سیاسی 00:06 - 17 اردیبهشت 1394
منافع غرب در خرید نفت از ایران است و کمپانی های غربی اشتهای زیادی برای تجارت با ایران دارند، تهران نیز برای بهبود وضعیت اقتصادی خود به دنبال این است تا سرمایه گذاری های خارجی در ایران از سر گرفته شود.

جهان به ایران چشم دوخته است/ برخی تحریم‌ها باقی می‌ماند

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، پایگاه خبری "کوارتز" (Quartz) در گزارشی با عنوان "ایران بعد از تحریم ها به کشوری پر رونق از لحاظ پتروشیمی تبدیل خواهد شد" نوشت: «در حالی که مذاکره کنندگان در مورد برنامه هسته ای ایران همچنان در حال مذاکره هستند، کمپانی های نفتی آمریکا و اروپا چشم به ایران دوخته اند تا در صورت رفع تحریم ها، با سازمان های نفتی ایران قراردادهای کلان و پرسود ببندند.»

 

این پایگاه آمریکایی نوشت: «در صورتی که تحریم ها کاهش یابد، این امر باعث خواهد شد تا تکنولوژی و تجهیزات ایران در زمینه تولید نفت ارتقا یافته و در این صورت، ایران می تواند تولیدات نفتی خود از افزایش دهد.

 

ایران با وجود اینکه چهارمین دارنده بزرگ ذخایر نفتی و دومین کشور بزرگ ذخایر گازی می باشد، بهترین موقعیت برای مبادلات تجاری است. این در حالی است که این کشور در زمینه درآمدهای نفتی به شدت به این امر نیاز دارد و آماده عقد قراردادهای بزرگ است.

 

ایران به خاطر تحریم ها، چند وقتی است که از سرمایه گذاری های خارجی محروم شده است، اما رفع تحریم ها می تواند ایران را به سرعت به یکی از فروشندگان بزرگ نفتی تبدیل کند.»

 

 

این پایگاه خبری در ادامه افزود: «کمپانی های نفتی آمریکا، از دهه 1940 نفت ایران را خریده اند، و بعد از جنگ جهانی دوم نیز ایران نفت زیادی را به آمریکا می فروخت. بعد از انقلاب سال 1979 نیز ایران روزانه 700 هزار بشکه نفت به آمریکا صادر می کرد و در اواخر دهه 1970 این کمپانی های آمریکایی بودند که 457 میلیون دلار در صنعت نفت ایران سرمایه گذاری کرده بودند. این روند در سال های بعد نیز ادامه داشت و حتی بیشتر هم شد تا اینکه در سال 2011 و سال 2012 آمریکا و اروپا با اعمال تحریم های سخت علیه ایران، باعث کاهش چشمگیر صادرات نفت ایران شدند. اما در سال 2013 نیز دوباره از تحریم ها کاسته شد و ایران توانست صادرات نفت خود را تا حدی افزایش دهد.»

 

کوارتز در ادامه افزود: «کاملا مشخص است که منافع غرب در خرید نفت از ایران است و کمپانی های غربی اشتهای زیادی برای تجارت با ایران دارند، تهران نیز برای بهبود وضعیت اقتصادی خود به دنبال این است تا سرمایه گذاری های خارجی در ایران از سر گرفته شود.»

 

این پایگاه آمریکایی با تکرار ادعاهای واهی مقامات آمریکایی علیه کشورمان مبنی بر حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر می نتویسد: «در حالی که مذاکرات هسته ای به احتمال زیاد باعث بهتر شدن روابط ایران و آمریکا شده و تا حدودی نیز از تحریم های ایران کاسته شده است، اما به نظر نمی رسد که واشنگتن تمامی تحریم ها علیه ایران را تا زمانی که ایران دست از حمایت های خود از تروریست بردارد و به نقض حقوق بشری در ایران پایان دهد، متوقف کند.

 

بازگشت ایران به بازار نفتی جهان، تاثیرات زیاد دیگری هم خواهد داشت، عرضه نفت ایران باعث تغییر قیمت نفتی خواهد شد و بسیاری از کشورهای آسیایی مانند ژاپن و چین نفت بسیار بیشتری را از ایران خریداری خواهند کرد. باید گفت برخی از کشورها برنده در این زمینه خواهند بود زیرا با خرید نفت ایران، توسعه خوبی در اقتصاد خود خواهند داد.»

 

 

این سایت در ادامه، بازنده اصلی رفع تحریم ایران و عرضه بیشتر نفت ایران را معرفی می کند و نوشت: «اولین بازنده رفع تحریم های ایران، تولید کنندگان نفتی منطقه خواهند بود، زیرا همسایگان منطقه ای ایران، با رقابت سختی در بازار جهانی روبرو می شوند، دومین بازنده این موضوع کشورهایی هستند که تاکنون از ایران نفت را با قیمت ارزانتری می خریدند و ایران بخاطر تحریم ها به آنها تخفیف می داده که با رفع تحریم ها، مشتری های ایران نیز زیاد شده و دیگر خبری از این نوع تخفیف ها نخواهد بود.»

 

 

این سایت آمریکایی در پایان نوشت: «حتی اگر هم از تحریم ها کاسته شود، روابط بین آمریکا و واشنگتن همچنان غیرعادی باقی خواهد ماند و برخی از تحریم ها علیه ایران پابرجا می ماند، زیرا آمریکا بجز برنامه هسته ای ایران در مسائل دیگری نیز با ایران اختلاف نظر دارد.

 

به هر حال باید گفت ایران بازی کننده بسیار بزرگی است و جهان نیز به شدت گرسنه منابع انرژی هستند. در خلیج فارس نیز سواحل زیادی وجود دارد و نفت زیادی را می توان از این منطقه عبور داد و به نظر می رسد که با رفع تحریم ها، اوضاع ایران بسیار تغییر کند.»

 

 

 

 


6328560
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه‌های امروز به موضوعاتی نظیر حمله ادعایی رژیم صهیونیستی به اصفهان با استفاده از ریز پرنده‌ها پرداختند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عملیات وعده صادق دستاورد‌ها و ابعاد مختلفی دارد که رژیم صهیونیستی را به نابودی نزدیک‌تر کرده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه توضیحاتی را درباره حادثه امنیتی امروز در محل کنسولگری کشورمان در پاریس ارائه داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» بروجردی گفت: ‌نکته مهم این است که الگو انتخاب شده در عملیات وعده صادق الگوی ابر قدرتی بود. ما اعلام کردیم که در بالاترین سطح می‌زنیم و همین کار را هم کردیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در دیدار با همتای الجزایری خود بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط دو کشور در تمام سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین اجرایی شدن توافقات فی‌ما‌بین تاکید داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نشست امیرعبداللهیان با سفرای کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در محل سازمان ملل متحد برگزار شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیرعبداللهیان در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان، گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند؛ در حالی که ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارت مالی و جانی در بر ن...
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایمن الصفدی گفت: اردن مصمم است که در تحولات غزه، آسمان این کشور مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است