استانی 19:32 - 10 اسفند 1395
مسئول کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین:
قزوین-مسئول کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین گفت:مساجد بهترین مکان تربیت معنوی جوانان است و امسال ۴۸۲ میلیون تومان برای اجرای برنامه های فرهنگی در کانون های مساجد استان هزینه شده است.

مسجد بهترین مکان برای تربیت معنوی جوانان است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی رمضانی روز سه شنبه به مناسبت بیست و چهارمین سالروز تاسیس کانونهای فرهنگی و هنری مساجد در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان گفت: مسجد عظیم ترین پایگاه معنوی و میهمان سرای حضرت کریم است و به عنوان محل عبادت می تواند نقش مهمی در تربیت گروههای مختلف جامعه داشته باشد.

رمضانی بیان کرد: مسجد جای خردمندان، خانه برکت و معنویت، مکان مناجات دردمندان و سرزمین برآورده شدن حاجات و مجلس شورای مسلمانان محسوب می شود و اگر به جایگاه مساجد توجه جدی کنیم بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی کم می شود.

وی بیان کرد: کانون های مساجد تاکنون توانسته اند با فعالیتهای هنری و معنوی خود اقدامات ارزشمندی را به ثبت برسانند و در بخش های پژوهشی، تولید نشریات، برنامه های هنری، حضور در فضای مجازی موثر عمل کنند.

مسئول کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان قزوین یادآورشد: فعالیت کانونها در مناطق دورافتاده روستایی و محروم دستاوردهای بسیار خوبی داشته است و خوشبختانه با شناسایی ظرفیت های مساجد در شهرستانها برای فعال سازی کانون در همه بخشهای استان اقدام کرده ایم.

وی اضافه کرد:برای گسترش فرهنگ اسلامی درمساجد روستاها کانون های فرهنگی مساجد دراکثر مناطق دایر شده که ۴ کانون در مراکز دانشگاهی، ۱۳ کانون در مصلی ها، ۴ کانون در ارتش و ۴ کانون در زندانها فعال شده است.

حجت الاسلام رمضانی اضافه کرد: در سیاست گذاری امور مساجد با نواقص و خلاء هایی مواجهیم که این مشکل باید با هم افزایی، تعامل و همکاری همه متولیان امور مساجد حل و فصل شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۴ دستگاه اجرایی متولی امور مساجد هستند و اگر بخواهیم به نتایج قابل قبول و موثری برسیم نیازمند هم افزایی هستیم.

مسئول کانون های فرهنگی هنری مساجد استان یادآورشد: در سراسر کشور بیش از ۱۷ میلیون مترمربع فضای معنوی و مسجدی با ۷۰ هزار مسجد داریم که فقط نیمی از این ظرفیت ارزشمند مورد استفاده قرار میگیرد که بایک برنامه ریزی اصولی و منطقی می توانیم ازاین مراکز برای تربیت معنوی مردم بهره گیریم.

وی اضافه کرد: حدود نیمی از مساجد کشور و استان نیمه فعال و یا غیر فعال است و ساماندهی نشدن نیروهای فعال در مساجد از چالش های جدی این بخش است که باید مورد توجه متولیان قرار گیرد.

رمضانی اظهارداشت: تعدد در مراکز تصمیم گیری مساجد، اجرا نشدن برنامه های فرهنگی مناسب، اطلاع رسانی نشدن درست و بموقع از نحوه خدمت رسانی در مساجد؛ استفاده نکردن از ابزارهای نوین و کارآمد در مساجد و نبود امکانات فرهنگی، رفاهی مناسب در مساجد از چالش های جدی در این حوزه است.

مسئول کانون های فرهنگی، هنری مساجد استان گفت:همچنین در مساجد توسعه فضای مجازی و سایبری رخ نداده و نتوانسته ایم سیاست گذاری واحدی را برای این اماکن مذهبی طراحی و اجرا کنیم به همین دلیل این ظرفیت عظیم خروجی مطلوبی برای ما نداشته است.

وی بیان کرد: اگر به مسجد نگاه استراتژیک داشته باشیم این مکان می تواند خواستگاه و جایگاه تربیت جوانان باشد و معنویت دینی را ترویج و نشر دهد.

ضرورت تغییر نگرش مردم و مسئولان به جایگاه مسجد

رمضانی در ادامه بیان کرد: به جای کارهای عمرانی در مساجد ابتدا باید تغییر نگرش به این مکانهای دینی را جدی بگیریم و بدانیم اگر بخواهیم پایه گذار تمدن اسلامی باشیم لازم است مساجد در همه ابعاد فعال شوند.

وی اضافه کرد:مسجد به عنوان یک مرجع معنوی و دینی امن ترین مکان برای تربیت فرزندان ماست و اگر سه اصل: رابطه، انس و راهنمایی مشفقانه در مساجد مورد توجه جدی قرار گیرد می توانیم با کمک رسانه ها به تقویت این جایگاه کمک کنیم.

فعالیت ۳۲۵ کانون فرهنگی در مساجد استان

حجت الاسلام رمضانی در ادامه اظهارداشت:درحال حاضر ۳۲۵ کانون فرهنگی وهنری در مساجد استان فعالیت می کنند که ۲۵ کانون در آبیک، ۲۹ کانون در شهرستان البرز، ۴۷ مورد در بویین زهرا، ۷۳ کانون در تاکستان، ۲۶ کانون در آوج و ۱۲۵ کانون در شهرستان قزوین مستقر هستند و فعالیت می کنند.

وی بیان کرد: ۱۷۷ کانون فعال استان روستایی و ۱۴۷ کانون شهری است ودراین میان ۱۹ کانون تخصصی،

۱۳ کانون درمصلی ها، ۵ کانون دانشگاهی، ۴ خانه دیجیتال و ۳۸ خانه نور در استان مشغول فعالیتند.

راه اندازی ۲۵ کانون جدید در استان قزوین

رمضانی در ادامه از افزایش کانونهای مساجد در استان خبرداد و گفت: در سال ۸۹ تعداد کانونهای مساجد ۱۵۱ مورد بود که امسال به ۳۲۵ مورد رسیده و ۲۵ کانون جدید وارد فعالیت شده اند.

مسئول کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تصریح کرد:در واحد آموزش و پژوهش بابرگزاری اردو های دانش آموزی برای مدیران کانون، اجرای طرح قرآنی بهار در ۲۸ کانون با ۴۷۰ برگزیده، تهیه کتاب آیه های غدیر با شرکت ۶۵۰ نفر، اردوی اندیشه های آسمانی با حضور ۳ هزار نفر اقدامات موثری صورت گرفت.

وی اضافه کرد: برگزاری ۵۰ صرح تلاوت نور بعد از نماز مغرب و عشاء در مساجد، برپایی ۳۰ محفل انس با قرآن، جلسه تفسیر کوتاه قرآن، اعزام ۵۴ روحانی به مشهد در طرح سفیران آسمانی، طرح قرائت نماز در مصلی ها، طرح چهره به چهره با کتاب های آموزشی از برنامه های فرهنگی اجرا شده است.

رمضانی بیان کرد: برای تامین اوقات فراغت گروههای سنی مختلف در سال جاری ۸۰ میلیون تومان در کانون ها هزینه شد که ۱۳ هزار و ۵۵۵ نفر در برنامه های فرهنگی و قرآنی تابستانی شرکت کردند.

وی اظهارداشت: همچنین ۵۳ دوره درون استانی برگزار شد که ۱۲ هزار و ۸ نفر در آن شرکت کردند ودر دهه کرامت هم جشنواره رضوی برگزار شد و مسابقات کتاب خوانی و جشنواره مدهامتان با حضور ۶۰۰ نفر در ۵ رشته، برگزاری اعتکاف در ۱۵ کانون با حضور یک هزار نفر و برپایی ۱۰۰ برنامه در دهه فجر از دیگر کارهای صورت گرفته است.

مسئول کانون های فرهنگی هنری مساجد اضافه کرد: اکران فیلم یتیم خانه، انتشار ۱۱ نشریه مسجدی، برگزاری مسابقات کتاب خوانی بصیرت از دیگر فعالیتهای کانون در سال جاری است.

وی اظهارداشت: همچنین با فعال شدن ۱۷۰ رابط بانوان در کانون ها برنامه های مختلفی اجرایی شده که گردهمایی رابطان زن، اجرای برنامه سبک زندگی در ۵۴ مسجد با کمک ۴۰ مربی که دوره های شش ماه آموزشی را سپری کرده اند از آن جمله است.

حجت الاسلام رمضانی اضافه کرد: آموزش در فضای مجازی با طرح «برفک فرهنگی» را جدی گرفته ایم تا مهارتهای زندگی به مردم منتقل شود.

۴۸۲ میلیون تومان هزینه در اجرای برنامه های فرهنگی کانونها

وی بیان کرد: امسال بیش از ۲۳۰ میلیون تومان به عنوان سرانه در کانون های فرهنگی اختصاص یافت و ۴۰ میلیون تومان کتاب هم در این کانون ها توزیع و در مجموع بیش از ۴۸۲ میلیون تومان برای فعالیتهای کانون مساجد اختصاص یافت و هزینه شد.

رمضانی در پایان گفت: به مناسبت سالروز تاسیس کانونهای فرهنگی مساجد از ۱۵ تا ۱۸ اسفند برنامه های فرهنگی متنوعی در همه شهرستانهای استان اجرا خواهد شد.    


8871324
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است