استانی 10:59 - 25 بهمن 1394
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:
‌عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در بیشتر موارد با افزایش سن ‌سردردهای میگرنی یا به طور کلی از بین می‌روند یا کاهش چشمگیری پیدا می‌کنند.

سردردهای میگرنی با افزایش سن کاهش می‌یابد

علی شعیبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، اظهار کرد:در 80 درصد موارد با افزایش سن ‌سردردهای میگرنی یا به طور کلی از بین می‌روند یا کاهش چشمگیری پیدا می‌کنند؛ به همین دلیل بیماری میگرن در 70 درصد از زنان پس از یائسگی یا به طور کامل از بین می‌رود یا اینکه تخفیف پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: البته بیماری میگرن حدود 10 تا 20 درصد افراد ممکن است تا آخر عمر نیز ادامه پیدا کند.

شعیبی در خصوص مصرف مسکن‌ها، اظهار کرد: افرادی که در هفته یک بار و در ماه بیش از چهار بار سردرد نمی‌شوند می‌توانند از انواع مسکن‌ها استفاده کنند، اما مشکل اصلی وقتی پیش می‌آید که افراد به مصرف روزانه مسکن‌ها عادت می‌کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مصرف روزانه مسکن از بدترین کارها است، افزود: این کار علاوه بر اینکه برای کلیه، معده و قسمت‌های مختلف بدن عارضه ایجاد می‌کند در طولانی‌مدت موجب تشدید سردرد می‌شود.

شعیبی با بیان اینکه یک نوع از سردردها، سردرد ناشی از اضافه مصرف کردن مسکن‌هاست، اضافه کرد: راهکار مناسب برای افراد مراجعه به پزشک متخصص مغز و اعصاب است تا داروهای پیشگیری از حملات سردرد تجویز شود.

وی افزود: افرادی که بیشتر از چهار بار در ماه سردرد نمی‌شوند نیاز به مراجعه دائم به پزشک ندارند، اما هنگامی که تعداد حملات سردرد بیشتر می‌شود باید متخصص داروهایی را به صورت پیشگیرانه تجویز کند و بیمار هر روز یا هر شب آنها را مصرف کند.

استفاده از قرص‌های ضد بارداری موجب تشدید میگرن می‌شود

شعیبی با بیان اینکه سردرد میگرنی بیشتر در افراد جوان و به خصوص زنان جوان دیده می‌شود، عنوان کرد: معمولا در این سن زنان بارور هستند و ممکن است از قرص‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنند در حالی که استفاده از قرص‌های پیشگیری از بارداری از عوامل اصلی است که موجب تشدید سردرد میگرنی می‌شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل توصیه می‌شود افراد میگرنی فقط با دستور متخصص زنان از این قرص‌ها استفاده کنند.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه علت دقیق شیوع بیماری میگرن در زنان نسبت به مردان مشخص نیست، اظهار کرد: عوامل هورمونی در سردرد نقش دارند، استروژن که یک هورمون زنانه است نیز موجب تشدید سردرد می‌شود، شاید علت شایع بودن میگرن در زنان همین عامل باشد، اما نمی‌توان در این زمینه نظر قطعی داد.

شیوع میگرن در زنان دو برابر مردان است

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه میگرن در زنان حدود دو برابر بیشتر از مردان دیده می‌شود، اظهار کرد: ‌میگرین از شایع‌ترین سردردهایی است که حدود 20 درصد از زنان و 10 درصد از مردان را در طول زندگی‌ گرفتار می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: این بیماری در افراد جوان و در دهه دوم و سوم زندگی افراد بیشتر مشاهده می‌شود، همچنین در بیشتر موارد شروع بیماری قبل از چهل سالگی است.

علت دقیق بیماری میگرن مشخص نیست

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه علت دقیق بروز بیماری میگرن مشخص نیست، گفت: این که چه عاملی موجب می‌شود عده‌ای از افراد مبتلا به میگرن بشوند و عده‌ای دچار این بیماری نشوند مشخص نیست، اما عوامل تشدیدکننده و تخفیف‌دهنده بیماری شناسایی شده است.

شعیبی بیماری میگرن را خوش‌خیم توصیف کرد و گفت: بیماری میگرن کشنده نیست، اما به دلیل اینکه یک سردرد متوسط تا شدید است، موجب می‌شود افراد روزهای زیادی را به دلیل این بیماری از دست بدهند و روند کاری آنان دچار اختلال شود به همین دلیل پیشگیری و درمان این بیماری بسیار اهمیت دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه سردردهای میگرنی حدود سه تا 72 ساعت طول می‌کشند، خاطرنشان کرد: سردرد میگرنی معمولا از یک طرف سر شروع شده و به ترتیب تمام سر را فرا می‌گیرد، همچنین می‌تواند حالت ضربان‌دار داشته باشد؛ میگرن گاهی همراه با حالت تهوع است و منجر به استفراغ فرد می‌شود.

شعیبی گفت: در میگرن معمولا نور هراسی و اجتناب از سر و صدا نیز وجود دارد؛ افراد اظهار می‌کنند که نور و سر و صدا موجب بدتر شدن سردرد می‌شود و به همین دلیل می‌خواهند در جای تاریک و ساکت باشند.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: بیماری میگرن دو نوع اصلی شایع و کلاسیک دارد، حدود 80 درصد از افراد دچار بیماری میگرن شایع می‌شوند و شیوع میگرن کلاسیک حدود 20 درصد است.

وی در خصوص تفاوت میگرن شایع و کلاسیک، خاطرنشان کرد: در میگرن کلاسیک معمولا افراد پیش از دچار شدن به سردرد متوجه می‌شوند که قرار است سردرد آنان بروز کند و معمولا نوری به صورت جرقه جلوی چشم بیماران نمایان می‌شود.

شعیبی با اشاره به اینکه افراد میگرنی می‌توانند تعداد و شدت حملات را کاهش دهند، در خصوص عوامل تشدیدکننده این بیماری، گفت: کم‌خوابی یا پرخوابی، استرس، ‌گرسنگی، استفاده از موادغذایی خاص مانند غذاهای مانده به خصوص پنیر مانده، غذای کنسرو شده، فست‌فود‌ها،‌ ترشیجات‌ و ... می‌توانند موجب افزایش سردرد باشند.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: گاهی فعالیت‌های ورزشی نیز منجر به تشدید سردرد می‌شوند، همچنین در زنان در زمان آغاز دوران قاعدگی ممکن است سردرد شدید ‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مدت درمان بیماری میگرن حدود 6 تا 9 ماه است و فرد در این مدت باید به صورت دوره‌ای به پزشک مراجعه کند.

شعیبی افزود: سردرد 70 درصد از افراد با گذراندن این دوره 9 ماهه به طور کلی از بین می‌رود یا کاهش چشمگیری پیدا می‌کند؛ حدود 30 درصد از بیماران نیاز به مراجعه دوره‌ای به طور مکرر به پزشک دارند.

انتهای پیام


7681926
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است