داد. امام با‌شناختی که از جامعه و فرهنگ ایرانی ‌داشت، می‌دانست که مردم منتظر یک حرکت هستند و با این روند کار خود را شروع کرد. پیام آوران امام(س) در نقاط مختلف جامعه حضور داشتند. جوانان مسلمان و معتقد که دغدغه فکری‌شان پیاده شدن احکام الهی و اسلام بود در این انقلاب شرکت کردند و به مجرد اینکه انقلاب پیروز می شود، امام یک خط مشی مشخصی را برای اداره انقلاب بیان می‌کند و ارکان حاکمیتی نظام را انسجام،راه‌اندازی و پیش می‌برد. امام در ۱۲ فروردین سال ۵۸ ساختار انقلاب را تعیین می‌کند و اولین رکنی که بعد از رفراندوم شکل می‌دهد سپاه است.تشکیل سپاه برای این بودکه نظام یک فرزند خلفی نیاز داشت که باید همپای انقلاب رشد می‌کرد.


  چه کسانی در شکل گیری سپاه نقش داشتند؟


تمامی نیرو‌های انقلابی و معتقد به راه امام(س) در شهر‌های مختلف، هسته‌های اولیه حمایت از انقلاب را شکل می‌دهند. سپاه در اول قرار نبود فقط مسلحانه از انقلاب دفاع کند و این به مبنای فکری امام(س) بر می‌گردد.


  با حضور کمیته و ارتش چه نیازی به تاسیس سپاه بود؟


 امام(س)سپاه را برای حفاظت از انقلاب شکل می‌دهد و نمی گوید که شما مسلح باشید و اسلحه در دست بگیرید ولی معتقدبود باید از ارکان انقلاب محافظت شود. امام(س) می‌دانست دشمنانی هستند که بدون حضور سپاه با این انقلاب برخورد می‌کنند. در آن زمان دلیلی نداشت گرو‌ه هایی که یک سری خواسته دارند برای بیان ایده‌ها و نظرهای خود دست به سلاح ببرند و باید سر میز گفت‌و‌گو می‌نشستند وآنچه را که مردم و جامعه می‌خواستند اجرا می‌کردند. ولی جریان‌های سیاسی که به دنبال سهم خواهی از انقلاب بودند، به مبارزه مسلحانه پرداختند ولی سپاه برای سهم خواهی نیامد.


  اما سپاه علیه آنها اقدام مسلحانه کرد؟


سپاه در بسیاری از مشکلات قبل از اینکه دست به سلاح ببرد گفت‌و‌گو می‌کرد ولی دشمنان کنار نمی‌آیند و پاسداران را می‌کشند. سپاه به دشمنان می‌گفت باید سلاح را زمین بگذارند ولی آن‌ها گوش شنوا نداشتند.


  چه کسانی با شکل گیری سپاه مخالف بودند؟


دفاع از انقلاب سبب برخورد با سپاه می‌شود و برخورد با سپاه برخورد با انقلاب است چرا که برخی سپاه را مانع رسیدن به منافع خود می‌دیدند. خون شهدا سبب رشد و بالندگی سپاه شد و این موفقیت روز افزون سپاه برای دشمنان و مخالفان انقلاب خوشایند نبود.یک موضوع دیگر که سبب می شد معاندان از سپاه دل خوشی نداشته باشند مردمی بودن و با مردم زیستن سپاه بود.


  به نظر شما وقایع سیاسی چند سال اخیر میان مردم و  سپاه فاصله نینداخت؟


خیر، این‌گونه نیست. عملیات روانی دشمن شرایط تخریب سازمانی سپاه را شروع می‌کند و به این نتیجه می رسد که اگر سپاه را تخریب کند راحت تر به اهدافش می‌رسد و برای همین اقدام به شایعه سازی جدایی سپاه از بدنه مردم می کند.اگر رسانه‌های بیگانه و ضد نظام را تحلیل محتوا کنید بعد از حمله به امام(س)، انقلاب و رهبری نوک تیز انتقاد‌ها و حملات به سمت سپاه است. آیا سپاه جدای از مردم است؟ خیر؛ سپاه متشکل از فرزندان همین مردم است و سهم خواهی و منافعی ندارد.


  برخی معتقدند سپاه برای تلاش هایی که در انقلاب کرده است، انتظار‌های ویژه ای دارد،چه پاسخی به این ادعا‌ها باید داد؟


سپاه در هیچ جریان سیاسی و اقتصادی سهم خواهی نمی کند، البته شاید تخلفات فردی باشد ولی در همه انقلاب‌ها این اتفاق‌ها وجود دارد. ولی سپاه نگفته است که من اسلحه به دست گرفته‌ام که این سهم سیاسی را داشته باشم، تعداد نماینده و وزیر خاص را داشته باشم و این در حالی است که متولیان انقلاب‌ها در جهان سهم خاص خود را می‌گیرند.‌
برخی می‌گویند سپاه می‌خواهد کودتا کند و این درست نیست زیرا سپاه جایگاه خود را در حکومت دارد و نیاز به این مباحث ندارد.


   رابطه سپاه با دولت یازدهم چگونه است،آیا اختلافی در این میان وجود دارد؟


خیر، این بحث‌هایی که مطرح می‌شود هم کار دشمنان انقلاب است و آن‌ها سعی دارند مشکلات جزئی را بزرگ کنند. سیستم‌های عملیات روانی غرب و معاندان نظام یک هدف کلی را دنبال می‌کنند تا نظام را با چالش‌های مختلف در افکار عمومی معرفی کنند.دشمن خیلی هنرمندانه با ما برخورد می‌کند ولی سپاه پاسداران‌ همان دیدگاه امام(س) را دنبال می‌کند و یک سازمان انقلابی به صورت فراجناحی گسترش اندیشه‌های انقلاب را به پیش می‌برد. 


  سپاه این روزها که نیازی به سلاح در دست گرفتن نیست چگونه در خدمت نظام است؟


سپاه امسال با سپاه سال ۵۷ متفاوت شده است و به دنبال روش‌های صحیح و بهتر برای حفظ ارزش‌های انقلاب می گردد.سپاه به دنبال نقش آفرینی در بحث‌های فرهنگی است.


  برخی می‌گویند سپاه بیش از سایر ارگان‌ها مورد حمایت  حکومت است. این سخنان  درست است؟ 


این گونه نیست و بیگانگان قصد القای این سخن را دارند. به کارمندان وزارت نفت بیشتر از سپاه رسیدگی می‌شود و این گونه اظهارات برای تخریب سپاه است. سپاه هر کجا که نیاز‌های انقلاب بود وارد میدان شد واین روز‌ها در عرصه سازندگی که امکان اجرا آن توسط دیگران نیست، خدمت می کند. سپاه یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های خصوصی است که بیشترین مطالبات مالی را از دولت و شهرداری دارد.


  دلیل ماندگاری و قدرتمند شدن سپاه چیست؟


سپاه با نگاه راهبردی به مسائل سازندگی و فرهنگی کشور می‌نگرد و این امر باعث بالندگی و ماندگاری آن شده است. هیچ سازمانی پویایی سپاه را ندارد و اگر اجازه گسترش سازمانی سپاه را می‌دادند، بیشتر جوانان مرکز رشد و تعالی خود را سپاه می‌دیدند و به سمت آن می آمدند. سپاه فضا را برای مدیران خود گسترده‌ و این نیز یکی دیگر از دلایل بالندگی است. از سویی هر کجا نیروهای سپاه پست‌های مدیریتی را بر عهده گرفته‌اند سبب تحول شده‌اند وصد‌ها نفر از مدیران سپاه در ارگان‌ها و نهاد‌های دیگر با مدیریت انقلابی خود سبب رشد و بالندگی شدند.



6240598
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نمازگزاران تهرانی پس از اقامه نماز جمعه این هفته برای قدردانی از دفاع مشروع سپاه و نیرو‌های مسلح و ابراز انزجار از جنایات رژیم صهیونیستی راهپیمایی کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار شریف از دستور فرمانده کل سپاه برای ادامه حضور یگان‌های امدادی و استانی سپاه برای امدادرسانی به مردم سیل زده تا بازگشت شرایط عادی خبر داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حاج علی اکبری گفت: اگر صهیونیست‌ها  وارد ماجراجوی جدید شوند سیلی که خواهند خورد قابل مقایسه با چیزی که دریافت کردند نخواهد بود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرلشکر حیدری گفت: رژیم صهیونیستی باید بداند اگر دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر تنبیه خواهد شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» باهنر درباره الزام وحدت در مجلس دوازدهم توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب گفت: به تازگی برخی مسؤولان به دلیل کار‌های بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر دریافت کرده‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می‌برد، گفت: اگر اسرائیل خطا کند، پاسخ فوری، قاطع و پشیمان‌کننده حداکثری خواهیم داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، خبر منتشر شده درباره تشکیل جلسه اضطراری این شورا را تکذیب کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مهمانپرست گفت: جلسه شورای امنیت دستاورد بزرگی برای کشور ما و شکست مهمی برای صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها بود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» موشک‌ها و پهپاد‌هایی که از ایران به سمت سرزمین‌های اشغالی حرکت و در ادامه اصابت کرد، بزرگترین عملیات پهپادی جهان را به نام ایران ثبت کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است