بین‌الملل 09:40 - 01 دی 1393
بیانیه رسمی کاخ سفید در مورد تغییر راهبرد آمریکا در قبال کوبا؛
توجه به متن بیانیه کاخ سفید در پی اعلام این توافق روشن می سازد که احتمالا هدف نهایی آمریکا که همانا تغییر نظام حاکم بر هاوانا که مطابق میل آمریکا رفتار نمی کند است تغییری نکرده است، بلکه این تغییر راهبرد تنها تاکتیکی جدید در راستای نیل به همین هدف است.

«ترسیم مسیری تازه» یا ادامه مسیر قدیمی با روشی جدید؟
«ترسیم مسیری تازه» یا ادامه مسیر قدیمی با روشی جدید؟گروه بین الملل،17 دسامبر 2014 ، خبر از سرگیری روابط آمریکا و کوبا تیتر یک رسانه های جهان شد، به ویژه آن که این خبر بسیار غافلگیر کننده بود و بسیاری، بعد از اعلام توافق متوجه شدند که دو کشور از 18 ماه پیش با میانجیگری واتیکان درگیر مذاکره با یکدیگر در کانادا بودند.

 به گزارش بولتن نیوز، در پی این توافق، مردم کوبا به خیابان ها ریختند و پایان نیم قرن قطع رابطه و تحریم را جشن گرفتند. اما توجه به متن بیانیه کاخ سفید در پی اعلام این توافق روشن می سازد که در واقع هدف نهایی آمریکا که همانا تغییر نظام حاکم بر هاوانا که مطابق میل آمریکا رفتار نمی کند تغییری نکرده است، بلکه این تغییر راهبرد تنها تاکتیکی جدید در راستای نیل به این هدف است. در ادامه متن کامل بیانیه رسمی کاخ سفید در مورد تغییر راهبرد آمریکا در قبال کوبا تقدیم می گردد.





ترسیم مسیری تازه در مورد کوبا

 امروز، ایالات متحده در حال برداشتن گامی تاریخی برای ایجاد دوره جدیدی در روابط  ایالات متحده با کوبا و تعامل و توانمند سازی بیشتر مردم کوبا می باشد. ایالات متحده و کوبا با 90 مایل مرز آبی از هم جدا شده اند، اما از طریق روابط موجود بین دو میلیون کوبایی و آمریکایی های کوبایی تبار که در ایالات متحده زندگی می کنند و 11 میلیون کوبایی ساکن کوبا که امید به آینده ای بهتر برای کوبا دارند، به هم نزدیک شده اند.

 روشن است که دهه ها انزوای کوبا توسط آمریکا، با هدف دیرپای ما مبنی بر رسیدن به کوبای دموکراتیک، مرفه و با ثبات شکست خورده است. در این مدت، سیاست دیرینه ایالات متحده نسبت به کوبا، ایالات متحده را از شرکای منطقه ای و بین المللی جدا کرده و قدرت اثر گذاری بر رخدادهای نیمکره غربی و استفاده از طیف گسترده ای از ابزارهای در دسترس ایالات متحده برای ایجاد تغییر مثبت در کوبا را محدود ساخته است. گر چه این سیاست ریشه در بهترین نیت ها دارد، اما تا به حال اثر بخشی کمی داشته است و امروز هم، مانند سال 1961، کوبا توسط کاستروها و حزب کمونیست اداره می شود.

 نمی توانیم همین روش را ادامه دهیم و انتظار نتیجه متفاوت داشته باشیم. اعمال فشار به کوبا به سمت فروپاشی، خواست مردم آمریکا و یا مردم کوبا نیست. از تجربیات سخت گذشته آموخته ایم که تشویق و حمایت از اصلاحات بهتر از وضع قوانینی است که کشورها را به کشورهایی شکست خورده تبدیل می کنند. با اقدام جدید امروز، ما از کوبا می خواهیم که محدودیت های غیر ضروری در فعالیت های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مردم کوبا را بردارد تا پتانسیل های یازده میلیون کوبایی شکوفا شود. با این دیدگاه، نباید اجازه بدهیم تا تحریم های آمریکا باری بر دوش شهروندان کوبایی باشد که آمریکا به دنبال کمک به آنهاست.

امروز، آمریکا در حال تجدید نقش رهبری خود در قاره آمریکا است. آمریکا در حال تغییر رویکرد گذشته خود با هدف رسیدن به آینده ای بهتر، برای منافع ملی آمریکا، برای مردم آمریکا و برای مردم کوبا است.

مولفه های کلیدی رویکرد سیاسی به روز شده ی آمریکا:

رییس جمهور اوباما، از زمان روی کار آمدن در سال 2009، گام هایی با هدف حمایت از مردم کوبا برای به دست آوردن کنترل بیشتر بر زندگی و تعیین آینده کشور خود برداشته است. امروز، رئیس جمهور گام های بیشتری برای پایان دادن به رویکرد کهنه ایالات متحده، و برای ترویج موثر تر تغییر در کوبا را اعلام کرد که این تغییرات بر حمایت ایالات متحده از مردم کوبا سازگار و هم راستا با منافع امنیت ملی آمریکا می باشند. عناصر اصلی رویکرد جدید رئیس جمهور عبارتند از:

برقراری روابط دیپلماتیک با کوبا

·         رئیس جمهور به وزیر امور خارجه دستور داده است تا بلافاصله در خصوص برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با کوبا که در ژانویه 1961 قطع شد، با آنها مذاکره کند.

·         در ماه های آینده، سفارت آمریکا در هاوانا بازگشایی خواهد شد و به عنوان بخشی از فرآیند عادی سازی روابط، مبادلات و بازدیدهایی در سطح مقامات بالا رتبه انجام خواهد گرفت. به عنوان اولین گام، معاون وزیر امور خارجه در امور نیمکره غربی، هیئت دیپلماتیک ایالات متحده در مذاکرات مربوط به مهاجرت، در ژانویه سال 2015، در هاوانا را همراهی خواهد کرد.

·         اقدامات ایالات متحده، شامل ادامه حمایت قوی از بهبود شرایط حقوق بشر و اصلاحات دموکراتیک در کوبا و دیگر اقدامات لازم با هدف بهبود وضع مردم کوبا می باشد و در زمان مناسب ضروری خواهد بود.

·          ایالات متحده در مورد مسائل مورد علاقه دو طرف و در راستای منافع ایالات متحده، مانند مهاجرت، مبارزه با مواد مخدر، حفاظت از محیط زیست و قاچاق انسان، و نیز مسائل دیگر با کوبا همکاری خواهد کرد.

وضع  قوانین برای تقویت موثرتر مردم کوبا

·         تغییراتی که امروز اعلام شدند، به زودی از طریق اصلاح قوانین و مقررات در وزارت خزانه داری و بازرگانی ایالات متحده اجرا می شوند. تغییرات جدید سیاستهای آمریکا، بیشتر در راستای هدف ما مبنی بر توانمندسازی مردم کوبا خواهد بود.

·         سیاست های جدید مسافرتی و تبادلات مالی، با ارائه منابع جایگزین اطلاعاتی و فرصت های خود اشتغالی و مالکیت خصوصی و با تقویت جامعه مدنی مستقل به کوبایی ها کمک می کنند.

·         این اقدامات تماس های بین مردم ایالات متحده و کوبا؛ حمایت از جامعه مدنی کوبا و جریان آزاد اطلاعات به کوبا، از کوبا، و در میان مردم کوبا را افزایش خواهد داد. افراد باید تمام مفاد مقررات اصلاح شده را رعایت کنند، نقض شرایط و ضوابط طبق قانون ایالات متحده قابل مجازات خواهد بود.

تسهیل و گسترش سفر تحت مجوزهای عمومی برای 12 دسته  سفر به کوبا که قانوناً مجاز می باشد:

·         مجوزهای عمومی برای مسافران مجاز در دسته های زیر در دسترس خواهند بود: (1) بازدید از خانواده؛ (2) فعالیت های رسمی دولت آمریکا، دولت های خارجی و سازمان های بین دولتی مشخص؛ (3) فعالیت های روزنامه نگاری؛ (4) پژوهش ها و جلسات حرفه ای؛ (5) فعالیت های آموزشی؛ (6) فعالیت های مذهبی؛ (7) اجراهای عمومی، درمانگاه ها، کارگاه های آموزشی، رقابت های ورزشی و سایر مسابقات و نمایشگاه ها؛ (8) حمایت از مردم کوبا؛ (9) پروژه های انسان دوستانه؛ (10) فعالیت های بنیادهای خصوصی یا موسسات تحقیقاتی و آموزشی؛ (11) صادرات، واردات و یا انتقال اطلاعات و یا داده های اطلاعاتی؛ و (12) معاملات صادراتی خاصی که تحت مقررات و دستورالعمل های موجود برای آنها مجوز در نظر گرفته می شود.

·          مسافران در 12 گروه مسافرتی به کوبا که قانوناً مجاز خواهد بود، می توانند از طریق هر ارائه دهنده خدماتی که با مقررات دفتر کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا (OFAC) در مورد خدمات سفر به کوبا انطباق داشته باشد، مقدمات سفر خود را فراهم کنند. مجوزهای عمومی اجازه ارائه چنین خدماتی را می دهند.

·         تغییر سیاستها موجب تسهیل ارائه آموزش های کسب و کار برای بخش خصوصی کوبا و کشاورزان خرد و ارائه حمایت های دیگر برای رشد بخش خصوصی نوپای کوبا توسط  آمریکایی ها می شود. گزینه های بیشتر برای ترویج کارآفرینی و رشد بخش خصوصی در کوبا مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

 تسهیل نقل و انتقال پول به کوبا توسط اتباع ایالات متحده

·         سطح نقل و انتقال پول در هر دوره سه ماهه برای ارسال پول برای اتباع کوبا (به جز برای برخی مقامات دولتی و یا حزب کمونیست)، از 500 دلار به 2000 دلار افزایش می یابد و وجوه ارسالی اهدایی برای پروژه های بشر دوستانه، پشتیبانی از مردم کوبا و پشتیبانی از توسعه کسب و کار خصوصی در کوبا دیگر نیازمند مجوزهای خاص نخواهد بود.

·          انجام دهندگان خدمات نقل و انتقال پول دیگر نیازمند مجوزهای خاص نخواهند بود.

 اجازه گسترش معاملات تجاری / صادرات از ایالات متحده در مورد کالاها و خدمات خاص

·         این گسترش در راستای توانمند سازی بخش خصوصی نوپای کوبا می باشد. موارد مجاز برای صادرات عبارتند از: مواد خاص ساختمانی برای ساخت و ساز مسکن شخصی، کالاهایی برای استفاده توسط کارآفرینان بخش خصوصی کوبا و تجهیزات کشاورزی برای کشاورزان خرد. این تغییر، دسترسی به برخی از محصولات با قیمت پایین تر را برای بهبود استانداردهای زندگی و کسب استقلال اقتصادی بیشتر از دولت، برای شهروندان کوبا تسهیل می کند.

اجازه به شهروندان آمریکایی برای واردات کالاهای بیشتر از کوبا

·         مسافران آمریکایی دارای مجوز سفر به کوبا، امکان واردات کالا به ارزش 400 دلار از کوبا را خواهند داشت، از این مقدار تنها 100 دلار می تواند از محصولات توتون و تنباکو و ترکیبات الکلی باشد.

 تسهیل معاملات قانونی بین ایالات متحده و کوبا

·         موسسات مالی ایالات متحده، به منظور تسهیل انجام معاملات قانونی، مجاز به باز کردن حساب در موسسات مالی کوبا خواهند بود.

·          تعریف وضع شده برای عبارت قانونی «پیش پرداخت پول نقد» مورد تجدید نظر قرار خواهد گرفت تا معنی «پول نقد قبل از انتقال کالا» را مشخص نماید؛ این تغییر امکان تامین مالی کارآمد تر برای تجارت های قانونی با کوبا را فراهم می کند.

·         امکان استفاده از کارت های اعتباری ایالات متحده برای مسافران کوبا فراهم خواهد شد.

·         این اقدامات سرعت، بازده و صحت پرداخت های قانونی بین ایالات متحده و کوبا را بهبود می بخشد.

 تلاش های جدید برای افزایش دسترسی مردم کوبا به ارتباطات و امکان برقراری ارتباط آزاد آغاز خواهد شد

·         نفوذ اینترنت در کوبا در حدود پنج درصد می باشد. این مقدار یکی از پایین ترین نرخ ها در جهان است. هزینه ارتباطات راه دور در کوبا بسیار بالاست، در حالی که خدمات ارائه شده بسیار محدود است.

·          صادرات تجاری کالاهای خاصی که امکان برقراری ارتباط با مردم ایالات متحده و سایر نقاط جهان را برای مردم کوبا فراهم می سازد، مجاز خواهد شد. این موارد شامل معاملات تجاری ابزارهای ارتباطی خاص، نرم افزارهای مرتبط، برنامه های کاربردی، سخت افزار و خدمات برای ایجاد و به روز رسانی سیستم های ارتباطی مربوطه می باشد.

·         ارائه دهندگان خدمات ارتباطی، مجاز به ایجاد مکانیزم های لازم در کوبا، از جمله زیرساخت های لازم برای ارائه ارتباطات راه دور و خدمات اینترنت، که ارتباطات راه دور بین ایالات متحده و کوبا را بهبود می بخشند خواهند بود.

 به روز رسانی قوانین به کار گیری تحریم های کوبا در کشورهای ثالث

·         مجموعه های متعلق به ایالات متحده و یا تحت کنترل آن در کشورهای ثالث به طور کلی مجاز به ارائه خدمات و شرکت در معاملات مالی با افراد کوبایی در کشورهای ثالث خواهند بود.

·         علاوه بر این، مجوزهای عمومی، حساب های بانکی اتباع کوبایی در بانک های ایالات متحده را که از کوبا نقل مکان کرده اند، از حالت مسدود بودن خارج می سازند. این مجوزها به اتباع آمریکایی اجازه شرکت در جلسات حرفه ای و همایش های مربوط به کوبا در کشورهای ثالث را می دهند. همچنین کشتی های خارجی که در تجارت های انسان دوستانه خاص با کوبا مشارکت داشته اند، امکان ورود به ایالات متحده را خواهند داشت.

پیگیری مذاکرات با دولت کوبا و مکزیک در مورد مساله حل نشده مرزهای دریایی در خلیج مکزیک

·         موافقت نامه های قبلی بین ایالات متحده و کوبا فضای دریایی بین دو کشور را به 200 مایل دریایی از ساحل محدود می کرد. ایالات متحده آمریکا، کوبا و مکزیک در منطقه فلات قاره در خلیج مکزیک که در آن سه کشور هنوز حد و مرز مشخصی را تعیین نکرده اند، فعالیت های خود را گسترش داده اند.

·          ایالات متحده آماده دعوت دولت های کوبا و مکزیک برای بحث در مورد مرزهای دریایی مشترک در خلیج مکزیک است.

 آغاز بازنگری در تعیین کوبا به عنوان یک کشور حامی تروریسم

·         رئیس جمهور به وزیر امور خارجه دستور داده است تا این بازنگری را به سرعت انجام دهد و ظرف شش ماه گزارشی در خصوص حمایت کوبا از تروریسم بین المللی به رئیس جمهور ارائه دهد. کوبا در سال 1982 در این لیست قرار داده شد.

 استقبال از مشارکت کوبا در اجلاس سران قاره آمریکا در سال 2015 در پاناما

·         رییس جمهور اوباما در اجلاس سران قاره آمریکا در پاناما شرکت خواهد کرد. حقوق بشر و دموکراسی موضوعات اصلی اجلاس سران خواهند بود. جامعه مدنی کوبا در کنار جوامع مدنی سایر کشورهای شرکت کننده در اجلاس، مطابق با تعهدات منطقه، تحت منشور دموکراتیک بین آمریکایی، اجازه شرکت خواهند داشت. ایالات متحده از بیانیه های سازنده شرکت کنندگان در اجلاس پیرامون اصول اجلاس استقبال می کند.

 تعهد راسخ به دموکراسی، حقوق بشر و جامعه مدنی

یکی از محورهای اصلی افزایش تعاملات ایالات متحده، ادامه حمایت قوی از بهبود شرایط حقوق بشر و اصلاحات دموکراتیک در کوبا خواهد بود. ترویج دموکراسی، با قدرت دادن به جامعه مدنی و حقوق مردم برای اظهار نظر آزادانه، تجمعات مسالمت آمیز و حمایت از حق انتخاب آزادانه آینده خود، از حقوق کلی بشر پشتیبانی می کند. تلاش های ایالات متحده در راستای ترویج استقلال مردم کوبا به طوری که لازم نباشد تا تنها به دولت کوبا تکیه کنند می باشد.

 کنگره ایالات متحده از برنامه های دموکراسی در کوبا برای ارائه کمک های انسان دوستانه، ترویج حقوق بشر و آزادی های اساسی و حمایت از جریان آزاد اطلاعات در مکان هایی که در آنها محدودیت و سانسور وجود دارد، حمایت مالی می کند. دولت برنامه های خود با هدف تغییرات مثبت در کوبا را ادامه خواهد داد، ایالات متحده در تعامل با مقامات سطح بالای کوبا آنها را برای اصلاحات تشویق خواهد کرد.

 ایالات متحده تمام کشورها و سازمان های درگیر در گفت و گوهای دیپلماتیک با دولت کوبا را به استفاده از فرصتهای عمومی و خصوصی برای حمایت از افزایش احترام به حقوق بشر و آزادی های اساسی در کوبا تشویق می کند.

 در نهایت، این مردم کوبا هستند که اصلاحات اقتصادی و سیاسی را پیش خواهند برد. به همین دلیل است که رییس جمهور اوباما گامهایی را برای افزایش سطح جریان منابع و اطلاعات به شهروندان عادی کوبا در سال های 2009، 2011 و امروز برداشته است. مردم کوبا سزاوار حمایت ایالات متحده و تمام منطقه که براساس منشور دموکراتیک بین آمریکایی، متعهد به ترویج و دفاع از دموکراسی شده اند می باشند.


5462941
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» قسام خانه‌ای را پس از ورود اشغالگران اسراییلی منفجر کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور اوکراین در تماسی تلفنی با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار ارسال کمک‌های فوری به کی یف شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف، عنوان کرد که سران ارمنستان با بهانه‌هایی غیرواقعی به دنبال برهم زدن روابط با مسکو هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه در سخنانی گفت نمی‌تواند غمی را که در دیدار با پناهندگان فلسطینی در سفرش به مصر و اردن تجربه کرده از بین ببرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جمع خانواده های اسرای این رژیم مدعی شد که ارتش آن در حال آماده شدن برای ورود به شهر رفح در نوار غزه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت امور خارجه فنلاند اعلام کرد که کارگروهی به ریاست هلسینکی به این نتیجه رسیده است که توافقنامه دفاعی با آمریکا حاکمیت این کشور را تضعیف خواهد کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است