اقتصادی 12:20 - 28 شهریور 1393
سنندج - ایرنا - خبرگزاری کردپرس گزارشی از وضعیت تونل شهری انقلاب منتشر کرده است که در آن به مراحل آغاز تا توقف و تعطیلی طرح و مسائل پیرامون آن پرداخته شده است.

به گزارش ایرنا، پروژه تونل خیابان انقلاب که اول اسفندماه سال 90 کلنگ آن بر زمین زده شد و کار عمرانی آن خرداد ماه سال بعد با اختصاص پنج میلیارد اعتبار به کارفرمایی شهرداری سنندج عملیاتی شد، به تعطیلی کشیده شده است.



*** پروژه تونل خیابان انقلاب تعطیل است چون پول نداریم



معاون فنی عمرانی شهرداری سنندج در گفت و گو با خبرنگار کردپرس در مورد پروژه تونل خیابان انقلاب گفت: پروژه تونل خیابان انقلاب تعطیل است چون برای این پروژه پول نداریم.



محدصدیق فتحی با اشاره به اینکه تکمیل این پروژه نیاز به پنج میلیارد تومان اعتبار دارد، افزود: این اعتبار علاوه بر اتمام تونل جهت جداره سازی، رفع معارض، تأسیسات و روشنایی باید صرف شود.



وی پیشرفت فیزیکی و سازه ای تونل را 70 درصد برشمرد و گفت: اگر برای این پروژه اعتباری تخصیص داده شود در تقویم شهرداری قرار گرفته و طبق تقویم پروژه را به اتمام می رسانیم.



فتحی میزان اعتبار هزینه شده برای این پروژه را طبق اسناد بررسی شده چهار میلیارد و 800 میلیون تومان، برشمرد و گفت: با تعدیل، پنج میلیارد و 300 میلیون تومان برای این پروژه هزینه شده است.



وی میزان طلبکاری پیمانکار پروژه را 800 میلیون تومان ذکر کرد و گفت: اگر اعتباری برای پروژه تخصیص داده شود استارت کاری را در شش ماهه اول سال 94 خواهیم زد.



*** وعده نمایندگان مجلس برای تأمین اعتبار



معاون فنی عمرانی شهرداری سنندج از وعده نماینده سنندج در مجلس برای تأمین اعتبار پروژه تونل خیابان انقلاب خبر داد و گفت: اگر این اعتبارات محقق شود شهرداری هم از محل اعتبارات داخلی هزینه می کند.



وی همچنین از وجود معارض در پروژه تونل خیابان انقلاب خبر داد و گفت: دو سال است که پیگیر حل مشکل معارض این پروژه هستیم اما حاضر به توافق با شهرداری نیستند.



فتحی با اشاره به اینکه چون این املاک در دست ورثه بوده راضی کردن آن ها غیرممکن شده، اضافه کرد: هیاتی سه نفره شامل معارض، نماینده شهرداری و مرضی الطرفین هم نتوانسته اند املاک مورد نظر را به قیمت کارشناسی معامله کنند.



وی خاطرنشان کرد: اگر مشکل حل نشود ما هم با اعمال ماده 9 از طریق دادگاه و هیات کارشناسی قوه قضائیه آن ها را مجبور به واگذاری ملک با نظر کارشناسی به شهرداری می کنیم.



*** اعتباری برای تخصیص وجود ندارد



نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار کردپرس در مورد تامین اعتبار پروژه تونل خیابان انقلاب سنندج گفت: برای تامین اعتبار این پروژه قول هایی از سوی دولت داده شده اما وقتی خزانه خالی است، در نتیجه اعتباری هم تخصیص داده نمی شود.



سیداحسن علوی با اشاره به اینکه در حال حاضر دولت پولی برای اختصاص به اعتبارات عمرانی ندارد، افزود: کل اعتبارات عمرانی کشور 41 هزار میلیارد تومان است.



وی خاطرنشان کرد: اگر با این روند ادامه دهیم برای سال آینده از حیث بودجه و اختصاصات عمرانی وضعیت مناسبی نداریم.



علوی تصریح کرد: امسال تخصیص خوبی برای استان نداشتیم که بتواند پروژه های عمرانی کردستان را به اتمام برساند.



عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: قرار بود دولت برای پروژه تونل خیابان انقلاب پنج میلیارد تومان و برای پروژه کمربندی آبیدر دو میلیارد تومان اختصاص دهد که به اختصاص این اعتبار خوشبین نیستم.



*** نخستین تونل شهری سنندج، از کلنگ زنی تا تعطیلی



پروژه تونل خیابان انقلاب اول اسفندماه سال 90 کلنگ آن بر زمین زده شد و کار عمرانی آن خرداد ماه سال بعد با اختصاص پنج میلیارد اعتبار به کارفرمایی شهرداری سنندج عملیاتی شد.



تونلی که از نظر کارشناسان فنی آن در کل کشور از حیث طراحی و دهانه 15 متری آن در کشور مقام سوم را داراست و برای جلوگیری از حرکت قطار مانند خودروها، ترافیک طولانی، انحصار خیابان به تاکسی  ها و گره موجود ترافیکی که موجب مسدود شدن خیابان انقلاب شده، طراحی شده بود، اکنون کفگیر اعتبارات آن به ته دیگ خورده و سرنوشت نامعلومی دارد.



تونل های شهری یکی از راهکارهای غیرقابل اجتناب در جهت گسترش مسیرهای ارتباطی هستند و این در حالی است که نخستین تونل شهری در کردستان با چالش های بسیاری مواجه است.



یکی از نکات مهمی که در مورد تعطیلی این پروژه به چشم می خورد، سربار کم تونل و ناپایداری خانه های اطراف تونل بوده که مشخص نیست با ادامه این روند چه آینده  ای در انتظار تونل و خانه های مجاور آن باتوجه به بافت فرسوده منطقه خواهد بود.



علاوه بر آن حفظ تونل از نزولات جوی، فاضلاب و آب های زیرزمینی، رانش زمین و احتمال وقوع زلزله باتوجه به کانون زلزله بودن شهر سنندج ممکن نخواهد بود.



پروژه ای که قرار بود توسعه متوازن شهری را در سنندج رقم بزند اکنون به معضلی برای شهر تبدیل شده و کلکسیونی از ناکارآمدی مدیریت شهری و بی برنامگی در ساخت و ساز و عمران شهری را بوجود آورده است.ک/1



533



منبع: خبرگزاری کرد پرس نوشته مژگان وفایی

انتهای پیام /*


4750224
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: انسداد محور‌های شریانی و غیر شریانی بر اثر سیل در شهر‌های جنوبی کشور به ۱۰ محور رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی از صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به شتاب‌گیری روند جمع‌آوری گاز‌های همراه و مشعل در سال ۱۴۰۳، گفت: تا پایان امسال مشعل‌های گازی واحد‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز مبادله گفت: بیست و یکمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران، قرار است هفته آینده یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه برگزار شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور– فروردین ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: براساس قولی که داده شده بود ۵۰۰۰ میلیارد تومان اول اردیبهشت به بورس انرژی تزریق شده بود و اکنون در هفته‌ی دوم اردیبهشت نیز ۵۰۰۰ میلیارد تومان دوم نیز تزریق شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت در امور گاز با تأکید بر اتخاذ رویکرد جهادی برای وصول بدهی مشترکان با اولویت ابربدهکاران، این موضوع را اقدامی مهم برای تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای کشور و رفاه عمومی دانست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شرکت هواپیمایی کشوری گفت: از ابتدای اعزام زائران حج عمره تا به امروز بیش از ۱۵۰۰ نفر به سرزمین وحی اعزام شدند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نشست کمیته مشترک حمل‌ونقل جاده‌ای ایران با تاجیکستان برگزار و یادداشت تفاهم همکاری‌های بین دو کشور در تهران امضا شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: با انتشار گزارش ماهانه و گزارش‌های سالانه شرکت‌ها، تحلیل خوبی از عملکرد آنها در دسترس بازار برای تصمیم گیری قرار می‌گیرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است