علمی فناوری 15:27 - 19 مرداد 1399

۸۰ درصد کاتالیست‌های مورد نیاز کشور در داخل تولید شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمزه کازرونی مدیر عامل یک شرکت فناور توسعه دانش و فناوری بیان کرد: کاتالیست‌ها از جمله اولین اقلامی بودند که از سال ۱۳۸۹ مورد تحریم قرار گرفتند. با اعمال تحریم‌ها مشکلات زیادی برای پالایشگاه‌ها به وجود آمد، زیرا اکثر نیاز کشور از خارج تامین می‌شد و شرکت‌ها مجبور بودند که با قیمت بالا و از طریق واسطه‌ها کاتالیست‌ها را خریداری کنند.

به گفته کازرونی، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور زیادی تاسیس شد که به صورت تخصصی در حوزه کاتالیست فعالیت می‌کنند. پس از چند سال فعالیت، به جرات می‌توان گفت که با توجه به تعداد کاتالیست‌های ساخته شده و  کاتالیست‌های در لبه تجاری‌سازی، در حال حاضر نزدیک به ۸۰ درصد از کاتالیست‌های مورد نیاز کشور، در داخل ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: ما در شرکت؛ یک کاتالیست با فناوری بسیار بالا تولید کرده‌ایم که از اهمیت بالای برای تامین بنزین کشور برخوردار است. این کاتالیست رفورمینگ نفتا نام دارد و با توجه به اینکه ۷۰ درصد بنزین مورد نیاز کشور در واحد رفورمینگ پالایشگاه ساخته می‌شود، این کاتالیست می‌تواند نقشی کلیدی در این حوزه ایفا کند.

کازرونی همچنین گفت: ۹۵ درصد از نیاز دنیا به این کاتالیست توسط دو شرکت فرانسوی و آمریکایی ساخته می‌شود. این کاتالیست از سال ۲۰۱۷ در  روسیه نیز با تحریم مواجه شد. آنها نیز دو خط تولید راه اندازی کرده‌اند. ما مدعی هستیم که کیفیت کاتالیست ساخته شده در کشور ما از کیفیت کاتالیست روسی بسیار بالاتر است.در مورد این کاتالیست بیش از ۱۰ هزار صفحه آزمایش وجود دارد و در ۴ ورژن و نوع مختلف تولید شده است.

بیش از این حمایت‌های مختلفی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این حوزه انجام گرفته است. با توجه به اینکه اکثر مشتری‌های این کاتالیست، دولتی و نیمه دولتی هستند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌تواند نقشی تعیین کننده در بازارسازی و توسعه بازار این محصول ایفا کند.


10659026
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گروه جدیدی از ماهواره‌های «استارلینک» شرکت «اسپیس‌ایکس» قرار بود روز پنجشنبه ۲۸ مارس از کالیفرنیا پرتاب شوند، اما این پرتاب یک روز به تعویق افتاد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگران نانوحسگر زیست‌الکترونیکی ساختند که می‌تواند به صورت مستمر روی سلول‌های قلب نظارت داشته باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه جدید Grok از ۱۲۸ هزار توکن پشتیبانی می‌کند و عملکردش به GPT-4 نزدیک‌تر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بیدارشدن از خواب با دست‌های سفت یک مشکل نسبتا شایع است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به‌زودی با یک قابلیت جدید می‌توانید میزان رم مصرفی مرورگر مایکروسافت اج را محدود کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» برای اولین‌بار فیلمی از ربات انسان‌نما Unitree که بدون عملگرهای هیدرولیک پشتک می‌زند را مشاهده می‌کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پذیرش یک دانشجوی ایرانی در پردیس‌ها‌ی بین المللی به ازای هر ۴ دانشجوی خارجی است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است