علمی فناوری 12:59 - 07 شهریور 1394
با تلاش پژوهشگران دانشگاهی محقق شد
پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف روشی را توسعه داده‌اند که می‌توانند بیماری آپنه-برادیکاردی را که تشخیص فوری آن از اهمیت بالایی برخوردار است، با استفاده از تغییرات ضربان قلب به سرعت تشخیص دهند.

تشخیص فوری یک بیماری خطرناک در نوزادان نارس از روی سیگنال‌های قلبی

به گزارش سرویس علمی ایسنا، ایست تنفسی طولانی مدت به همراه افت در نرخ ضربان قلب، بیماری است که درصد زیادی از نوزادان نارس به آن مبتلا می‌شوند. این بیماری که به آپنه-برادیکاردی موسوم است، حدود نیمی از نوزادانی که در دوره 30 تا 31 هفتگی جنینی متولد شده و حدود سه چهارم نوزادانی که بین 22 تا 27 هفتگی متولد می‌شوند را مبتلا می‌کند که به دنبال آن میزان جذب اکسیژن و در نتیجه فعالیت سلول‌های مربوط به بافتهای مهم بدن از جمله مغز کاهش یافته و تکرار آن مانعی در برابر رشد سیستم عصبی نوزاد است که می‌تواند منجر به ضعف و یا فلج حرکتی دائمی شده و یا حتی زمینه مرگ ناگهانی در بسیاری از نوزادان را فراهم آورد. به همین دلیل نوزادان نارس در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان ( NICU ) تحت مانیتورینگ دائمی قلبی و تنفسی قرار می‌گیرند تا سیگنال‌های قلبی و تنفسی آنها به منظور تشخیص هرچه سریعتر علائم گویای وقوع آپنه-برادیکاردی ثبت شود.

اهمیت سرعت در تشخیص رویداد آپنه-برادیکاردی به دلیل عملیاتی است که لازم است هر چه سریعتر و به دنبال اعلام خطر نمایشگر توسط پرستار مراقب انجام شود که شامل به حرکت در آوردن نوزاد، برای تنفس مجدد و یا قرار دادن ماسک تنفس و یا نهایتاً لوله‌گذاری تنفسی است. این تأخیر زمانی تا واکنش برای پرستار طولانی به نظر می‌رسد.

بر اساس آمارها حدود هفت درصد از نوزادان به صورت نارس به دنیا می‌آیند و پردازش سیگنال‌های قلبی از روش‌هایی است که برای تشخیص زودهنگام این بیماری در جهان به کار می‌رود، به همین دلیل پژوهشگران همواره برای توسعه این روش در حال تحقیق هستند.

سمیرا مسعودی که به راهنمایی دکتر محمدباقر شمس‌اللهی، طی انجام پروژه پایان‌نامه خود به این موضوع پرداخته است، در پایان‌نامه خود روش انجام کار را بدین صورت معرفی می‌کند: در این پروژه سری‌های زمانی حاوی اطلاعات مبتنی بر رخداد آپنه-برادیکاردی از سیگنال‌های قلبی، استخراج و روش‌های کلاسیک و مبتنی بر مدل مخفی مارکوف بر اساس این سری‌های زمانی، پیاده سازی و مقایسه شده‌اند. علاوه بر آن در این تحقیق، اثر استفاده از داده‌ها بصورت مجزا و چندبعدی در الگوریتم‌های مدل مخفی مارکوف و مدل مخفی نیمه مارکوف و همین‌طور با در نظرگرفتن برهمکنش بین داده‌ها در الگوریتم مدل مخفی مارکوف کوپلاژ شده مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، در این طرح داده‌های ثبت شده‌ مربوط به سیگنال‌های قلبی تعدادی نوزاد در بیمارستان دانشگاه«رن» فرانسه مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام


6973720
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: امسال بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی که در «دانشگاه لستر» ابداع شده است، در آزمایش‌ها توانست ضربان قلب نشان‌دهنده آریتمی بطنی را با موفقیت تشخیص دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نیک فرجام گفت: سیستم هوشمند گلخانه مستقل در مناطق مختلف گلخانه و یا به صورت یکپارچه با سیستم مرکزی جهت پایش و کنترل پارامترهای مختلف به کار گرفته می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت مایکروسافت قابلیت جدیدی را تحت عنوان ترجمه هوشمند پیام‌ها در مکالمات Microsoft Teams معرفی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است