استانی 01:36 - 29 مهر 1397

انتقال آب از منبع بهشت‌آباد برای یزد را کارشناسی نمی‌دانم

به گزارش خبرنگار مهر، محمود زمانی قمی شنبه شب در نشست خبری با موضوع آب با اشاره به اینکه در طول هفت ماه گذشته شامل سه تعرض به خط انتقال آب به استان یزد بوده ایم، اظهار داشت: نمی‌توان قبول کرد که این حوادث پی‌درپی در محل خط انتقال آب به یزد رخ داده باشد و مسئولان این استان نیز پیگیر موضوع بوده باشند.

وی با مشکلاتی که در زمینه تامین امنیت خط انتقال آب به استان یزد وجود دارد، افزود: مسیر انتقال طولانی است و بخش عمده‌ای از مسیر نیز در بیابان واقع شده و نمی‌توان امنیت آن را به شکلی مدنظر برخی رسانه‌ها و افکار عمومی است، تعیین کرد اما مسئولان استان نیز از پای ننشسته‌اند و این موضوع مهم را با تمام توان خود پیگیری می‌کنند.

زمانی قمی در مورد اظهارات یکی از مسئولان استان اصفهان مبنی بر کسر بخشی از سهمیه آب انتقالی استان یزد و واگذاری آن به ورزنه بیان کرد: تا زمانی که استاندار یزد هستم، اجازه نمی‌دهم حتی یک لیتر از آب خط انتقالی استان یزد به نقطه دیگری واگذار شود و اصلا هیچ یک از استانداران استان‌های یزد، اصفهان و چهارمحال بختیاری یا معاونان آنها هیچ اختیاری در زمینه کسر یا اضافه کردن سهمیه آب انتقالی ندارند.

شرح ایجاد مشکلات حقوقی برای خط انتقال آب به یزد

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مباحث حقوقی که از سال ۹۳ برای خط انتقال آب به یزد مبنی بر تقاضای اهالی مناطقی از اصفهان برای ابطال مصوبه انتقال آب به یزد در دیوان عدالت اداری مطرح شد، تصریح کرد: تلاش‌های بسیار انجام شد و مشکلات بسیاری را پشت سر گذاشتیم تا این اتفاق رخ ندهد و خوشبختانه نتیجه آن نیز این شد که هیچ عنصر و هیچ انجمنی دیگر نمی‌تواند برای بقای خط اول انتقال آب به استان یزد، مشکل حقوقی ایجاد کند.

وی همچنین با اشاره به علل تعرض‌های صورت گرفته به خط انتقال آب استان یزد اظهار داشت: در طول ۴۷ سال گذشته، کمترین حجم آب زاینده رود مربوط به اواخر سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷ بوده ضمن اینکه کمترین آب ورودی به سد زاینده رود همچنین کمترین بارش‌های چهارمحال بختیاری مربوط به همین بازه زمانی بوده بنابراین این رویدادها تا حدی قابل پیش‌بینی بود.

آبی برای تقسیم کردن میان استان‌های یزد، اصفهان و چهارمحال بختیاری نیست

زمانی قمی تاکید کرد: اگر اکنون می‌بینیم که سهم سه استان اصفهان، یزد و چهارمحال بختیاری نسبت به تخصیص اولیه کاهش یافته است، به دلیل این است که اصلا آبی برای تقسیم کردن وجود نداشت.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: پیگیری‌ها در زمینه انتقال آب به استان یزد همچنین مقابله با تعرض‌ها به خط انتقال آب را وظیفه خود می‌دانم و امیدواریم دیگر تعرضی صورت نگیرد و اگر صورت گرفت، ما به وظایف خود عمل خواهیم کرد.

زمانی قمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت خط دوم انتقال آب به استان یزد اظهار داشت: بهشت آباد و خرسان دو منبعی است که برای خط دوم انتقال آب به یزد متصور است اما بهشت آباد را به دلایل متقن و کارشناسی قبول ندارم و توصیه من و کارشناسان، تامین آب از منبع خرسان است.

منتظر نظر وزیر نیرو برای تعیین منبع انتقال آب خط ۲ هستیم

وی افزود: در عین حال منتظر هستیم تا وزیر نیرو نظر قطعی خود را در این زمینه ارائه دهد که البته نتیجه تا حدی مشخص است.

زمانی قمی در مورد خط انتقال آب از دریا به یزد، چه از دریای عمان و چه از خلیج فارس، عنوان کرد: این اقدام بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان با برآوردهای چهار ماه قبل، اعتبار نیاز دارد که دولت توان پرداخت آن را ندارد بنابراین بخش خصوصی باید در این زمینه وارد شود.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: کار انتقال با حضور یک یا دو شرکت بزرگ هم امکان پذیر نیست و باید بیش از ۲۰ شرکت بزرگ با یکدیگر هماهنگ شوند و از فاینانس نیز استفاده کنند تا بتوانند کار انتقال آب از دریا به یزد را انجام دهند.

همه گزینه‌های داوطلب برای انتقال آب به یزد را بررسی می کنیم

وی تاکید کرد: تخصیص آب این خط انتقال نیز برای آب منطقه‌ای است و از آنجا که هزینه هر لیتر ممکن است حتی تا ۱۵ هزار تومان نیز تمام شود، این آب به طور قطع برای صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

زمانی قمی در مورد اعلام آمادگی برخی شرکت‌ها برای انتقال آب به استان یزد بیان کرد: هیچ گزینه ای را بر گزینه دیگر ترجیح نمی دهیم و هر گزینه ای که در این زمینه اعلام آمادگی کند را مورد بررسی قرار خواهیم داد.


9948870
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است