استانی 12:01 - 10 فروردین 1396
شهرستان کیار را باید دیار چشمه‌ساران، تالاب‌ها و پرندگان مهاجر، سرزمین آبشارها و سرچشمه‌ رودهای خروشان خواند.

نگاهی به دیار چشمه‌ساران

به گزارش ایسنا، شهرستان کیار در ۳۵  کیلومتری مرکز استان و در منطقه کوهستانی زاگرس قرار دارد، این شهرستان در مرکز چهارمحال وبختیاری واقع شده است.

شهرستان کیار دارای شرایط جغرافیایی و کوهستانی و دارای آب و هوای سرد کوهستانی و تابستان‌های معتدل می‌باشد، از قله‌های معروف آن می‌توان کوه کیار و سبزه کوه را نام برد.

مناطق گردشگری فراوان و دیگر آثار به جای مانده و کشف شده از قدیم در شهرستان کیار همه نشان از تمدن دیرین و کهن منطقه دارد، شهرستان کیار به سرزمین قلاع تاریخی معروف است.

از جاذبه‌های طبیعی این شهرستان می‌توان به چشمه (دریاچه) شلمزار، ‌آبشار سرآسیاب شهرناغان، ‌سرچشمه‌های شهر گهرو، آبشار دره‌عشق و حاشیه رودخانه کارون، آبشار تنگ زندان، منطقه حفاظت شده سبز کوه و رودخانه سبزکوه، گردشگاه روستای قلعه‌تک، باغات گهرو و ناغان، ‌قایقرانی در آب‌های خروشان در رودخانه کارون، تالاب سولقان اشاره کرد.

قلعه امیرمفخم بختیاری درروستای دزک(موزه پوشاک)، بقایای قلعه نجف‌قلی خان (صمصام السلطنه بختیاری)در شهر شلمزار، بقایای قلعه روستای دستنا، بقایای پل قدیمی روستای دوپلان، پل تاریخی روستای خراجی، امامزاده مریک، امامزاده اسماعیل روستای برنجگان از معروف‌ترین اماکن تاریخی ومذهبی این شهرستان است.

مردمان این شهرستان از لحاظ  زبان به فارسی صحبت میکنند وگویش آن‌ها به جز در روستای قلعه‌تک که اهالی به زبان ترکی صحبت می‌کنند، لری هستند و به لحاظ مذهبی صد در صد مسلمان و شیعه است.

ازطرح‌های مهم صنعتی این شهرستان می‌توان کارخانه اشی‌مشی درشهرشلمزار، کارخانه شهدکوهرنگ گهرو، قطب‌های صنعتی تشنیز و هم‌چنین کارخانه خمیرمایه ناغان رانام برد و ازپروژه‌های دردست احداث آن سدسورک و سدگهرو است.

این شهرستان درسال۱۳۸۶خورشیدی با ارتقاء بخش کیار به شهرستان تبدیل شد، شهرستان کیار با تفکیک بخش کیار از شهرستان شهرکرد و بخش ناغان از شهرستان اردل شکل گرفته‌ است.

صنایع دستی رایج در این شهرستان انواع بافت‌های داری نظیر گلیم، جاجیم است.

از مهم‌ترین سوغات محلی این شهرستان می‌توان به انواع لبنیات، پولکی ونبات اشاره کرد.

انتهای پیام


8956491
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است