بین‌الملل 02:15 - 07 شهریور 1393
خبرنگار فارس در دمشق گزارش می‌دهد
تصریحات وزیر خارجه سوریه بر این نکته تاکید داشت که دمشق درب‌هایش را به‌روی تشکیل ائتلاف بین‌المللی مبارزه با گروه تکفیری «داعش» گشوده است و اگر آمریکا بر ادامه مواضع گذشته خود در قبال سوریه پافشاری کند، جایی در این ائتلاف ندارد.

دمشق درب‌هایش را به‌روی تشکیل ائتلاف بین‌المللی مبارزه با «داعش» گشوده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، اگر کنفرانس مطبوعاتی «ولید المعلم»، وزیر خارجه سوریه به معنای گشودن باب همکاری و هماهنگی برای مبارزه با گروه تکفیری «داعش» به طور خاص و تروریسم منطقه‌ای به طور عام است، بر کسی پوشیده نیست که این امر دال بر شکل‌گیری ائتلافی بین المللی برای مبارزه با این پدیده است.

پس از نزدیکی داعش به مرزهای اربیل، منطقه‌ای که منافع بزرگ آمریکا در آن نهفته است، واشنگتن خود را مجبور یافت تا به دنبال راه‌هایی برای مقابله با این خطر باشد، حتی اگر در این راه لازم باشد، باب همکاری با نوک پیکان مبارزه با تروریسم در منطقه یعنی دولت سوریه را بگشاید و اگر در این راه تاکنون از هرگونه همکاری با دمشق اجتناب و بالعکس تا جای ممکن به این تروریسم کمک می‌کرد، اکنون شرایط به گونه‌ای است که بر آن تحمیل می‌کند، برای پایان دادن به مهمترین و بزرگ‌ترین خطر جهان، داعش، به دنبال راه حل‌های منطقی سیاسی و تحرک برای خلاصی یافتن از این خطر باشد، خطری که وزیر خارجه سوریه در سخنرانی‌اش از آن به عنوان خطرناک‌تر از القاعده و طالبان یاد کرده بود.

کنفرانس وزیر خارجه سوریه درست است که باب همکاری را گشود، اما در عین حال باب نقض تمامیت ارضی سوریه را بست، بابی که واشنگتن در پوشش مقابله با داعش تلاش دارد، آن را در سوریه دنبال کند و این موضوعی بود که معلم هنگام سخن گفتن از توانمندی‌های منظومه پدافند هوایی سوریه به طور خاص بر آن تاکید کرد و این تصریحاتی بی‌سابقه از سوی یک مقام مسئول سوری بود، چراکه دمشق طی 4 سال اخیر همواره تلاش داشت، از این طیف اظهارات جز در زمان ضرورت استفاده نکند.

درعین حال تاکید وزیر خارجه سوریه بر توانمندی منظومه پدافند هوایی این کشور بیانگر هماهنگی و ارتباط مستمر دمشق با هم پیمانان خویش در خصوص استفاده از منظومه پدافند هوایی پیشرفته است که پیشتر دمشق بر نوع «اس 300» آن دست یافته بود. تا معلم به این طریق بار دیگر بر هماهنگی روزانه و بیش از پیش طرف‌های محور مقاومت با یکدیگر تاکید کند.

در نتیجه واشنگتن دیگر همچون سابق توان تصمیم گیری به تنهایی در عرصه منطقه‌ای را ندارد، اگرچه پیشتر تلاش کرد، با متوسل شدن به بهانه‌ای تحت عنوان سلاح‌های شیمیایی سوریه، دستاویزی برای دخالت نظامی در سوریه بیابد.

پس از همه آنچه گذشت، هم اکنون تنها گزینه پیش رو تشکیل ائتلافی بین المللی برای مبارزه با داعش است، اگرچه چنین ائتلافی با توجه به رفتارهای غرب نمی‌تواند، مورد اعتماد سوری‌ها باشد، اما منافع مشترکی این دو محور را در این امر می‌تواند، به یکدیگر نزدیک کند.

آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و روسها، همه نگرانی خود از داعش را ابراز می‌کنند و یکی از دلایل این مدعا تصریحات وزیر دفاع آمریکاست که گفته بود، «ما با خطری مواجه هستیم که مشابه آن را ندیده بودیم»، این سخن تا حدود زیادی با گفته وزیر خارجه سوریه مطابقت دارد که درباره خطر داعش گفته بود، خطر داعش از القاعده و طالبان نیز بیشتر است.

این درحالی است که نباید فراموش کرد، آمریکا همچون اردن و عربستان پیش زمینه‌های بسیاری برای رشد و نمو این گروه تکفیری را دارد و این بدین معناست که خطر داعش محدود به منطقه نیست، بلکه سراسر عرصه بین المللی را تهدید می‌کند.

به همین دلیل وزیر خارجه سوریه با جرات اعلام کرد که کشور متبوعش هم اکنون مرکز و کانون ائتلاف بین المللی برای مبارزه با داعش است و بهصراحت گفت که همکاری و هماهنگی در این راه نباید تمامیت ارضی و استقلال سوریه را نقض و اقدام در این راه باید جدی باشد، در غیر این صورت بازتاب‌های این امر دامان همه را خواهد گرفت.

به همین دلیل است که در حال حاضر قدرت‌های جهانی هم اکنون مجبور به همکاری با دمشق هستند و دولت آمریکا باید بداند که زمان لجاجت و ادامه مواضع گذشته، در کنار خواسته مبارزه با تروریسم نیست که به تهدیدی جدی برای غرب تبدیل شده است.


4590038
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از رئیس دانشگاه کلمبیا خواست در صورتی که نتواند اعتراضات حامی فلسطین را در این دانشگاه متوقف کند، استعفا دهد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» صد‌ها شهرک‌نشین با حمایت پلیس رژیم صهیونیستی در سومین روز عید پسح خود به مسجدالاقصی یورش بردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی مقام سابق فرانسوی فاش کرد از ابتدای جنگ اوکراین ۷۵ نیروی فرانسوی کشته، زخمی یا به پاریس بازگردانده شده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» اتحاد آلبا خواستار آتش بس فوری در نوار غزه و پایان دادن به اقدامات نسل کشی، جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت علیه فلسطینیان شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا در حمایت از مردم غزه و توقف جنگ علیه آن به دانشگاه‌ها کشیده شده و پلیس با دانشجویان در تعدادی از دانشگاه‌ها درگیر است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده یگان ویژه اشباح در ارتش صهیونیستی بطور ناگهانی از سمت خود استعفا داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» تعدادی از دانش آموزان پایتخت آمریکا به دلیل مخالفت مدیر خود با برگزاری مراسم حمایت از فلسطین، از او شکایت کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سفیر روسیه در آمریکا اعلام کرد وعده‌های اوکراین برای استفاده نکردن از تسلیحات آمریکایی علیه روسیه مضحک است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، سیاست‌های دوگانه آمریکا در منطقه و جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان را چالش بزرگ برای دیپلماسی اسلام‌آباد دانست و افزود: تهران و پکن شرکای معتمد ما در منطقه هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام دولت نجات ملی یمن مورد حمایت انصارالله بامداد پنجشنبه گفت: آمریکا و انگلیس از مقابله با حملات ارتش یمن ناتوان هستند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است