استانی 03:22 - 31 شهریور 1393
فارس گزارش می‌دهد
شهروندان سنندجی، چه آنها که جنگ تحمیلی را تجربه کرده‌اند و چه کسانی که در آن روزها پا به جهان نگذاشته بودند، نکاتی مهم در ارتباط با دفاع مقدس و لزوم دوام و بقای یاد آن، بیان می‌کنند.

دفاع مقدس، نگینی بر پیشانی نظام اسلامی

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، هنوز زنده است و پابرجا. هر چه برخی از ما تلاش کنیم چشم خود را بر آن ببندیم و به بازماندگانش بی‌تفاوت باشیم، باز هم با دیدن روزانه آثار و نمادهای دورانش، ناچاریم در برابر او سر تعظیم فرود آوریم.

سخن از دفاع مقدس است، موضوعی که طی این همه سال پس از پایان آن، شبه‌ روشنفکران تلاش کردند با دستاویز قرار دادن روش‌ها و حیله‌های مختلف از آن دوران، خاطره‌ای صرفا هراسناک برای جوانان دیروز و مسئله‌ای کهنه و قدیمی، برای جوان امروز بسازند.

اما با وجود تمام صحنه‌های دلخراش آن سال‌ها، خون‌های ریخته شده مردمان پاک این سرزمین در کنار زیبایی‌های چون ایثار و از خود گذشتگی و طلب حق و حقانیت، توانست به عنوان نشانه‌ها و مختصات این دوران، جای خود را در تاریخ انقلاب و ایران، نه‌تنها حفظ کند، بلکه به نظر می‌رسد هر روز که می‌گذرد به جای فراموشی، دفاع مقدس بیشتر جلا خورده و صیقل می‌یابد.

هفته دفاع مقدس، فرصت مناسبی است تا از زبان شهروندان سنندجی، چه آنها که این دوران را تجربه کرده‌اند و چه نسل پس از جنگ تحمیلی، به این "ارزش" مقدس و چرایی ماندگاری آن بپردازیم.

*ماندگاری دفاع مقدس، ریشه در بقای انقلاب دارد

ز.محمودی از بازاریان شهر سنندج است که به خوبی دوران دفاع مقدس را به یاد دارد. وی که در هنگام آغاز جنگ، جوانی 28 ساله بوده است، می‌گوید: به یاد دارم هنوز مردم شهر به مانند سایر نقاط کشور در شور و شوق پیروزی انقلاب بودند که عراق، حمله خود را به ایران آغاز کرد.

وی ادامه می‌دهد: در آن روزگار، انقلاب طفلی 19 ماهه بود که از یک سو، هنوز پایه‌های اقتدار و حکومت خود را به درستی بنیان نگذاشته بود و از سوی دیگر به طور مداوم با زیاده‌خواهی و خباثت‌های گروه‌هایی روبه‌رو بود که بعدها علیه نظام، سنگربندی کردند.

این شهروند که امروز 62 سال سن دارد و گرد پیری بر سیمای او نشسته است، خاطرنشان می‌کند: پس از آنکه جنگ آغاز شد و دامن آتش آن منطقه غرب و استان کردستان را نیز در بر گرفت، روزگار دشوار مردم ما آغاز شد.

محمودی با تأکید بر اینکه گروهک‌های معاند، تلخی و سختی جنگ را بر مردم مظلوم شهرهایی چون سنندج، مضاعف کرده بودند، می‌گوید: اما امام (ره) با شخصیت کاریزماتیک خود، چنان شوقی در میان جوانان آن دوره برای حراست از وطن ایجاد کرده بودند که شعله آن بسیار بیشتر و قوی‌تر از شعله آتش جنگ صدام، زبانه می‌کشید و عشق به دفاع از ناموس و خاک، کردستانی‌ها را نیز به صحنه نبرد کشاند.

وی با بیان اینکه در میان اقوام خود، افرادی را می‌شناسد که فرزند خود را در راه انقلاب و اسلام فدا کرده‌اند، می‌افزاید: به یاد دارم خانواده این شهید، هیچ‌گاه مانع او برای حضور در جبهه‌ها نبودند و با توجه به آموزه‌های امام راحل که تا عمق جان انسان نفوذ می‌کرد، حتی فرزند خود را به جهاد در راه خدا تشویق نیز می‌کردند.

این شهروند با اشاره به کوشش نافرجام و بیهوده دشمنان و بدخواهان نظام، برای زدودن آثار دوران دفاع مقدس و به فراموشی سپردن آن می‌گوید: امکان ندارد مردم ما آن دوران و رشادت‌ها و شجاعت‌های فرزندان خود را از یاد ببرند.

محمودی علت ماندگاری یاد و خاطره دوران دفاع مقدس را در بقای انقلاب می‌داند و تأکید دارد: تا زمانی که این انقلاب با اقتدار کنونی وجود داشته باشد، یاد دفاع مقدس نیز در دل‌های ما جاری و ساری است.

رضای خدا و دفاع از کشور و مردم، نیت رزمندگان بود

ک.ساعدی، دوران دفاع مقدس را از زاویه دیگری مورد بررسی قرار می‌دهد. وی با اشاره به اینکه در زمان جنگ در یک منزل قدیمی سکونت داشتیم، می‌گوید: در نزدیکی ما، پناهگاهی وجود نداشت و ما هر گاه صدای آژیر خطر را می‌شنیدیم در زیرپله خانه خود، پناه می‌گرفتیم.

وی با بیان اینکه این موضوع، بیشتر مربوط به اوایل جنگ بود، تصریح می‌کند: پس از گذشت یکی دو سال از جنگ، دیگر این صداها برای مردم عادی شده بود و آن ترس و واهمه روزهای اول در وجود ما نبود.

این شهروند نکته جالبی را بیان می‌کند: چون جنگ مدت زیادی طول کشید، برخی از بچه‌های همسایگان ما به تدریج به سن جوانی رسیده بودند و در دو سال آخر جنگ، خود من شاهد بودم برخی از این جوانان که زمانی برای در امان ماندن از آتش دشمن در خانه‌ها پناه می‌گرفتند، برای حضور در جبهه‌ها و نبرد رودررو با دشمن، اشتیاق داشتند.

ساعدی معتقد است سهم پدران و مادرانی که با تربیت درست، فرزندانی ساختند تا به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بروند، کمتر از این رزمندگان نیست و ادامه می‌دهد: بسیاری از این والدین، اکنون پدر و مادر شهید و یا جانباز هستند و رنج دوری از فرزند شهید و یا دیدن وضعیت جسمانی دشوار جانبازان، طاقت بسیاری را طلب می‌کند.

وی مهم‌ترین عامل برجسته‌ ماندن دوران دفاع مقدس را در صداقت و پاکی رزمندگان عنوان می‌کند و می‌گوید: در آن دوران، کسانی که به جبهه می‌رفتند به دنبال نیات مادی نبودند و تنها برای رضای خدا در درجه نخست و سپس دفاع از شرف و ناموس هم‌وطنان و البته نگهبانی از آب و خاک، رهسپار جبهه‌ها می‌شدند.

*کار فرهنگی برای ماندگاری یاد دفاع مقدس، ضروری است

جمال باغبانی از نسلی است که جنگ را ندیده و پس از پایان این دوران به دنیا آمده است. وی می‌گوید: درست است که در آن زمان نبوده‌ام اما با ورق زدن تاریخ انقلاب و نیز وجود کسانی در میان نزدیکان و آشنایان که دفاع مقدس را تجربه کرده‌اند، تا حدی می‌توانم آن روزها را لمس کنم.

وی اظهار می‌کند: اینکه ما بدانیم انقلاب چه تلاطم‌هایی را پشت سر گذاشته و چه کسانی خود را فدا کردند تا ما امروز از امینت و آسایش برخوردار باشیم، موضوعی است که هر انسان منصفی، باید به آن توجه کند.

این دانشجو با اشاره به تولید برنامه‌ها و بویژه فیلم‌های سینمایی در سال‌های دورتر در حوزه دفاع مقدس، خاطرنشان می‌کند: متأسفانه طی این سال‌ها، تولید این‌گونه آثار کاهش یافته که علت آن را نمی‌دانم.

باغبانی با بیان اینکه فیلم‌هایی که به حوزه جنگ می‌پردازند در صورت ساخت قوی به شکل بالقوه، قادر به جذب مخاطب هستند، می‌گوید: حالا در نظر بگیرید، دفاع مقدس ما که تنها یک جنگ نبود و ارزش‌های بسیاری در آن نهفته است، اگر با زبان تصویر برای جوانان بازگو شود تا چه اندازه می‌تواند اثر گذار باشد.

وی در این رابطه به فیلم‌هایی چون آژانس شیشه‌ای و فیلم اخیر شیار 143 اشاره می‌کند و می‌گوید: همه ما دیدیم که این فیلم‌ها، چگونه توانستند مخاطبانی از تمامی اقشار را مجذوب خود کنند و پیام‌ها و مفاهیم مقدس جنگ ما را به خوبی و البته به شکل غیرمستقیم، در وجود بینندگان نهادینه کردند.

این دانشجو، کار فرهنگی را رمز بقای یاد و خاطره دوران دفاع مقدس ذکر می‌کند و می‌افزاید: جوان امروز از بیان مستقیم موضوعات، به ویژه اگر با پند و نصیحت همراه باشد، گریزان است.

*ضرورت توجه به موزه دفاع مقدس

استاندار کردستان نیز با یادآوری ددمنشی‌های صدام و جنایت‌هایی که او در جنگ انجام داد، اظهار می‌کند: با وجود استفاده آنها از تمامی توان و تجهیزات، ملت ما به دلیل دارا بودن رزمندگانی دلیر و شجاع و پیرو ولی امر از این آزمون، سربلند بیرون آمد.

عبدالمحمد زاهدی، اطلاع‌رسانی بیشتر در خصوص موزه دفاع مقدس در استان را یکی از مواردی می‌داند که در زمینه آشنایی بیشتر مردم و به ویژه قشر نوجوان و جوان با جنگ هشت ساله، اثرگذار خواهد بود.

وی تبیین فلسفه جنگ و علت به وجود آمدن آن را برای جوان امروز بسیار مهم می‌داند و اضافه می‌کند: تحلیل درست از این واقعه، می‌تواند به نهادینه شدن بیشتر ارزش‌های دفاع مقدس منجر شود.

استاندار کردستان خاطرنشان می‌کند: باید هر آنچه در طول تاریخ رخ می‌دهد را حفظ کنیم تا با تحلیل مناسب و بهره درست از آن سرنوشت خود را بسازیم.

==============

 گزارش از کیوان قاسمی

==============


4766757
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است