اقتصادی 21:45 - 31 شهریور 1396
۲ قرارداد جداگانه تأمین مالی پروژه‌های اقتصادی ایران به ارزش ۱.۵میلیارد یورو بین اوبربانک اتریش و دانسکه دانمارک در روزهای پنجشنبه و جمعه به امضا رسید.

به گزارش بانک مرکزی، قرارداد یک میلیارد یورویی بین ۱۴بانک ایرانی با «اوبر بانک» اتریش با حضور سیداحمد عراقچی، معاون ارزی بانک مرکزی و محمد خزاعی، رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری خارجی ایران به امضا رسید که براساس آن منابع بانک اتریشی برای تأمین مالی پروژه‌های عمرانی و تولیدی‌ بخش خصوصی و دولتی که مجوزهای لازم را طی مراحل قانونی در داخل کشور اخذ کرده‌اند، تخصیص خواهد یافت. خبر دیگر اینکه معاون ارزی بانک مرکزی با مدیر مؤسسه بیمه صادراتی اتریش (اوکابه) و مدیران برخی از بانک‌های بزرگ این کشور دیدار و درباره گسترش روابط بانکی گفت‌وگو و رایزنی کرد.

همچنین قرارداد ۵۰۰ میلیون یورویی بین ۱۰ بانک ایرانی با «دانسکه بانک» دانمارک به امضا رسید و بانک‌های کشاورزی، ملت، پاسارگاد، سپه، پارسیان، سامان، تجارت، ملی ایران، صنعت و معدن و اقتصاد نوین با «دانسکه بانک» دانمارک همکاری خواهند کرد.

هیأت اعزامی ایران همچنین با رئیس‌کل بانک‌های مرکزی و وزیر اقتصاد اتریش بر سر توسعه روابط بانکی با ایران مذاکره کردند. به گزارش همشهری، 2قرارداد امضا شده با اتریش و دانمارک، نخستین قراردادهای تأمین مالی از منابع بانکی اروپایی در دوران پسابرجام به شمار می‌رود.

پیش از این ایران 2قرارداد جداگانه با کره‌جنوبی و چین امضا کرده بود. به گزارش شادا، محمد خزاعی معاون وزیر اقتصاد در حاشیه امضای این قراردادهای مهم با تشریح توافقات مالی اخیر و گسترش همکاری‌های سیستم بانکی کشورمان با بانک‌ها و اگزیم بانک‌های دنیا، تبلیغات و تهدیدات سخیف مقامات آمریکا و هم‌پیمانانشان را در روند رو به گسترش همکاری‌های اقتصادی و سیاسی کشورمان با نقاط مختلف جهان، بی‌اثر دانسته و با اشاره به توافقات اخیر با کشورهای بزرگ آسیایی و اروپایی، آن‌را نشانه عزم جدی ایران بر گسترش تعاملات بین‌المللی دانست.

ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی هم دیروز در نشست رؤسای کل و مقامات پولی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی (oic) تأکید کرد: پس از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه1+5 و اجرای برجام، ایران اقدامات مؤثری را در جهت افزایش روابط مالی بین‌المللی انجام داده که نتایج آن به‌صورت افزایش روابط کارگزاری بانکی با تعداد زیادی از بانک‌های اروپایی و سایر نقاط جهان و انعقاد قرارداد‌های تأمین مالی با کشورهای مختلف نمود داشته و سعی شده تا از طریق بهبود فضای کسب و کار زمینه بهتری برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور فراهم شود.

به گفته وی، ایران طی 2دهه آینده ظرفیت جذب بیش از ۳۵۰۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را داراست که با توسعه بازارهای مالی و همگرایی این بازارها، فرصت‌های ارزشمندی برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی و منطقه‌ای برای کسب ارزش افزوده و سود سرشار اقتصادی فراهم شده است.

  • گسترش روابط بانکی با پاکستان و ترکیه

رئیس کل بانک مرکزی در دیدار با روسای بانک های مرکزی ترکیه و پاکستان از برگزاری نشست مشترک بانکی میان ایران و ترکیه پیش از سفر رئیس جمهور آن کشور به ایران خبر داد. در این دیدار به پیشنهاد ولی‌الله سیف مقرر شد پیش از سفر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در مهرماه سال جاری، نشست بانکی ویژه‌ای میان بانک مرکزی دو طرف و با حضور بانک های منتخب 2 کشور برگزار شود که این پیشنهاد با استقبال معاون نخست وزیر ترکیه مواجه شد.

همچنین در نشست ویژه روسای کل بانک مرکزی ایران و ترکیه توافق شد تا نشست فوری کارگروه بانکی باحضور 2 بانک مرکزی و نیز نمایندگان ۵ بانک ایرانی و ۳ بانک تراز اول دولتی ترکیه برگزار شود. سیف در دیدار با همتای پاکستانی خود توافق کردند استفاده از ارزهای محلی نهایتاً تا 2 هفته دیگر عملیاتی شود.


9431062
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ده هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های در دست احداث اضافه شد و تاکنون اقداماتی موثر در خصوص اخذ و ابلاغ مصوبات و صدور مجوز‌های مرتبط با ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است