اقتصادی 18:27 - 29 تیر 1397
همشهری آنلاین اعتماد و اعتبار
علی دادپی-استاد دانشگاه:این روزها وقتی پای صحبت دوستان که یا فعال اقتصادی هستند یا پژوهشگر و دانشگاهی، می‌نشینیم، به‌نظر می‌رسد همه یا طعمه شارلاتان‌ها بوده‌اند یا قربانی کلاهبرداری شده‌اند.

تقریبا دیگر دوستی برایم نمانده که شاکی پرونده‌ای نباشد و متأسفانه دوستی هم ندارم که از روند بررسی راضی باشد. یا روند پرونده آنقدر معطل شده که ارزش ادعا یک چهارم و یک سوم شده یا به راحتی حکم منع تعقیب داده و شاکی را به‌خاطر اعتماد کردن مقصر دانسته است.

بدبختانه اکثر نهادهای مسئول یا مدعی حفظ امنیت یا منکر وجود این موارد هستند یا اولویت‌های دیگری دارند که مضر به حال فعالیت اقتصادی است. حال آنکه اعتماد و اعتبار اساس و مبنای هر فعالیت اقتصادی است.

به خاطر اعتماد است که خریدار از فروشنده کالایی می‌خرد و فروشنده می‌تواند به پرداخت توسط خریدار اطمینان داشته باشد. این اعتماد نه زاییده نرخ برابری دلار و ریال است و نه ناشی از سیاست‌های پولی، بلکه محصول فضای کسب‌و‌کار در جامعه است و نتیجه چارچوب قانونی مبارزه با خلافکاری‌ها و مجازات کلاهبرداران.

به‌خاطر این اعتماد است که فعالیت اقتصادی به آسانی صورت می‌گیرد، تولید‌کننده می‌تواند سرمایه‌گذاری برای فعالیت‌هایش بیابد، توزیع‌کننده می‌تواند تولیدکننده را راضی کند که توزیع محصولش را به او واگذار کند و مشتری اطمینان دارد که فردا و هفته دیگر هم این محصول در بازار موجود است.

مشکل زمانی شروع می‌شود که در فضای خاکستری ناشی از انفعال قضایی و حضور نهادهای حکومتی در اقتصاد، تعریف فعال اقتصادی و فرصت‌طلب و مجرم مخدوش می‌شود و نمی‌توان اینها را از یکدیگر تمییز داد.

در این شرایط دیگر نخستین پیش‌شرط لازمه فعالیت‌های اقتصادی وجود ندارد و دادوستد صورت نمی‌گیرد. وقتی که تولیدکننده نمی‌تواند مطمئن باشد که شرایط برای یک معامله منصفانه مهیاست و وقتی که خریدار نمی‌تواند مطمئن باشد که به ازای پولش محصول دلخواهش را دریافت می‌کند آنگاه نه فروشنده و نه خریدار به سراغ یکدیگر نخواهند رفت. اینجاست که باید هشدار داد و از سر دلسوزی یادآور شد که چالش اصلی اقتصاد امروز این ناامنی حاکم بر آن و آزاد بودن دست اندازی مجرمان و خلافکاران است. برای همین است که سخنان اخیر وزیر اطلاعات درباره مجرمین اقتصادی برای بسیاری از قربانیان و مالباختگان سؤال‌برانگیز و برای فعالان اقتصادی هراس‌آور است.

سؤال اول این است که چطور وزیر محترم اطلاعات فعال اقتصادی را با مجرم اقتصادی یکی دانسته‌اند. بین فعالی که پیش‌بینی‌هایش درست از آب درنیامده و نتوانسته به تعهداتش عمل کند و تبهکاری که با صحنه‌سازی‌ و دادن اطلاعات نادرست و جلب اعتماد اقدام به اغفال افراد می‌کند تفاوت جدی وجود دارد.

این دو یکی نیستند؛ اولی یک فعال اقتصادی است که نیاز به حمایت قانون دارد اما دومی کسی است که به ناامنی دامن زده است و حکم یک تروریست اقتصادی را دارد. عجیب است که این روزها در کوچه و بازار شاهد رواج و ریشه‌گرفتن این باور هستیم که این گروه از مجرمان هر روز افسارگسیخته‌تر می‌شوند و در نهادهای مختلف نه اراده‌ای برای مهار آنها وجود دارد و نه تمایلی برای مجازات آنها. این باور بیش از هر رویداد خرد و کلان دیگری به اقتصاد کشور ضربه زده است.

درحالی‌که بسیاری در حال بحث درباره بهای ارز یا فشارهای اقتصادی پیش‌رو هستند، خوب است به‌خاطر بیاوریم که بهای ارز تنها یک نرخ است و فشارهای اقتصادی تازگی ندارند. یک اقتصاد پویا و مقاوم که در آن چارچوب‌های قانونی مشخص و نهادهای اجرایی و قضایی مسئولانه در حال جلوگیری از آشفتگی بازار و ایجاد امنیت هستند، از هر گردنه‌ای می‌گذرد. اگر دلار گران می‌شود اقتصاد لزوما ضربه نمی‌خورد ولی وقتی اعتماد از بین می‌رود و اعتبار جای خود را به ظاهرسازی‌های دروغین می‌دهد دیگر نه سرمایه‌گذار سرمایه‌اش را به‌کار می‌اندازد و نه تولید‌کننده درپی تولید است.

آنکه می‌تواند در جغرافیای دیگری به‌دنبال فعالیت اقتصادی می‌رود و آنکه نمی‌تواند با کوچک‌تر کردن حجم فعالیت‌هایش، به کاهش فعالیت‌ها و انقباض اقتصاد کشور کمک می‌کند. وقت آن است که مسئولان محترم برای ناامنی موجود در فضای اقتصاد کشور چاره‌سازی‌ کنند و فراموش نکنند اقتصاد وقتی موفق است که برای همه بازیگران قانونمند جا داشته باشد؛ وگرنه فضایی آلوده که در آن شهروندان قربانی خلافکاران می‌شوند و خلافکاران فعال اقتصادی به شمار می‌آیند، هر اقتصادی را به زمین می‌زند.


9847894
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: محل هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی از ارکان دولت به صورت دقیق از طریق بخش مردمی‌سازی مشخص می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با توجه به شرایط آب‌وهوایی و آبگرفتگی فرودگاه‌ها امکان پرواز به کشور‌های حاشیه خلیج فارس تا اطلاع ثانوی وجود ندارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: با توجه به افزایش و تشدید بارش‌ها در سه استان جنوبی کشور احتمال وقوع سیل وجود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: ماهانه ۱۵ تا ۲۰ هزارتن مرغ در راستای ایجاد تعادل و جلوگیری از زیان مرغداران باید از سطح بازار جمع آوری شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» قیمت جدید پژو پارس ۴۴۵ میلیون و ۷۴۲ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز گفت: از ابتدا تا ۲۸ فروردین، ۲ میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار ارز برای کالاهای اساسی تامین شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی گفت: تغییر کاربری اراضی حاصلخیز کشاورزی تهدید کننده امنیت غذایی بوده و ممنوع است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل تجهیزات و ماشین آلات سازمان راهداری گفت: ۳۲ محور شریانی و غیرشریانی به دلیل بارش‌های اخیر مسدود شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: علاوه بر تشدید نظارت بر موج شکن‌ها تمامی سواحل و بنادر کشور ساماندهی شده و به پیشرفت ۹۴ درصد رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودرو‌های شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت صفر بامداد شنبه در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است