اقتصادی 07:41 - 03 اسفند 1395
سرانه منابع آب تجدیدپذیر در تهران برای هر فرد به ۲۱۵ مترمکعب در سال رسیده که با توجه به وسعت کم تهران و تمرکز جمعیت زیاد آن، این منطقه رتبه‌های نخست فقر منابع آب تجدیدپذیر را در کشور به خود اختصاص داده است.

تهران فقیرترین استان در منابع آب تجدیدپذیر

به‌گزارش ایسنا، هم اکنون در کشوری همچون سوئد با حجم بارندگی ۱۲۰۰ میلیمتر شاهد سرانه مصرف ۱۷۷ لیتر در شبانه روز برای هر نفر هستیم، ولی این رقم در ایران به  به ۲۳۰ لیتر و در تهران نیز به بیش از ۳۰۰ لیتر در شبانه‌روز می‌رسد.

همچنین می‌توان به این مساله نیز اشاره کرد که تا دهه چهل سرانه منابع آب تجدیدپذیر برای هر ایرانی به ۷۰۰۰ مترمکعب نیز می‌رسید ولی این رقم امروزه به ۱۷۰۰ مترمکعب در سال و در مناطقی از کشور همچون تهران به ۲۱۵ مترمکعب نیز رسیده است که با نگاهی دقیق تر به این مساله می‌توان از آن به عنوان یک بحران جدی در کشور یاد کرد.

این شرایط در حالی است که متوسط بارندگی کشور در طی ده سال اخیر از ۲۵۰ میلی‌متر به رقم ۲۰۴ میلی‌متر تنزل پیدا کرده و  با وجود اینکه امروزه در کشور با بحران خشکسالی روبه رو هستیم ولی صرفه جویی و مدیریت بهینه مصرف آب به خوبی در مصارف شهری، روستایی و کشاورزی دیده نمی‌شود.

در ۱۵ سال گذشته مصرف بی رویه آب های تجدیدپذیر کشور، بیلان منفی ۱۱۰ میلیارد مترمکعبی را در این زمینه به همراه داشته و این بیلان در سطح استان تهران سالیانه منفی ۱۵۰ میلیون مترمکعب است که اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی تنها توانسته ۱۵ تا ۲۰ درصد از این بیلان منفی بکاهد.

در حال حاضر۱۳ هزار حلقه چاه مجاز و ۳۲ هزار حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان تهرن وجود دارد، اما ۹۰ درصد آب برداشتی استان از چاه های مجاز است بر این اساس، اضافه برداشت عمده آب از چاه های مجاز انجام می شود بر همین اسا وزارت نیرو برنامه‌هایی را در نظر گرفته به‌طوری‌که میانگین تعدیل در نظر گرفته شده برای چاه های مجاز استان ۲۸ درصد تعیین شده است.

در کل باید اینگونه گفت که در شرایط فعلی وضعیت منابع آب‌های تجدیدپذیر کشور در شرایط مساعدی قرار ندارد و در این بین استان تهران با توجه به تمرکز جمعیت وضعیت وخیم‌تری را تجربه می‌کند لذا در اینشرایط انتظار می‌رود که دولت توجه بیشتری به این مهم داشته باشد.

انتهای پیام


8836024
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به افزایش حجم تولید در برابر تقاضا، نوسانی در بازار مرغ ایام پرتقاضای ماه رمضان نخواهیم داشت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر پروژه رفع تداخلات اراضی کشاورزی گفت: گرچه قرار بود تا پایان سال گذشته ۱۰۰ درصد اراضی کشاورزی رفع تداخل شوند، اما بدلیل نقض عکس‌های هوایی و نقشه‌های منابع طبیعی تا پایان سال گذشته تنها ۶۸ درصد اراضی رفع تداخل شدند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: براساس آخرین آمار سطح زیرکشت زعفران در کشور ما ۱۳۳ هزارهکتار است که با افزایش عملکرد در هکتار، امکان تولید هزارتن محصول در کشور ما وجود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی گفت: با توجه به افزایش حجم تولید در ماه‌های اخیر، بیش از ۴۵ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» برای نخستین بار در حوزه صدور تجهیزات پیشرفته پالایشی از جمله کمپرسور و کاتالیست به پروژه‌های فراسرزمینی و دستیابی به دانش فنی ارتقای کیفی نفت‌کوره واحد‌های پالایشی گام برداشته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور سازمان جنگل گفت: براساس آمار سالانه ۱۲ میلیارد متر مکعب چوب مورد نیاز است که ۲۲ درصد آن از طریق واردات تامین می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت عمران پردیس گفت: با استفاده از ظرفیت‌های مردمی شاهد تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و همچنین پروژه‌های مسکن ملی در شهر جدیدپردیس خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است