فرهنگی‌هنری 12:30 - 22 اسفند 1396
طحانیان در پاسخ به مهر؛
مهدی طحانیان راوی کتاب «سرباز کوچک امام» گفت: قانون خدا تغییری نکرده و اگر امروز هم بخواهم با زنی خبرنگار مصاحبه کنم، شرط باحجاب بودنش را مطرح می‌کنم.

امروز هم برای مصاحبه با خبرنگار زن شرط حجاب را مطرح می‌کنم

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری کتاب «سرباز کوچک امام» با خاطرات دوران اسارت مهدی طحانیان صبح امروز سه شنبه ۲۲ اسفندماه در محل موسسه پیام آزادگان برگزار شد.

در بخشی از این نشست کیانی، در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، مبنی بر این که چرا چنین نشستی باید پس از ۵ سال که از چاپ اول این کتاب می‌گذرد، برگزار شود، گفت: برگزاری این نشست به دلیل تقریظی بود که رهبر انقلاب بر کتاب نوشتند.

سنگری نیز در پاسخ به این سوال گفت: اگر تقریظ رهبری بر کتاب نبود، نمی‌شد در چنین وسعتی به این کتاب پرداخت. من در جلسات مختلف دیده ام که در پایان هر جلسه، حدود ۳۰۰ کتاب مقابل رهبری می‌گذارند و ایشان هم واقعا همه آن آثار را می‌خوانند اما برای همه‌شان تقریظ نمی‌نویسند. اگر چنین جلسه ای را برای کتاب «سرباز کوچک امام» برگزار می‌کردیم، شاید مناسب نبود چون هم کتاب به شکل امروزی اش به سامان نرسیده بود، هم موسسه پیام آزادگان تعداد آثار زیادی در این حوزه چاپ نکرده بود. این کتاب در سال ۹۱ شکل گرفت اما قالب سامان یافته آن مربوط به سال ۹۵ می‌شود. ما در حال حاضر به یک افقی مستقل از بحث تقریظ رسیده‌ایم و آن این است که می‌توانیم درباره کتاب‌های چاپ شده بگوییم که کاری صورت گرفته و در عصر پختگی خودمان هستیم. در سال ۸۸ دبیر ربع قرن کتاب دفاع مقدس بودم و همه آثار را خواندم. کتاب های چاپ شده تا آن مقطع گاهی بسیار ضعیف بودند ولی امروز می‌شود از کارها دفاع کرد.

در بخش دیگر این برنامه، مهدی طحانیان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره این که سال ها پیش، مشروط به رعایت حجاب خبرنگار هندی با او مصاحبه کرده و اگر در شرایط تغییر کرده امروز، دوباره در چنین موقعیتی قرار بگیرد، آیا بدون آن شرط مذکور، مصاحبه خواهد کرد یا خیر، گفت: همیشه یک سری عوامل برانگیزاننده هستند. در آن سال‌ها آموزه های امام خمینی(ره) و اسلام برای ما برانگیزاننده بودند. نگاه آن روز ما از زاویه شرعیات و اصول بود. امروز هم به نظرم قانون خدا تغییری نکرده است. به همین دلیل اگر دوباره خبرنگاری بخواهد آن گونه با من مصاحبه کند، همان شرط را خواهم گذاشت.

وی در ادامه به خبرنگار مهر گفت: راستش را بخواهید ما اسرا اصلا فکر نمی‌کردیم، فیلم این مصاحبه‌ها که با ما می‌شد، بیرون بیاید چون دیده بودم که افسران بعثی همانجا در اردوگاه، نوار فیلم ها را بیرون آورده و پاره می‌کنند. این کارها را با دستور اداره استخباراتشان انجام می‌دادند. نمی‌دانم چطور شد که از بین همه مصاحبه‌ها و گفتگوهایی که با ما اسرا می‌شد، این یکی که با خبرنگار هندی داشتم، بیرون آمد و صدا کرد! یک بار هم یک خانم خبرنگار به اسم ایراندخت همراه پدرش و جمعی از خبرنگاران مصری به اردوگاه آمده بود. من را هم در همان صف اول اسرا گذاشته بودند که این خانم با دیدن من به شدت منقلب شده بود و می‌گفت من چطور از این جا بیرون بروم و بچه‌ای مثل تو را در چنین مکانی رها کنم؟ حرف‌هایی که ما این خبرنگاران می‌زدم، به دلیل نجات افکارشان بود.

این آزاده جنگ تحمیلی افزود: همان خانم خبرنگار هندی و دیگر نمونه‌های ایشان، سوال‌های جهت دار و مشخصی مطرح می‌کردند و به بحث سمت و سو می‌دادند. مثلا می‌گفتند صدام حسین آدم بشردوستی است و امام خمینی شما را به کشتن داده و گفته این‌ها اصلا بچه های من نیستند. بعضی از این خبرنگارها به خاطر تبلیغات منفی فکر می‌کردند من را دزدیده و به زور به جبهه آورده‌اند در حالی که من گاهی اوقات پیش از اسارتم با برخی از رزمنده های ارتشی سر بودن در جبهه جر و بحث داشتم و تعریف می‌کردم که با چه گریه و خواهشی و چه ترفندهایی خودم را به جبهه رسانده ام.


9713336
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک فعال و پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به اهمیت سواد رسانه در دنیای مدرن و همین طور، روش‌های راستی‌آزمایی اخبار توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بکتاشیان گفت: من نتوانستم آنچه ایده‌آلم در تصویر است، در متن پیاده کنم. هنوز مشکلم بر سر جزئیات متن «مشاور» است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رسانه ملی برنامه و سریال‌های مختلفی را برای ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ تدارک دید که می‌توانید آمار بازدید آن‌ها را مشاهده کنید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد هشتم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» با عنوان «لال باید بشوم از تو اگر دم نزنم» با استناد به آیات قرآن به معرفی خدا می‌پردازد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شاعر و داور مسابقه سرزمین شعر گفت: سرزمین شعر برنامه‌ای است که در ادامه جشنواره بین‌المللی شعر فجر تعریف شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی، برنامه اجرای آثار این جشنواره را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در حدیثی به حضرت علی (ع) فرمودند: یا اباالحسن! به درستی که خدای تعالی قبر تو و فرزندان تو را بقعه‌هایی از بقعه‌های بهشت قرار داده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نمایشگاه بنا‌های تاریخی ایران به مناسبت روز جهانی بنا‌های تاریخی در عمارت مسعودیه گشایش یافت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است