علمی فناوری 11:53 - 01 اردیبهشت 1394
یک لوله تلسکوپی که به اسکن ریه‌ها برای سرطان می‌پردازد، می‌تواند زمان تشخیص بیماری را از چندین روز به 30 دقیقه کاهش دهد.

تشخیص سریع سرطان ریه با دستگاه تلسکوپی

به گزارش سرویس علمی ایسنا، هنگامی که فرد مشکوک به سرطان ریه می‌شود، برای اطمینان از تشخیص باید چندین آزمایش را انجام داده و حتی تحت عمل جراحی قرار بگیرد که اغلب زمان زیادی پیش از آغاز درمان نجات‌بخش تلف می‌شود.

اکنون پزشکان بنیاد خدمات درمانی بیمارستان‌های کالج دانشگاهی لندن توانسته‌اند درمان حیاتی سریع‌تری را با استفاده از یک رویکرد منفرد آغاز کنند. این روش حتی به آن‌ها اجازه می‌دهد فورا نوع و شدت سرطان را ارزیابی کنند.

یک لوله منعطف به عرض انگشت موسوم به سونوگرافی اندوبرونشی (EBUS) که با کمک فراصوت به تعیین سلول‌های سرطانی در غدد لنفاوی سینه می‌پردازد، به پزشکان اجازه می‌دهد که درون ریه‌ها را مشاهده کره و از آن‌ها نمونه‌برداری کنند.

این روش شامل ارسال لوله EBUS به درون گلو بوده که با یک دوربین کوچک تعبیه شده درون آن هدایت می‌شود. یک اسکنر فراصوت که به انتهای لوله متصل است، به اسکن محیط داخل ریه پرداخته و همزمان یک سوزن از آن نمونه‌برداری می‌کند.

یافته‌های یک کارآزمایی سه ساله در بیمارستان‌های کالج دانشگاهی لندن نشان داده که این روش باعث کاهش چشمگیر زمان تشخیص از زمان ورود بیمار به بیمارستان تا تصمیم‌گیری در مورد بهترین درمان شده است. بیمارانی که از روش EBUS استفاده می‌کنند، بطور میانگین 14 روز تا تصمیم‌گیری نهایی منتظر می‌مانند که این زمان در روش‌های رایج، 29 روز است.

همچنین بیمارانی که از EBUS استفاده می‌کنند، علاوه بر دریافت سریعتر درمان، مدت بیشتری زنده می‌مانند.

تحقیقات نشان داد که این بیماران تا 503 روز پس از تشخیص زنده ماندند که در مقایسه، افرادی که ارزیابی آن‌ها توسط روش‌های سنتی‌تر انجام شده بود، تنها 312 روز زنده می‌ماندند. این امر احتمالا بخاطر این واقعیت است که EBUS به شکل دقیق‌تری به تشخیص نوع سرطان پرداخته و در نتیجه، درمان بهتری ارائه می‌کند.

تشخیص سرطان ریه کاری چالش‌برانگیز است؛ اسکن‌های پرتوی ایکس همیشه واضح نیستند، زیرا تشخیص بین سرطان و دیگر بیماری‌های ریه سخت است. در شیوه سنتی، باید از ریه نمونه‌برداری شود تا وجود سرطان در ریه بیمار قطعی شود، اما دستیابی به نمونه بافت می‌تواند سخت باشد، زیرا سرطان ریه اغلب به غدد لنفاوی در سینه سرایت می‌کند که دسترسی به آن‌ها سخت است و فرد باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

به دلیل این تاخیرها ممکن است سلامت بسیاری از بیماران سرطانی به خطر بیافتد، زیرا آن‌ها دیرتر از زمان مورد نیاز، درمان‌های نجات‌بخش مانند شیمی‌درمانی را آغاز می‌کنند. در مقابل درمان EBUS به پزشکان اجازه می‌دهد تا مستقیما به نای و لوله‌های تنفسی نگاه کرده و همزمان، اسکنر فراصوت به بررسی غدد لنفاوی در مرکز قفسه سینه برای وجود سرطان بپردازد.

انتهای پیام


6235871
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مریخ‌نورد «کنجکاوی» ناسا ردپای گاز متان را در سیاره سرخ یافته و دانشمندان را یک گام به کشف حیات بیگانه نزدیک‌تر کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشجویان به منظور حمایت از کودکان و مادران غزه، نمایشگاهی از آثار هنری خود را با مضمون مقاومت و فلسطین در دانشگاه الزهرا برپا کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش با تاکید بر امنیت و سلامت کامل کنکور سراسری، از عدم قطعی اینترنت در حوزه‌های امتحانی خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت:برای نخستین بار در کشورمان اعضای یک بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی، به بیماران نیازمند عضو اهدا شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» قیمت کتاب‌های درسی در پایه تحصیلی اول ابتدایی ۷۱ هزار تومان است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی گفت: طب ایرانی می‌تواند زمینه توریسم درمانی به کشور باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مایکروسافت نسخه‌ی جدید هوش مصنوعی سبک‌ خود را به نام Phi-3 Mini معرفی کرد. Phi-3 Mini اولین مدل از سه مدل کوچکی محسوب می‌شود که مایکروسافت رونمایی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات با اشاره به سه بار ارایه درخواست رفع فیلترینگ گوگل پلی به کارگروه تشخیص مصادیق مجرمانه، اظهار امیدواری کرد که با همراهی اعضا در جلسه هفته آینده رفع فیلتر صورت گیرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: هیچ مانع قانونی برای ثبت نام دانشجو معلمان در طرح تأمین مسکن فرهنگیان وجود ندارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است