استانی 13:46 - 08 آذر 1394
استاندار سیستان و بلوچستان در جلسه بررسی راهکارهای بهبود معیشت روستاییان، محور توسعه را روستا و نقش روستائیان عنوان کرد و افزود: بخش روستا نیازمند نگاه خاص است و در نگاه اول در برنامه ششم و در سایر برنامه‌ریزی‌ها نقش روستا را باید بسیار قوی ببینیم.

سیستان‌وبلوچستان دارنده 6553 روستا

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، هاشمی ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان با داشتن 6553 روستا 11 تا 12درصد از آمار روستاهای کشور را به خود اختصاص داده است وعلاوه بر این وسعت استان و پراکنش روستاها، توسعه را محدود می‌سازد.

استاندار گفت: با وجودی که در قانون اساسی کارجمعی و تعاون جایگاه رفیعی دارد و اعتقاد به مشارکت است، ولی در عمل نتوانسته‌ایم روحیه مشارکت‌جویی را در جامعه جابیندازیم.

وی تصریح کرد: اگر به کار جمعی و تعاون بپردازیم، بستر رویش احزاب بزرگ در جامعه فراهم می‌شود.

استاندار تأکید کرد: خردجمعی را باید اساس توسعه سازیم و این موضوع نیازمند ظرفیت‌سازی در بین جامعه است.

وی گفت: هم‌چنین با توجه به مرز و مرزدار بودن استان انتظار است توسعه روستاهای استان با نگاه ویژه مدنظر قرار گیرد.

وی بر تغییر در مدیریت توسعه روستا و بازنگری و تحول در نوع نگاه تأکید کرد و افزود: جابجایی جمعیت روستاها و هم‌چنین تغییر در سطح آگاهی و بالاتر رفتن سطح سواد، خشکسالی‌های شکننده و تهدیدات حاصل از سوء رفتارهای مرزی، تغییر در نوع مدیریت توسعه روستا را ایجاب می‌کند که در غیر این صورت حاشیه‌نشینی در شهرها و تحمل هزینه‌های سنگین حاشیه‌نشینی را منتج می‌شود.

هاشمی ظرفیت‌های استان را در بخش‌های مختلف برشمرد و افزود: استان ظرفیت‌های بسیار غنی در بخش شیلات، معدن، پرورش شتر، تولید خرما و فرآورده‌های آن و صنایع دستی دارد که متأسفانه نگاه ما به این فرصت‌های استان ضعیف است.

هاشمی گفت: طی رایزنی‌های بسیار سخت با مقامات کشوری توانستیم مجوز خروج دام زنده از استان را بگیریم.

وی تأکید کرد: اکنون با کسب مجوز گردش دام به شعاع 100 کیلومتر، ظرفیتی ایجاد شده که تمام پرواربندی‌های استان می‌توانند با پرورش دام بومی منطقه از این فرصت استفاده کنند، لذا باید به گونه‌ای فعال برخورد کنید که هیچ دامداری در سطح استان خالی از دام نباشد.

استاندار هم‌چنین بر استفاده از ظرفیت استان در بخش پرورش شتر تأکید کرد و افزود: استان سیستان و بلوچستان در بخش تولید شتر باید به قطب کشور تبدیل شود.

هاشمی ادامه داد: زیرساخت لازم برای پرورش شتر باید مورد توجه قرار بگیرد و دو منطقه نصرت آباد و دلگان باید به عنوان مناطق فعال در این بخش وارد شوند.

*عکس تزیینی است.

انتهای پیام


7444454
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است