فرهنگی‌هنری 14:43 - 02 بهمن 1398

پاسخی علمی از نقدم بر آثار صادق هدایت دریافت نکردم

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه تلویزیونی «شب روایت» با حضور محمدرضا سرشار نویسنده و منتقد سه‌شنبه‌شب اول بهمن از شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

ابتدای این‌برنامه محمدمهدی شیخ صراف به‌عنوان مجری درباره اهمیت قصه‌گویی و اینکه چرا کاری مثل قصه‌های ظهرجمعه پس از ۲۴ سال متوقف می‌شود، به بیان سخنانی پرداخت که سرشار در ادامه گفت: بنده بعد از ۲۴سال گویندگی در این برنامه استعفا دادم  و تا انتهای سال ۹۵ پنج گوینده این‌برنامه عوض شدند. از سال ۹۶ تاکنون هم تکرار برنامه‌های قبلی بنده پخش شده است. اما در مورد اهمیت قصه‌گویی نمی‌توانیم بگوییم اهمیت قصه‌گویی کم شده است. بلکه بعد از تعدد شبکه های تلویزیونی و فضای مجازی، مخاطبان رادیو کمتر شده‌اند. یا کسانی از رادیو استفاده می‌کنند که به تلویزیون دسترسی ندارند.

وی افزود: مردم روی برنامه قصه‌گویی حساب باز می‌کنند و نمی‌خواهند گوینده‌ای که در رادیو قصه‌گویی می‌کند، در جاهای دیگر گویندگی کند. چون شان قصه‌گویی بالاتر از هر چیزی است. اما به طور کل ما مردم شفاهی هستیم. مردم ترجیح می‌دهند قصه‌ها را بشنوند تا ببینند.

این‌نویسنده در ادامه درباره دغدغه اصلی خود گفت:‌ دغدغه اصلی من نوشتن است و از یک‌جایی به بعد، احساس کردم معلوم نیست چه‌قدر زنده باشم. بنابراین کارهای پراکنده را کنار گذاشتم و سعی کردم فقط بنویسم.

سرشار در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره نقدهای ادبی‌اش گفت: ما ملت تعارف و مجامله هستیم؛ کسی را که دروغ نمی‌گوید و آنچه را که می‌بیند می‌گوید، بی‌رحم می‌دانیم. در جوامعی مثل جامعه ما شجاعت یک اصل مهم و گمشده در امر نقد است. نقدهای من نقدهای مستدل‌اند؛ از اثر به طریق استقرا مطالب را جمع بندی می‌کند و به نتیجه می‌رسند. کسی که می‌گوید نقدی تند است باید تعریف خودش را از نقد تند بگوید. برای مثال فرض کنید ۶۷سال همه نویسندگان، کسی مثل صادق هدایت را یک ابر نویسنده تصور می‌کردند و مردم را فریب می‌دادند اما در سال ۱۳۸۵ بنده نقدی نوشتم بر اثار صادق هدایت؛ که تا الان هیچ پاسخ علمی‌ای به آن داده نشده است. نقد من عمدتا نقد ساختار است اما نهایتا به درون‌مایه می‌رسم. هنر دینی، هنر درون‌مایه‌محور است که معنایش این نیست ساختار را نادیده می‌گیریم.

وی در ادامه گفت: منتقد به دو طیف کمک می‌کند. اول از همه به نویسنده خدمت می‌کند و دوم اینکه وقتی اثری نقد می‌شود، منتقد، آن اثر را در تاریخ ادبیات تثبیت می‌کند. افرادی بعد از ما پیدا می‌شوند و می‌خواهند تاریخ ادبیات دوره ما را بنویسند. هیچ‌کس نمی‌آید تمام کتاب‌های دوره ما را بخواند. بنابراین مبنای تاریخ ادبیات همین نقدهایی‌ست که نوشته می‌شوند. وقتی نقد می‌نویسید خیلی‌سخت‌پسند می‌شوید. اما درنقد «جنایات ومکافات» داستایوفسکی  یا «جنگ و صلح» تولستوی آن وجد و شوق را در من می‌بینید.

این‌نویسنده در پایان درمورد کتاب خود با نام «آنک آن یتیم نظر کرده» و چاپ جدید آن گفت: از سال ۷۳ تا ۷۶، من دو جلد کتاب «آنک آن یتیم نظر کرده»‌ را نوشتم و بعد از آن می‌خواستم دوره کوتاهی استراحت کنم. هربار توفیق نوشتن جلد جدید کتاب پیدا نمی‌شد اما به گفته مقام معظم رهبری که از من خواسته بودند این کار را ادامه بدهم، باید کار را به سرانجام می‌رساندم تا اینکه امسال نگارش آن را شروع کردم و چند روز پیش هم نسخه‌اش نهایی شد که بناست به‌زودی به چاپ برسد.


10357416
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از شگفتی سفر به پاکستان، سریلانکا و استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور صحبت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه پخش خود را در شبکه نمایش از سر می‌گیرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است