فرهنگی‌هنری 02:22 - 01 مهر 1397
سیدعلی میرافضلی عنوان کرد
سیدعلی میرافضلی در بررسی میزان بازشناسی واقعه عاشورا در شعرهای آیینی امروز می‌گوید: با وجود این‌که در دو، سه دهه اخیر الگوهای خوبی در خلق شعر آیینی داشته‌ایم اما امروزه گرایش عمده شاعران ما اظهار ارادت و مرثیه‌گویی‌ است و کمتر با روح تشیع سر و کار دارند و بیشتر به مرثیه‌خوانی بسنده می‌کنند.

کمرنگ شدن روح تشیع در شعر آیینی

این شاعر در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر بی‌توجهی شاعران به روح تشیع ادامه داد: عمدتا حرکت شاعران جوان ما به این سمت بوده و جشنواره‌ها هم آن‌ها را به این سمت ترغیب کرده‌اند و یک اقبال عمومی کاذب نیز در پشت این حرکت وجود دارد.

او افزود: ما باید روح معنوی مذهب را به‌طور نامحسوس در شعر بیاوریم و شعرهایی هم موفق بوده‌اند که توانسته‌اند این کار را انجام دهند و از مفهوم معنوی مذهب در زبان شعر و همچنین از خلاقیت و نوآوری استفاده کنند؛ اما کارهایی که شنیده‌ایم عمدتا کارهایی‌ هستند که با سطح ظاهری تشیع کار دارند و تا حدودی سطحی هستند.

میرافضلی با بیان این‌که ما در چند دهه اخیر الگوهای خوبی در شعر آیینی داریم گفت: بیش از هزار سال است که ما شعر آیینی داریم اما بعد از پیروزی انقلاب نگاه متفاوتی به آن شده و از طرفی امکانات شعر فارسی هم با توجه به شعر نوین فارسی سبب شده تا مجموعه‌ها و آثار متفاوتی را در این حوزه ببینیم که از نمونه‌های شاخص آن می‌توان به «گنجشک و جبرئیل» سیدحسن حسینی اشاره کرد.

این شاعر درباره شعرهایی که در قالب مداحی شنیده می‌شود بیان کرد: عموما شعرهایی که در مداحی‌های جدید و عزاداری‌ها شنیده می‌شوند فاقد آن کیفیت هنری بالا هستند، در آن‌ها نوآوری وجود ندارد و قدرت ادبی پایینی دارند، حتی بینش خاصی هم نسبت به موضوع به مخاطب نمی‌دهند. عموما اشعار مذهبی که در قالب نوحه‌سرایی درمی‌آیند به این شکل هستند اما مداحانی هم هستند که با شاعران آیینی خوبی کار می‌کنند و کارهای متفاوتی را هم عرضه می‌کنند.

این شاعر و منتقد در حالی که جریان غالب استفاده از شعرهای آیینی در نوحه‌سرایی‌ها را عمدتا شعرهای آماده یا اینترنت دانست گفت: استفاده از شعرهای آماده سبب شده است تا نوحه‌سرایانی که از شعر فارسی شناخت کافی ندارند شعر را تغییر دهند تا با ریتم‌شان همساز شود، اما وزن و قافیه را خراب می‌کنند و از بین می‌برند.

انتهای پیام


9915551
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است