سیاسی 07:45 - 24 بهمن 1394
همشهری آنلاین حضور ماندگار
ناصر ایمانی:پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ را می‌توان یکی از پدیده‌های نوظهور جهان جدید ارزیابی کرد اما نکته‌ای که باید در سالگرد این انقلاب بزرگ به آن توجه کرد خاص بودن و منحصر به فرد بودن جشن هر ساله این پدیده است که با راهپیمایی ۲۲ بهمن هر سال بروز و ظهور پیدا می‌کند.

در تاریخ معاصر، سالگرد هیچ تحول سیاسی و نهضت انقلابی آن هم بعد از حدود 4دهه، با این شکل و این شکوه ادامه دار نبوده است. انقلاب فرانسه و انقلاب‌های آمریکایی لاتین هم در این زمینه استثنا نیستند و این شور و نشاط در سالگرد انقلاب‌های آنها دیده نمی‌شود. این حضور را باید با توجه به شرایطی که پس از انقلاب به‌وجود آمد هم تحلیل کرد. جنگ تحمیلی 8ساله، مشکلات اقتصادی و فشار دشمنان هم نتوانست از حمایت مردم از اصل حاکمیت و نظام کم کند. به همین دلیل راهپیمایی 22بهمن را می‌توان پدیده‌ای خاص، مانند خود انقلاب ارزیابی کرد. بر همین اساس می‌توان به 3موضوع در این زمینه اشاره کرد که نقش مردم را در مولفه‌های قدرت نظام اسلامی تعیین می‌کند:

1-جمهوری اسلامی ایران با شعار مردم سالاری دینی همیشه بر محوریت مردم تأکید داشته و مردم را رکن انقلاب اعلام کرده است. بر همین اساس بسیاری از کشور‌های دنیا مولفه‌های قدرتی دارند و از آن حمایت می‌کنند. مولفه‌های قدرتی شامل قدرت اقتصادی، یا قدرت نظامی و یا قدرت نفوذ حکومت بر دل‌های مردم و پشتوانه مردمی. ایران اما باتوجه به مولفه سومی که ذکر شد، با تکیه بر حمایت مردمی و حمایت آنها از اصل نظام، مولفه قدرت خاص خود را دارد. در واقع باید گفت که همین مردم هستند که امنیت ملی را تأمین می‌کنند.

2-با توجه به فضای رسانه‌ای موجود در دنیا، انعکاس راهپیمایی 22بهمن در رسانه‌های برون مرزی و بوق‌های رسانه‌ای ابرقدرت‌های دنیا حاکی از این است که مخالفان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران از این حضور دل خوشی ندارند و حتی از آن احساس خطر می‌کنند. این در حالی است که خیلی از این رسانه‌ها حضور چندصد نفری جمعی از معترضان یا جمعی از حامیان یک ساختار سیاسی را چنان بازتاب می‌دهند که گاهی تا خبر اول این رسانه‌های مدعیان آزای بیان و آزادی رسانه هم پیش می‌رود. اما این عدم انعکاس وسیع، به‌معنای عدم‌التفات دشمنان به این مشارکت عظیم نیست؛ آنها هرساله این حضور را می‌سنجند و برنامه هایشان را براساس حضور مردم تنظیم می‌کنند. به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: راهپیمایی 22بهمن دشمن را مایوس می‌کند.

3-همانطور که مردم از اصل نظام و ساختار جمهوری اسلامی و قانون اساسی با راهپیمایی 22بهمن دفاع می‌کنند، همین مردم در شکل‌دهی به ساختار‌های قدرت این نظام نیز در حد اعلی مشارکت دارند و خودشان این ساختار‌ها را تعیین می‌کنند. تعیین نماینده‌های مجلس شورای اسلامی یا تعیین نماینده‌های مجلس خبرگان رهبری در همین زمینه ارزیابی می‌شود.

  • کارشناس مسائل داخلی

7677708
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حاج علی اکبری گفت: اگر صهیونیست‌ها  وارد ماجراجوی جدید شوند سیلی که خواهند خورد قابل مقایسه با چیزی که دریافت کردند نخواهد بود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرلشکر حیدری گفت: رژیم صهیونیستی باید بداند اگر دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر تنبیه خواهد شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» باهنر درباره الزام وحدت در مجلس دوازدهم توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب گفت: به تازگی برخی مسؤولان به دلیل کار‌های بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر دریافت کرده‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می‌برد، گفت: اگر اسرائیل خطا کند، پاسخ فوری، قاطع و پشیمان‌کننده حداکثری خواهیم داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، خبر منتشر شده درباره تشکیل جلسه اضطراری این شورا را تکذیب کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مهمانپرست گفت: جلسه شورای امنیت دستاورد بزرگی برای کشور ما و شکست مهمی برای صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها بود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» موشک‌ها و پهپاد‌هایی که از ایران به سمت سرزمین‌های اشغالی حرکت و در ادامه اصابت کرد، بزرگترین عملیات پهپادی جهان را به نام ایران ثبت کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ترابی گفت: فشار روانی به صهیونیست‌ها در زمان پاسخ ما بسیار سنگین و سخت بوده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس گفت: عبور دادن موشک‌ها و پهپاد‌ها از گنبد آهنین رژیم صهیونیستی کار بسیار خارق‌العاده‌ای بود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است