گوناگون 22:27 - 31 تیر 1397
همشهری آنلاین پارلمان شیشه‌ای
محمود مولایی-خبرنگار:یکی از رویکردهای مهم در شهرداری و شورای شهر تهران موضوع شفافیت در این سازمان است.

گفت‌وگوی همشهری با بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران

اعضای شورای پنجم شهر از ابتدای فعالیت خود در ساختمان بهشت پیگیر این موضوع بودند و اکنون در ابتدای کار قرار دارند. بهاره آروین، یکی از اعضای شورای شهر تهران به‌عنوان رئیس کمیته شفافیت درباره روند فعالیت این حوزه در گفت‌وگو با همشهری توضیح داده‌است.

  • به‌عنوان رئیس کمیته شفافیت، رویکرد شورای شهر تهران در مورد شفافیت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شفافیت و برقراری دسترسی عمومی به اطلاعات از اولویت‌های شورای پنجم بوده و تاکنون، هم اقدامات متعددی در این زمینه انجام شده و هم مصوباتی به تصویب رسیده‌است. ازجمله اقدامات شورای پنجم در حوزه شفافیت برقراری دسترسی عمومی به دستور جلسات و ضمائم آن، گزارش‌های ارائه شده در صحن علنی و متن صورت‌جلسات در پرتال شوراست.

ازجمله ویژگی‌های متمایز موارد منتشر شده این است که در متن صورت‌جلسات آرای نمایندگان و اعضای شورا به تفکیک موافقین و مخالفین در هر بند دستور جلسه قید شده‌است که این اقدام برای اولین‌بار است که در سطح کشور انجام شده ‌است.

  • در مورد شفافیت چه کاری انجام شده تا موکلان‌تان احساس کنند شفاف‌سازی صورت گرفته است؟

از اقداماتی که در سطح شهرداری تهران و مدیریت شهری پیگیری شده، وب‌سایت شفافیت است که تاکنون موارد مهمی روی آن منتشر شده است. ازجمله مهم‌ترین موارد، انتشار عمومی اطلاعات قراردادهای بالای یک میلیارد تومان شهرداری تهران است. از ویژگی‌های مهم این وب‌سایت آنلاین بودن اطلاعات است،

به این معنا که به محض ثبت قرارداد، بلافاصله اطلاعات آن به‌صورت خودکار روی وب‌سایت شفاف منتشر می‌شود و در دسترس عمومی قرار می‌گیرد. این مهم‌ترین اتفاق است که در وب‌سایت‌های مشابه دیگر دستگاه‌ها رخ نداده است بدین‌معناکه معمولا اطلاعات این وب‌سایت‌ها به‌صورت آف‌لاین ثبت می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود که پس از مدتی، این وب‌سایت‌ها به‌صورت غیرفعال درآیند و اطلاعات منتشر شده روی آنها روزآمد نباشد، اما در وب سایت شفافیت، اطلاعات بدون دستکاری و به‌صورت خودکار و همزمان با انعقاد هر قرارداد منتشر می‌شود.

  • سامانه شفافیت در مورد لایحه بودجه شهرداری چگونه عمل کرده است؟

انتشار لایحه بودجه شهرداری تهران در قالب فایل اکسل نیز از دیگر اقداماتی است که برای نخستین بار در کشور انجام شده‌است. البته پیش از این متنی از لوایح بودجه منتشر می‌شد، اما بودجه به‌صورت فایل اکسل که به‌صورت جزئی بودجه را مشخص کرده و تمام جزئیات در آن آمده، وجود نداشت. این فایل به متخصصین کمک می‌کند، تا اطلاعات جزئی بودجه را در دست داشته باشند و بتوانند آن‌را تحلیل کنند تا در نهایت به سیاستگذاران در شورای شهر تهران در سیاستگذاری مناسب در زمینه بودجه حوزه‌های مختلف یاری بدهند.

از دیگر اقداماتی که در حوزه شفافیت پیگیری شده‌است تصویب طرح انجام الکترونیکی و اعلان عمومی معاملات شهرداری تهران است که ارتقای سامانه قراردادهاست؛ به‌گونه‌ای که انواع معاملات را در بر بگیرد. از جمله، مزایده‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، موافقتنامه‌ها و تفاهنامه‌ها.

این مصوبه در تاریخ اول خرداد سال‌جاری به تصویب رسید و مقرر شد ظرف مدت یک ماه، برنامه‌ریزی و زمانبندی اجرای این مصوبه در شهرداری‌ تهران و واحدهای تابعه در سقف زمانی 9ماهه ارائه شود. ازجمله مواردی که در دست پیگیری است، طرح یک‌فوریتی «مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران» است که یک فوریت آن در هفته گذشته در شورای شهر تصویب شد و امیدواریم به‌زودی در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار گیرد و به صحن علنی بیاید. همچنین انتشار عمومی اطلاعات سامانه شهرسازی است که در قالب طرحی در کمیته شفافیت در حال تدوین است و امیدواریم به‌زودی به صحن شورا ارائه شود.

  • اگر قرار باشد به فعالیت‌های شورا در موضوع شفافیت نمره دهید، از 20نمره چه نمره‌ای به عملکرد شورا می‌دهید؟

در مجموع این اقدامات و مصوباتی که شورای پنجم داشته، من بالاترین نمره را از منظر شفافیت به شورای پنجم می‌دهم. تصور می‌کنم که شورای پنجم و شهرداری تهران در دوره جدید می‌توانند الگوی شفافیت برای دیگر نهادها در ایران باشند. خوشبختانه این گفتمان، گفتمان فراگیری است و در سطح دولت هم شاهد اقدامات بسیار مناسبی هستیم و امید می‌رود این الگو‌سازی‌ بتواند برای دیگر شوراهای شهر کشور شکل بگیرد و شاهد اقدامات مشابهی در دیگر شوراها و شهرداری‌های کشور باشیم.


9850347
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است