بین‌الملل 14:45 - 01 شهریور 1393
چند روزی از کشته شدن خبرنگار آمریکایی بدست داعش گذشته اما همچنان خبرهای جدیدی در مورد نحوه انجام عملیات شکست خورده نیروهای آمریکایی برای نجات جان این خبرنگار منتشر می شود که خواندن آنها اطلاعات جدیدی در مورد نحوه آرایش نیروها و تاکتیک های نظامی ارائه می دهد.

روایتی از اولین نبرد زمینی آمریکا با داعش

کشته شدن «جیمز فولی» بدست داعش موجب شد تا مقامات مختلفی در آمریکا در خصوص آن موضع بگیرند و در این میان پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) اعلام کرد که عملیات نیروهای ویژه برای نجات این خبرنگار شکست خورده است.

این عملیات در چه تاریخی و چگونه انجام شده بود؟

رویترز در این رابطه می نویسد: در نیمه شب چهارم جولای بیش از 20 نفر از نیروهای ویژه «کماندوهای نیروی دلتا» که تا بن دندان مسلح بوده و تجهیزات پیشرفته نظامی نیز همراه داشتند با استفاده از بالگردهای شاهین سیاه عازم سوریه شده و در شهر «آکریشی» که شهر کوچکی در نزدیکی «رقه» در سوریه است، فرود آمدند.

البته آنها پیش از فرودآمدن یک عملیات مهم را انجام داده و هدفی استراتژیک را منهدم کرده بودند. این هدف استراتژیک پایگاه موشکی داعش بود که برای هدف قرار دادن بالگردها آماده شده بود و در آن دست کم سه موشک مخصوص برای هدف قرار دادن هواپیما وجود داشت. این پایگاه موشکی یکی از مهمترین پایگاه های داعش در رقه بوده و یکی از عواملی بود که قدرت این گروه ها را در برابر سایر گروه ها افزایش می داد.

رویترز برای آنکه به این گزارش خود اعتبار بیشتری بدهد به سراغ تروریست های حاضر در سوریه نیز رفته و از آنها در مورد این عملیات سوال کرده که آنها نیز حمله کماندویی به سایت موشکی داعش در رقه را تائید کرده اند.

در این میان فردی به نام «ابوابراهیم الراکوایی» از رهبران گروه های شورشی سوری به رویترز گفت: ما شاهد این حمله بودیم و مطالبی را در مورد آن در فیسبوک و سایر شبکه های اجتماعی منتشر کردیم.

وی در مورد این حمله می گوید: حمله بعد از نیمه شب رخ داد. بالگردها در ابتدا موشک های ضد هوایی را منهدم کردند و سپس نیروهای ویژه از این بالگردها پیاده شدند.

این افراد بعد از بیرون پریدن از بالگردها جاده اصلی منتهی به رقه را مسدود کرده و به سمت زندانی که گمان می رفت که گروگان های آمریکایی از جمله جیمز فولی در آن نگهداری می شوند حرکت کردند. اما آنها بعد از حمله به این زندان متوجه شدند که فولی در آن مکان نیست. کماندوهای آمریکایی سپس پایگاهی را که این زندان در آن قرار داشت و به نام «بن لادن» رهبر سابق القاعده، شناخته می شد به آتش کشیدند.

به گفته روستائیانی که در نزدیکی این محل زندگی می کنند پایگاه به آتش کشیده شد و نیروهای داعش نیز در این حمله کشته شدند.

دولت آمریکا در مورد قربانیان این حمله می گوید: تعداد زیادی از اعضای داعش در این عملیات کشته شده و یک نظامی آمریکایی نیز زمانیکه بالگردها مورد حمله قرار گرفتند مجروح شد. این عملیات با مجوز باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا و بر اساس اطلاعاتی که سازمان های جاسوسی در مورد گروگان ها تهیه کرده بودند، انجام شد.

این عملیات که البته به هدف خود نرسید اولین درگیری مستقیم امریکا با داعش و نخستین عملیات زمینی آمریکا در خاک سوریه از زمان آغاز بحران این کشور محسوب می شود.

به نوشته رویترز شکست نیروهای ویژه آمریکایی در این عملیات به خوبی بیانگر ناقص بودن اطلاعات آمریکا در مورد داعش و به عبارت دیگر ناتوانی اطلاعاتی آمریکا در مورد گروه های تروریستی است.

در این رابطه یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت: فکر می کردیم اطلاعات خوبی در دست داریم و دلیل کافی نیز برای انجام این عملیات وجود داشت.

رویترز در ادامه می نویسد: اما داعش پیش از انجام این عملیات احساس خطر کرده و اقدام به جابجا کردن گروگان ها نموده بود. دلیل آن این بود که آمریکا در شهر «انتاکیه» ترکیه شروع به پرس و جو و جمع آوری اطلاعات در میان افراد و گروه هایی کرده بود که به سوریه رفت و آمد دارند و جزئیات این عملیات جمع آوری اطلاعات در اختیار داعش قرار گرفته بود.

رامی عبدالرحمان، موسس گروه ناظر حقوق بشری سوریه، که با افراد و گروه های زیادی در این کشور در ارتباط است در مورد علت شکست این عملیات می گوید: داعش از طریق یکی از نیروهای نزدیک به خود مطلع شد که آمریکا به زودی عملیاتی را در منطقه انجام خواهد داد از همین رو آنها اقدام به تغییر مواضع خود و جابجا کردن گروگان ها نمودند.

هر چند رویترز در گزارش خود اعلام کرده که این عملیات توسط بالگرد انجام شده اما ساکنان مناطق اطراف محل انجام آن می گویند که در شب چهارم جولای علاوه بر صدای بالگرد صدای هواپیما نیز شنیده اند.

اما در مورد وضعیت روزنامه نگاران دربند داعش، کیمته دفاع از روزنامه نگاران که یک نهاد غیر دولتی امریکایی است، اعلام کرد: بیش از 10 خبرنگار توسط داعش به گروگان گرفته شده اند. این خبرنگاران سوری و غیرسوری هستند و در میان آنها دست کم یک شهروند آمریکایی به نام «استیون سوتلاف» وجود دارد. در پایان تصویر ویدیوئی که هفته گذشته توسط داعش در مورد سربدن جمیز فولی منتشر شد، تصاویری از سوتلاف نیز دیده می شد.

شکست آمریکا در نجات دادن جان این خبرنگار، و کشته شدن وی توسط یک عضو داعش که بررسی های انجام شده نشان می دهد قاتل از تروریست های انگلیسی نقل مکان کرده به سوریه است موجب شده تا کشورهای غربی به شدت نگران تحرکات این گروه شوند بطوریکه مقامات مختلف اروپایی خواستار همکاری با کشورهای منطقه از جمله ایران برای مقابله این پدیده شده اند.(مهر)


4542398
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنا به اعلام منابع محلی، یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه سقوط کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که ترس از خشونت داخلی، میل شهروندان آمریکا را به زندگی در کشور دیگری افزایش داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کمیته تحقیقات فدرال روسیه از دستیابی به شواهدی از نقش داشتن اوکراین در حمله مرگبار اخیر در مسکو خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه مصر در دیدار با وزیر مشاور انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا از لندن خواست تا کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون سوریه از حملات موشکی رژیم صهیونیستی به اطراف شهر دمشق پایتخت این کشور خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) با اشاره به شرایط وخیم نوار غزه تأکید کرد که خوابیدن در این منطقه مانند دراز کشیدن در تابوت است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت امور خارجه لبنان اعلام کرد به هیأت نمایندگی این کشور در سازمان ملل متحد دستور داده تا از رژیم صهیونیستی به دلیل حمله به نیرو‌های امدادرسان لبنانی شکایت کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل جهت «افزایش اختیارات متخصصان ناظر بر تحریم‌های کره شمالی به مدت یک سال» را وتو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه های محلی گزارش دادند که نیروهای امنیتی تاجیکستان تمامی بستگان یکی از عوامل حمله تروریستی به مجتمع «کروکوس» را دستگیر کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است